Gå til innhold

Er Chevrolet Tahoe et godt kjøp?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg er en frustrert jente som er samboer med en mann som skal kjøpe seg en chevrolet tahoe, og vi sliter allerede med økonomien for å klare oss gjennom måneden. Som jeg har hørt bruker dette 1.2 -1.5 på mila. Han mener at om den blir "chippa" som han sa, så vil den bruke mye mindre. I tillegg forurenser den jo, så det går vel inn i årsavgifta? Jeg har ikke peiling på dette, og derfor spør jeg her. Håper på svar.

 

Er tahoe et godt kjøp..? Vi bor i nord norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av en Tahoe så får man mye bil for pengene! Men ja, den bruker drivstoff, så klart, det er jo en stor og tung bil med en stor V8. Har selv en Tahoe 02 bensin og forbruk under 1.5 liter er vel i praksis mer ønske tenkning enn fakta. Men andre folk kjøper nye biler til flere hundre tusen kr som har verdi tap på flere tusen i mnd, snitt 2900 på en gjennomsnitts bil til kr 330000kr sies det. Og disse skryter av forbruk på 0.5-07liter på mila, billig det skryter di men for 2900 kr kan jeg kjøpe mange liter bensin gitt.

Tahoe er en knall bil syns jeg, men som alltid koster det å være kar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker like mye som en gammel Volvo på mila, men det er ett mye bedre kjøp som holder seg veldig godt i verdi, ser bra ut og gir mye komfort. I tilleg byr den på bra fremkommelighet, høy kapasitet for å dra henger og relativt billige deler. Ingen dum bil dette uansett hvor du bor. Selv byfolk har glede av en Tahoe da den ikke er så omfangsrik. Kan fort lønne seg å montere gass anlegg på den om dere kjører mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk men en Tahoe med 5.3l vortec motor er ikke den beste bilen å bygge om til gass. Toppene som blir levert på denne bilen i Norge er ikke beregnet på gass, disse kan man få i USA, så risikoen er stor for at man kommer til å måtte overhale toppene etter kort tid. Ja noen kjører med gass og det fungerer, og ja gass annlegg med smøring, ikke kjøre på gass når man drar tungt osv osv.. hjelper på. Men vet om flere Tahoer med ødelagte topper pga gass. Så min bil skal ikke kostes på 25" til ombygg til gass og 20-30" til nye topper, da er det bedre å bruke litt av disse pengene på bensin istedenfor.

Men det er sikker noen som er uenige i dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har vært eier av min 01 siden 06 . Har ikke angret en dag , men det er klart legger en fjøla ned til stadighet bruker den en del mer enn Golf . Min bruker 1.26 på langkjøring , jada jada det er testet mange ganger pga jeg har kjørt Norge på langs noen ganger....Har også kjørt med biltransporthenger etter m/last , da ligger forbruket på 1.35 . Åååååjoda det er også testet !

 

På vinterkjøring , mye småkjøring , har ikke motorvarmer ligger forbruket på 1.55 . Jada jada det er også testet flere ganger !

Hele hemmeligheten er at en kjørerer etter topografien , mao man lar vekten på bilen bestemme farten . Med tung last etter kan jeg på nesten slett veg og litt unnabakke slippe opp gassen og bare la vekten skyve på . Min Tahoe har åpent sportsfilter , chiptuning , dobbelt eksosanlegg . Det gjør vel kanskje sitt til at den går rimelig + jeg er dyktig til å lese terrenget .

 

Det som er dårlig på disse bilene er kvaliteten på skinnsetene + det ruster i bakkant av ramme , bremmeskold , den spiser bremseskiver ( jeg har byttet til borra og slissa ) De første årgangene med bensin har skjørtebank under oppstart . Jeg lar min gå til lyden er borte før jeg setter igang - ca 10 - 20 sek . Man finner ikke en bil i Norge i dag med alle de mulighetene en Tahoe har : 4x4 m/lav , stor plass , mye utstyr som standard , rolig gange m/dempet motorlyd ( ikke oljebrenner ! ) sikker bla airbag i stolene , høy toppfart for de som er intressert - ååååjoda den går i over 200 km/t.... men konklusjonen etter mitt syn er at hvist en får ødelagt nattesøvnen pga bensinen går opp 20 øre eller at en får stor produksjon av magesyre når det småkjøres skal en ikke kjøpe Tahoe.....

Endret av firelude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pågrunn av chippen at du får den i 200km/t? For lånte en 2001 Tahoe av en kompis å kjørte over haukeli, den gikk bare til 175-180 så kobla farts sperre seg inn.

 

evt. hvor får du tak i et bra firma til tahoe?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei! Jeg er den samboeren det er prat om her i tråden.

 

Jeg har fremdeles svinlyst en Chevrolet Tahoe eller Suburban.

personlig foretrekker jeg Tahoe, fordi de ikke er så vanvittig store som en suburban, man må jo kunne parkere bilen i byen hvis man skal dit på ærend.

 

I utgangspunktet nå har jeg egentlig gitt opp jakten på disse bilene på grunn av at de skal være så dyr i drift, dyr å vedlikehold (og det ryktes om at de trenger mye vedlikehold?).

Dyr forsikring, dyr veiavgift osvosvosv.

.... og til dels fordi fruen (arisia) la ned veto om at det ikke kom på tale sålenge vi bodde i lag.

 

-> Men med tiden forandrer ting seg, og hun har nå fått seg egen leilighet - med dette utgår vetoen hun la ned.

Kan i tillegg legge til at jeg har fått en grei lønnsforhøyelse i det siste, så økonomisk sett klarer jeg meg fint.

 

Jeg er interessert i å høre pros/cons (for og imot) et kjøp av Tahoe/Suburban. Anyone? :drunk:

 

Mine egene pros/cons:

Pro:

* Man finner ikke biler som ser mer badass ut.

* De holder seg godt.

* Lastebilfølelse når man kjører de (sitter høyt over bakken og har god oversikt!)

* Ekstremt behagelig å kjøre

* Kan ved behov trekke ganske godt.

 

Cons:

* Dyrt med drivstoff.

* Må ofte på verksted?

* Dyrt for nye dekk.

 

Så i bunn og grunn vil jeg vite om fordelene ved å eie en slik bil veier opp for de økonomiske aspektene ved det.

Takker for svar:)

Endret av Stian Langvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har hatt maaaange Tahoe'r, alt fra turbodiesel til bensin. Hva slag modell er det du ser etter? Er det det 1995-1999 eller 2000+? Eneste problemet vi har hatt er med Diesel tahoe'r. Måtte bytte dieselpumpe på omtrent alle, så bensin er veien å gå der sier hvertfall jeg. Flott bil, behagelig å kjøre og plassen inni er ubeklagelig! :thumb:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om "vetoet" tydeligvis ikke gjelder lengre, vil jeg dele en liten historie fra virkeligheten.

Tidligere hadde vi en 1996 modell Chevrolet Astro. Målte den flere ganger og over lengre tid til 1,36 L/mil med vår type bruk. Vi kjørte den ca 17.000 km pr år. Hadde den i 4 år.

Ifm en EU kontroll måtte jeg bytte ytre/indre hjullager og klosser pluss skiver foran. Byttet også begge kaliperne foran. Kostnad: Hjullager (alle), kr 700 totalt, bremseklosser, kr 500 totalt, skiver: 900 kr for paret. Jobben var enkel så den gjorde jeg selv hjemme i garasjen. Dvs kaliperne overlot jeg til verkstedet å bytte, siden jeg de har bedre lufte-utstyr en jeg. Eksosanlegget råtnet fort pga mye saltkjøring. Kjøpte ny rustfri potte fra Summit Racing for 1000 kr, rustfri katalysator for omtrent det samme pluss rustfrie universal rør og bøyer. Kom vel på ca 3000 kr totalt. Funket glimrende sålenge vi hadde bilen og så helt upåklagelig ut da vi solgte den.

 

Nå har vi en 2007 modell Ford S-Max. Den veier bare 100 kg mindre enn Astroen, har en forbausende sprek bitteliten turbodieselmotor som bruker latterlige 0,45 L/mil på rolig langkjøring og ca 0,58 på småkjøring. Siden vi nå klarer oss med bare en bil, kjøres denne mer enn Astroen, rundt 20.000 km pr år.

Hadde den på EU kontroll i vinter: Midtre del av eksosanlegget måtte byttes. Dette er en spesialtilpasset del som ikke er tilgjengelig uorginalt ennå. Svenden Eksos kunne heller ikke hjelpe. 9500,- kr inkl arbeid på et lokalt verksted som jeg VET er rimelige. Bremseklosser foran, kr 1330 inkl moms pr sett, bremseklosser bak, kr 1067 pr sett. Bytte av hjullager høyre side foran, kr 3275 PLUSS arbeid.

Nå begynner ett av hjullagrene bak å lage lyd, og jeg vet at minst to av de fire bremseskivene må byttes i løpet av av året.

Alt dette er helt vanlig slitasje. Det er utgifter man bare må "smile & betale" på en forholdsvis ny bil som kjøres mye.

 

Så er det bare å begynne å regne. Hva lønner seg? Det er på ingen måte gitt at "bensinslukeren" er dyrest i drift. Forsikringen på de to er forholdsvis lik. Dekkene på Forden er hakket dyrere enn på Astroen, fordi førstnevnte hadde vanlige 15" felger, mens S-Maxen har 17" og 45 profil.

Jeg likte Astroen og jeg liker Forden. Begge er helt ok biler. Men et bilregnskap som kun bygger på drivstoff forbruk sier null og niks.

1,3 liter med bensin koster ca 17,80 kr. Gange 2000 mil blir 35600 kr.

0,56 liter med diesel koster ca 7,25 kr. Gange 2000 mil blir 14500 kr.

 

Astroen må mao. Klare seg med 21100kr mindre i kostnader pr år. Det høres jo drøyt ut, men da har jeg ikke engang begynt å snakke verditap...

Astroen sank 40000 kr på de 4 årene vi hadde den. En 2007 modell S-Max ligger pr i dag på rundt 215000 i bruktpris (samme type/ km stand som vår). Vi gav 300000 for den i 2008, da den var 1 år gammel. Dvs et verditap på ca 85000 på de 3 årene vi har hatt den, selv når vi har "kjøpt smart" ved å unngå det første og verste verditapet.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er økonomien ett bittelite spørsmål, skal man iallefall ikke handle en sånn bil, om manikke skrur ALT selv...

 

For disse bilene og subbene, er noen skikkelige dritbiler, som så mye annet...

Dieselmotoren skal man holde seg LANGT UNNA, de som påstår noe annet har skylapper som låvedører og her HELT hjernevasket av Amcar som verdens beste bil...

 

Klart de er store, ser ok ut, fin høyde i trafikken, MEN, det koster det hvite i øynene...

 

Har man ikke råd til å ha denne som nr 2 eller hobby bil, skal man la vær, kjøpe Toyota og få orden på Økonomien først :P

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er økonomien ett bittelite spørsmål, skal man iallefall ikke handle en sånn bil, om manikke skrur ALT selv...

 

For disse bilene og subbene, er noen skikkelige dritbiler, som så mye annet...

Dieselmotoren skal man holde seg LANGT UNNA, de som påstår noe annet har skylapper som låvedører og her HELT hjernevasket av Amcar som verdens beste bil...

 

Klart de er store, ser ok ut, fin høyde i trafikken, MEN, det koster det hvite i øynene...

 

Har man ikke råd til å ha denne som nr 2 eller hobby bil, skal man la vær, kjøpe Toyota og få orden på Økonomien først :P

 

Du må jo ha røykt sokkene dine eller no... De er overhodet ikke så galne biler. ENESTE som er en stor svakhet på dieselen er relê som styrer dieselpumpa, denne kan ryke titt å ofte. Vet Anker A/s selger et relê som skal tåle mer å være mer holdbart...

 

Kjøp tahoe! Ville jeg sagt, det skal jeg og når jeg blir lærling :) Blir som bruksbil da...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dieselmotoren må olje og filter på motor byttes ofte, dieselfilter må byttes ofte, man BØR ha litt 2takts olje i dieselen hver gang man fyller for å smøre dieselpumpa (svakhet..), Dieselpumpedriveren (kallt PMD) bør byttes til "Standyne" og flyttes til frontfangeren (må kjøpe lenger spesialtilpasset ledningsnett), da varer den lenge. Er varmen fra motoren som dreper den, sitter orginalmontert på dieselpumpa..

 

Sjekk også at dieselfødepumpa fungerer. Når du setter på tenninga skal du høre at den tikker helt til glødelampa slukker.

 

Viktig å passe på olja og brytepinnen i bakakselen. Den brytepinnen må byttes hver 60000km, ryker denne bolten havarerer diffen.

 

 

Edit: Disse motorene bør heller ikke chippes/justeres på. Så og si alle som har gjort dette har dårlige erfaringer, b.l.a sprekte stempler, defekte toppakninger, sprekte topper etc...

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er veldig fornøyd med Tahoe hvertfalll!! Hadde en 95' astro og, den var god den og, når den gikk (skal innrømme at den unnagjorde fler km bakpå viking sine biler enn det den gjorde for egen maskin). Hadde først en 98' tahoe som jeg kjørte ca 100k med. eneste jeg måtte bytte (uten om standard slitedeler) var vakuumpumpe og en vakuumslange. Passet på å ha med en 4l kanne med 2-takts FK olje som jeg fylte på 1 liter pr fulle tank diesel. Har nå en 08'mod tahoe, flex-fuel utgaven som er chipet og med magnaflow eksos. Den er en drøm å kjøre. Har kjørt ca 20k problemfritt nå. fyller E85 på den så da gjør det ikke noe at den ligger på 1.8-2l /mil (8.80kr/l). Er ikke så gale mtp at det er nesten 2500kg og ca 400hk. Løp å kjøp tahoe sier jeg hvertfall!! billige deler kjøper du fra statene på http://www.rockauto.com

Endret av The Kid

Don't Just Turn Heads, Create Whiplash !!

 

- 2007 Volvo V70 D5

- 2006 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår