Gå til innhold

83 GTI MK1, hvilken type drivstoff?

Ranger emnet


Lunaz

Anbefalte innlegg

Da har jeg etter et par års leiting finne meg en GTI, 83mod MK1 med 63.000 garantert på telleren. Siden det nå er 14år siden jeg sist hadde en slik GTI klarer jeg ikke å huske hva jeg brukte å fylle på den.

 

Noen som kan hjelpe meg litt med hukommelsen? Fylte første tank av gammel uvane med vanlig 95 og har snart kjørt den tom..

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren går fint med 95-oktan, men med 98 oktan og optimal tenning så vil du få lavere drivstofforbruk enn med 95-oktan.

 

Ok, så man vil ikke få mer ytelse direkte ved å gå over til 98? Da tenker jeg at jeg holder meg til 95, går den bedre enn den gjør nå så har jeg ikke dekk mer enn til mai..

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig justert vil den nok gå både bedre og billigere på 98 oktan, såsant prisforskjellen ikke er for stor.

Vil tro at en slik er bygget for 98 Super

 

Er det noen du vil anbefale som jeg kan dra til for å få dette justert optimalt, eller er det bare å bestille time på nærmeste verksted?

 

Om den går billig bryr jeg meg vel egentlig ikke så mye om, så lenge den går bra.. :) Hadde jo også tenkt å ta meg noen runder på rudskogen og våler i løpet av sommmeren..

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Einar sier, med 98-oktan og tenning innstilt til dette så vil du få mer effekt. Hvilken fortenning som er optimal finner du ut ved stille og bremse motoren noen ganger. Still den på et par grader mer enn det som er oppgitt. Evt kan du ha så mye fortenning at du akkurat ikke har tenningsbank. Da er teningen optimal.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du en gammel ringrev som stiller tenning på lyden, da er det gjort.

Så stor fortenning som mulig uten tenningsbank, med en minimal sikkerhetsmargin.

 

Takker, da skal jeg høre litt rundt om jeg kan finne en slik :)

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår