Jump to content

Jordingsfeil på varmetråder, sikring som ryker og sperring av automatgir

Rate this topic

ItWassentMe
 Share

Recommended Posts

Hei, min tyskimporterte Audi A6 TDI stasjonsvogn 1997 modell med automatgir går fremdeles som en klokke, men har et irriterende problem. Noen ganger går ikke automatgiret ut av sperren, og da er sikringen for bremselyset røket. Kan intreffe av og til, mens andre ganger fungerer bilen problemfritt i ukesvis/månedsvis. I vinter røk 8 sikringer etter hverandre samme dag, før jeg ble kvitt problemet med å åpne og lukke bakluken. Når jeg slår på tenningen og trykker på bremsen for å få giren ut av sperren, kommer det en gul trekant på bryteren for varmetråder på bakruten. Slår jeg på varmetrådene, kommer det opp et varsellys på displayet om feil på varmetrådene/sikring som ryker. Med andre ord, jeg antar at det er en jordingsfeil/kortslutning i forbindelse med varmetrådene på bakruten/bakluken, og antagelig i overgangen mellom karosseri og bakluke. Dette er sikkert oppstått som slitasje/mye bruk over mange år, men hvor ligger feilen, og hvordan kommer jeg til det?

Takknemlig dersom noen har et tips, for dette er en feil som er skikkelig plagsom, og gjør min frue til nervevrak :-)

Ved dårlig jording på en komponent så vil feilen spre seg ut over andre komponenter da strømmen tar den enkleste veien. Er enig med deg i at feilen sannsynligvis ligger i ledning til bakluka. Høres ut som at + ledning for bremselys er skadet (defekt isolasjon) og gir + ut på ledning til varmetrådene i bakruta. Sikringen vil da ryke umiddelbart. Sjekk alle lederene i kabelen mellom bil og bakluke. Eller enda bedre, bytt ut kabelen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Jeg har nesten ett identisk problem med min C4, varmetrådene fungerer ikke når jeg trykker på knappen, men slår jeg på tåkebaklys, begynner det å lyse i knappen for varmetrådene, de fungerer ikke da heller desverre.

Men, hvis jeg åpner luka og drar litt i pølsa forsvinner lyset i varmetrådene, så det er en svakhet med C4, akkurat det her.

Jeg tror problemet ditt er litt lenger frem enn denne pølsa, for bremse lysa sitter i karosseriet, ikke i bakluka.

Men nå skal det sies at jeg ikke er sikker på om bremselys ledningene går igjennom disse pølsene i bakluka eller ikke.

Jeg har også prøblemer med at ryggelys og skilt-lys er borte innimellom, og at de blinker når jeg lokker opp luka og eller drar i ledningsbunten.

Se om du finner en åpenbar feil på ledning eller kontakt, eller prøv å mål litt med multimeter :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Knappertappen
      Hei! Vurderer å kjøpe en 2007 mod Audi A4 2,0 tdi 140hk. Automatkasse driver å tuller. Girer av seg selv når den ikke skal. Har skjønt at problemet ikke er helt uvanlig, men kan noen si noe om dette er lett å fikse eller ikke? Dyrt, billig? 
    • By Roavik
      Har problemer med å få tak i hel aksling venstre foran, noen som vet om en brukt? Dette er en 1,6 Automat, 2006, eller kanskje noen vet om andre modeller som har samme aksling?
    • By martinlol
      Hei,
      Meecedes E240 1998 med 722.609 girkasse 
      Forrige eier skifta girkasse, men den nykker når den skifter til 2. og 3. gir. De første girene (regner med det er 1. og 2.) skurrer når jeg letter på gassen. Jeg peila olja og fant ut at det var for mye olje på den. Har tappa ut litt og litt uten at det har blitt bedre. I går i 5. gir kom det noen voldsomme skurre- og gnisselyder. I tillegg var den vond å få i gir - både i R og D. Da jeg peila olja i går var det plutselig mer enn forrige gang. Tegn på at kassa har gått varm?
      I morges fungerte girkassen som før, men etter at jeg hadde peila giroljen med varm motor/gir var den igjen vanskelig å få i gir. Måtte gi gass for at den skulle slå inn i gir. Starta og stoppa bilen. Da gikk det bedre. Men det er stygge lyder fra girkassa - selv i P.
      Noen idé om hva som er galt? Mulig å redde girkassa?
      Kan nevne at jeg fikk bilen for vrakpant
      Takker for alle svar:)
    • By Magda
      Jeg har en 2007 mod Corsa 1,2l. Bakluka går ikke å åpne. Vet noen om det finnes en nødutløser for bakluka? 
    • By TorbT
      Hei! Jeg er ny på forumet her og også nokså ny når det gjelder bil... håper på noen tips og råd her.
      Kjøpte en v70 2003 mod 2.0 Turbo bensin. Bilen har automat. ved prøvekjøring kjentes den grei ut synes jeg. har kun eid manuell før og biler jeg har kjørt med automat har vært nyere leiebiler.. 
      MEN jeg synes den girer veldig seint når man kjører saakte og akselerer tregt ut av lyskryss etc. når jeg gir skikkelig gass skyver den godt på og girer fint. (men litt tregere for hver tur nå). Kjennes litt ut som når manuell clutchen min tidligere v40 måtte byttes.  
      Så hadde jeg en lite trivelig opplevelse her om dagen etter en tur Oslo-gjøvik. turen gikk fint og den girer forholdsvis mykt. ingen store røkninger. den girer bare veldig tregt før jeg er oppe i 60km/t. må motorveien i 80-110 kjører den fint og er god. På vei hjem siste 2-3 km ble det gå i en tunnel rett før Sinsenkrysset. oppoverbakke. plutselig rykker motoren (hopper litt frem og tilbake) den liker tydeligvis ikke at den ikke får noe gass lengre. kjentes ut som om alt skulle gå til H**#!e i køen. Jeg kom meg hjem. prøvde den forsiktig på parkeringsplassen senere samme kveld. samme rykking og ville nesten ikke dra i Drive og R. 
      Bilen har kjørt 327000km(!) pen både inni og utenpå, mye påkostet og fullt serviceprogram hele veien. girkassen har ikke blitt flushet, kun skiftet olje 2 ganger. sist gang ved 320000km i 2018. den har kjørt lite det siste 1 1/2 året...
      Bilen har skiftet:
      - motorfeste 320000km. vet ikke om det er alle festene eller hva.. 
      -lambasonde (én av de tror jeg ) ved 322000km
      -2 stk coil ved 326000km for ett år siden. så den har kjørt lite de to siste årene. 
      Har fått info om at batteri bør byttes snart, men den starter forholdsvis raskt. er en veldig lite batteri som sitter i den synes jeg 62ah(!) 
      Hva kan være feilen? er det én eller flere coils som har tatt kvelden? tennplugger? girkassa? Jeg bør uansett ta den med til et verksted fordi jeg kan ikke skru mye sjøl. men hadde vært gull om jeg kunne komme med noen forslag til verkstedet.

• Populære emner nylig

• Recent Achievements

• martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy