Gå til innhold

Jordingsfeil på varmetråder, sikring som ryker og sperring av automatgir

Ranger emnet


ItWassentMe

Anbefalte innlegg

Hei, min tyskimporterte Audi A6 TDI stasjonsvogn 1997 modell med automatgir går fremdeles som en klokke, men har et irriterende problem. Noen ganger går ikke automatgiret ut av sperren, og da er sikringen for bremselyset røket. Kan intreffe av og til, mens andre ganger fungerer bilen problemfritt i ukesvis/månedsvis. I vinter røk 8 sikringer etter hverandre samme dag, før jeg ble kvitt problemet med å åpne og lukke bakluken. Når jeg slår på tenningen og trykker på bremsen for å få giren ut av sperren, kommer det en gul trekant på bryteren for varmetråder på bakruten. Slår jeg på varmetrådene, kommer det opp et varsellys på displayet om feil på varmetrådene/sikring som ryker. Med andre ord, jeg antar at det er en jordingsfeil/kortslutning i forbindelse med varmetrådene på bakruten/bakluken, og antagelig i overgangen mellom karosseri og bakluke. Dette er sikkert oppstått som slitasje/mye bruk over mange år, men hvor ligger feilen, og hvordan kommer jeg til det?

Takknemlig dersom noen har et tips, for dette er en feil som er skikkelig plagsom, og gjør min frue til nervevrak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dårlig jording på en komponent så vil feilen spre seg ut over andre komponenter da strømmen tar den enkleste veien. Er enig med deg i at feilen sannsynligvis ligger i ledning til bakluka. Høres ut som at + ledning for bremselys er skadet (defekt isolasjon) og gir + ut på ledning til varmetrådene i bakruta. Sikringen vil da ryke umiddelbart. Sjekk alle lederene i kabelen mellom bil og bakluke. Eller enda bedre, bytt ut kabelen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ett identisk problem med min C4, varmetrådene fungerer ikke når jeg trykker på knappen, men slår jeg på tåkebaklys, begynner det å lyse i knappen for varmetrådene, de fungerer ikke da heller desverre.

Men, hvis jeg åpner luka og drar litt i pølsa forsvinner lyset i varmetrådene, så det er en svakhet med C4, akkurat det her.

Jeg tror problemet ditt er litt lenger frem enn denne pølsa, for bremse lysa sitter i karosseriet, ikke i bakluka.

Men nå skal det sies at jeg ikke er sikker på om bremselys ledningene går igjennom disse pølsene i bakluka eller ikke.

Jeg har også prøblemer med at ryggelys og skilt-lys er borte innimellom, og at de blinker når jeg lokker opp luka og eller drar i ledningsbunten.

Se om du finner en åpenbar feil på ledning eller kontakt, eller prøv å mål litt med multimeter :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår