Gå til innhold

Regreim på audi 80 - Merker?

Ranger emnet


lerstad

Anbefalte innlegg

Hei, står og har skifta ut regissterreim på min audi 80 1.8s 91' og lurer på hvilke merker jeg skal gå etter, ser at det er en prikk ett sted på hjulene imens det står 0 ett lite hakk og 1. blir veldig forvirra, hva er riktig merke å gå etter? har prøvd å gå etter ei tegning fra verksted dataen, men der står det ikke tydelig hvordan merket er.

Noen som kan hjelpe meg med den?

 

På fårhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har tatt av den gamle reima ennå, så kan du bruke blanko-metoden:

 

Sett et merke på reim og hvert tannhjul med blanko korrekturlakk.

Så tar du av reima, teller tenner, og merker den nye reima tilsv. den gamle.

Så setter du på reima slik at merkene på reima stemmer med tannhjulene.

 

Dette bildet gjelder i hvert fall noen 1.8L / 8-ventilers motorer:

ResizeImg.jpg

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer at det er 1.8 s ja

 

Ser på bildene i guiden at dette ikke er samme motor da min har motorkode JN. noen som har det klart med den motoren?

 

Jeg skal prøve å få lagt opp ett bilde av motoren i morgen da jeg er hjemme i garasjen så kanskje ting blir litt klarere?

Endret av lerstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Bwana sier, etter reimskifte skal alt være likt som det er i dag. Merkene på bildet han postet stemmer også. Merket på baksiden av drevet trenger du ikke tenke på, bruk det fremre.

regreim8vmerker.jpg

 

Merket på kamdrevet skal peke som på bildet under. På eldre kamdrev er det kun en prikk og ikke OT-merke.

S5000355.jpg

 

0-merket på svinghjulet skal ligge plant med den nedre flaten i inspeksjonshullet mot svinghjul, se bilde.

0-merkesv.jpg

 

Rotor skal peke mot merket i fordelerhuset.

fordelerNGAAR-1.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må beklage meg, blanna min nåværende bil med en tidligere. er 8 ventileren ja. men nå har jeg montert etter merkene, prøvd å starte men skjer ikke stort annet enn at den skyter flammer ut av fillterkassen på innsuget. noen tips om hva som kan stå feil? fikk høre av en som har litt erfaring at det kan være snakk om 1 tann fremm eller tilbake, og at det er nokk til at den ikke går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den skyter ut innsug så vil jeg tippe tenningen er riv ruskende gal. Dette såfremt registeret er riktig timet.

Det skal nok mer til enn en tann frem eller tilbake for at motoren skal skyte slik du beskriver. Motoren går med to tenner feil, men den er ikke videre arbeidsvillig.

 

Rotér veiv til ØD og sjekk merkene igjen, både på svinghjul og kamdrev. Sjekk også fordeleren, rotor skal peke mot merket i fordelerhuset. Den pluggledningen som går fra der rotor peker skal gå til sylinder nr 1. Neste er 3, 4 og så 2 (med klokka).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en JN-motor men merkene er identiske på din. På bildet er det ringet rundt merket på kilereiskiva og det på mellomakseldrevet. Det på kilereimskiva trenger du ikke tenke på så lenge du har gått ut ifra 0-merket på svinghjulet. Merket på mellomakseldrevet skal ligge ca plant med øvre kant på kilereimskiva, men dette stemmer KUN om ingen har tatt ut fordeleren og satt den feil tilbake. Gå derfor ut ifra hvor rotoren peker, skal som sagt peke mot merket i fordelerhuset som på bildet lenger opp. Fremre merke på kamdrevet skal ligge overens med merket på dekselet bak, også som på bildet lenger opp.

Når motoren er startet så sjekk/justér tenningen til ca 7 grader fØD.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår