Gå til innhold

Ranger emnet


kortslutning

Anbefalte innlegg

Hei, holdt på å koble litt idag. Har to forsterkere, som jeg koblet opp på 4 6*9 på den ene, og 2*12 tommere på den andre. Plutselig skulle jeg ta å feste minusen litt bedre, og tok den ut mens anlegge spilte. Samtidig kom jeg borti med en tang, og det sluttet å spille. Da var det kun de originale høyttalerene som spilte. Jeg sjekket alle utvendige sikringer, pluss sikringen til batteriet. Alle var hele. Forsterkerne får strøm, og har spenning på 12 volt!

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri koble et anlegg med strøm på, strøm er det siste som skal kobles til.

 

Aldri koble signalkabler til forsterker FØR strøm, signalkabler skal alltid kobles til slutt.(Ferdigkoblet før du kobler på batteriet igjen).

 

Hvis man kobler mens anlegget spiller, får du mest sannsynlig brentejordingsbaner i bl.a spiller og forsterker. Er nok det som har skjedd. Tviler på at dette er en garantisak, da det var brukeren som ødela komponentene.

 

Det du oppnår ved å flytte på jordingskablen mens det er strøm på, er at strømmen velger å gå gjennom jordingen på signalkabel, tenk deg så mye strøm som gikk gjennom spilleren din da. Spilleren din er nok temmelig toast, mulig forsterker også er det. Samme hva du måler av spenning, dette er internt i spiller/forsterker.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve med nye signalkabler først, og se om det hjelper. Lyser det som skal på forsterkerene? og ikke noe protect? De orginale høyttalerene som spiller går jeg ut ifra er koblet til spilleren? Koble fra strømmen ved batteriet, og koble ALT baki skikkelig og prøv på nytt.

 

En annen ting du har gjort feil, er alle disse 6x9" for de har du sikkert i hatthylla, med subkassa i bagasjerommet, så dette kommer til å høres helt jævlig ut hvis du får det i gang igjen. 6x9" vil nemlig påvirkes av trykket fra subene, og dermed låte fælt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Det lyser som det skal, har ikke sett om den står på protect, men det kan jeg sjekke, men jeg tror ikke den gjør det. Ja, de originale er utifra spilleren.

 

Det var jordingen på forsterkeren jeg drog ut.

Virker egentlig bare som om jeg må gå over alt av kabler, og se om jeg får noe effekt. Men forsterkeren lyser som den skal, kan vell godt være at det er bare en ny jording så må legges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår