Gå til innhold

Abs trøbbel, igjen.. Hjelp!

Ranger emnet


Nilsa

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med abs tullet på Passaten min, som så mange med meg.

I begynnelsen hadde jeg 3 pip+ bremselampa og abs lampa. Så hadde jeg råflaks og fikk tak i en styringsenhet fra en kompis. Etter jeg monterte den var det kun abs lampa som lyste. Kjørte diagnose og fikk opp sensor høyre bak- no signal. Kjøpte ny sensor og plugga i (monterte den ikke, bare opp med setet og plugga i), fortsatt feil høyre bak. Tenkte som så at den kanskje måtte monteres før feilkoden gikk ut pga magnetføler eller lignende, dette fikk jeg avkreftet på verksted. Så har ikke gidda og montert delen da den koster 1900 og jeg enda ikke er sikker på om det faktisk er den som er gåen. I og med at jeg får opp no signal på diagnose regner jeg med at det kan være et ledningsbrudd en vei. Er det noen som kan forklare hvordan jeg skal måle dette? Har dere troa på at det kan være sentralen som er gåen? Har forstått det sånn av andre tråder jeg har lest at når sentralen er gåen får man 3 pip/blink og det der, og ingen kontakt med enheten. Har lite lyst til å sende inn sentralen og bruke masse penger på det og så er det ikke feilen.. Begynner å bli frustrert nå, og bilen skal være godkjent innen utgangen av Mars, jeg reiser på sjøen om 3 dager og blir der ut Mars.. Noen som har noen gode råd? På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ohma jeg alle sensorene fremme på kontakten inn til styreenheten, alle ga samme verdi (01,1 - 01,2).

Sjekka også at sensoren som kommer opp på diagnose er montert ordentlig på plass. Så da konkluderte jeg med at styringsenheten er gåen og skrudde den av og leverte på et lokalt verksted som også driver med mye bilelektro. Var noe dritt å få den av, for å få ut skruene måtte jeg av med dekselet i hjulbuen og demontere spylerveskebeholderen+ servooljetanken. Så får håpe de finner ut noe da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du leser første innlegg litt mer nøye.. Kan egentlig ikke forstå hvordan du klarer å blande airbag inn i dette? :P

Altså, de bakre sensorene er festet inn bak navet og ledningen går opp i en gjennomføring inn under baksetet. Der er kontaken. Jeg kobla på den nye ABS sensoren uten å montere den i navet! Dette fordi at jeg ikke ville montere den inn og ødelegge den gamle før jeg visste med sikkerhet at den var gåen. Verkstedet her sa at feilkoden skulle forsvinne bare jeg kobla inn en ny sensor. Det gjorde den altså ikke, og da fikk jeg levert tilbake sensoren og sparte de pengene. Så har jeg altså målt og gått over alle sensorene med samme verdi og konkludert med at det er en lodning i styringsenheten som har løsnet. Ble det litt klarere nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg misforsto og leste at sensoren satt under setet, og eneste sensor jeg vet om der er airbag.

 

Nå er ikke jeg ekspert, men jeg trodde da ganske sikkert at ihvertfall abs-sensorene foran må monteres i navet før feilkoden kan forsvinne. Dette fordi bilen sjekker (de første par minuttene etter oppstart) at den får forventet signal fra sensorene mens den vet at hjulene ruller. Det kan jo være noe annet for bakhjulene, men jeg hadde kanskje dobbeltsjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.modulemaster.com

 

Jeg kjøpte enhet av dem med 5 års garanti. Monterte i bilen min og alt har fungert knirkefritt siden. De klarte til og med å reparere den gamle enhenten min som jeg hadde prøvd å lodde opp selv. Anbefales på det sterkeste!

 

P.S.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/261381-enda-passat-frustrasjonstrad-abs-til-besvaer.html

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har modulen endelig kommet tilbake fra søta bror, innosund ab. Veldig grei handel. Men har feilkode på sensor høyre bak så nå holder jeg da på med den... men hvordan i svarte helvette er det meninga man skal få den ut? Noen som har noen bra partytriks her? Har veldig lite lyst til å løsne navet for boltene er helt tæra istykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å knuse den mens den sto i men det nytta dårlig så jeg kapitulerte og tok av navet. Slo inn en større torx og varma boltene med blåselampe så gikk det som smurt. Fikk borra ut sensoren og satt i ny, men nå begynte det å hølje ned her så venter litt. Forsvinner ikke lyset nå så kommer jeg til å røkke opp dashbordet i fullt sinne og fjærne pæra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg fått montert den og vært på verksted og sletta feilkoden, men den kom selvfølgelig tilbake! Så ingen suksess idag heller.. Kortslutning til pluss var feilkoden, noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre nå? Må vel sjekke ledningene helt fra kontakten fremme og bak... Får grøsninger bare ved tanken. Noen som vet hvordan jeg kan komme til pæra til abs lyset? Vurderer stertk å fjerne den for å få bilen gjennom eu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår