Gå til innhold

Ujevn tomgang

Ranger emnet


Storhaagen

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake fikk jeg problemer med min Saab 9000, etter å ha skiftet bensinpumpe (komplett) og bensinfilter så fikk jeg den til å starte, men den går ujevnt på tomgang og

i EDU-displayet vises : CHECH ENGINE ..... hva er galt? Håper noen kan svare meg på dette.

Nå har jeg i tillegg bytta luftmassemåler ( 2 ganger). bytta tomgangsregulator og lambda-zonde, men fremdeles går den ujevnt på tomgang, er slapp i draget og bruker 1,4 - 1,45 l/mil ... Og feilmeldingen på EDU-displayet er der fremdeles.

Neste stopp blir på dungen, dette orker jeg ikke mer. Om ikke noen kan gi meg et tips som gjør at bilen blir normal.

Endret av Storhaagen
Oppdatering av feiler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut hva som er galt så må feilkoden som får lampa til å lyse leses ut. Er ikke sikker på om det kan gjøres uten å ha den på verksted på saab.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nå har jeg forsket og prøvd det meste... og i går fant jeg feilen (tror jeg). Da jeg tok av slangen på tomgangsregulatoren og la tommelen foran den med litt åpning, da gikk motoren helt perfekt ( 800 - 1000 omdr) og jevnt. Så da tror jeg at den må skiftes, har prøvd å renset den men det funket ikke. Så er det noen ut i Norges land som har en tomgangsregulator til en Saab 9000 1993 mod. , så vil jeg gjerne kjøpe den.

På forhand tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

hehe ikke bli så sint på saab'n med en gang da. Anbefaler deg saab turbo club of norway, mye der du kan lese deg fram til med å søke litt..

 

 

Har akkurat kjøpt min tredje Saab 9000,

Første 9000 2liter dø

andre 9000 2,3liter turbo (vant andre plass fineste 9000 landstreffet i fjor) så solgt

tredje 9000 2liter turbo jub. Kjempe fornøyd, litt små plukk men veit det meste rundt om bilen nå. Det jeg ikke veit og lurer på søker jeg eller spør på forumet...

 

For å sjekke feilkoden i bilen din så skru på tenninga og tell hvor mange ganger check engine blinker også søker du opp feks 5 blink saab 9000.

94' S 9000cse turbo poff =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Min tid som Saab-eier er over! 9000 er avskilta og blir sendt til vraking. Det var en god bil å kjøre, stabil og behagelig, men når bilen tildels er opprustet ( noe som i.flg selger ikke var tilfelle, rapport om bilens status fortalte at det ikke fantes rust) noe jeg oppdaget da jeg skulle jekke opp Saab`n for å legge om til sommerdekk. Da forsvant jekken opp og inn i dørken. Men det er ikke alt.... har skiftet masse deler for å få den til å gå normalt, uten hell....og forbruket ligger på 1,4 l/mil, da sier det seg selv at man vraker bilen. Never Saab again!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår