Gå til innhold

Volvo 142 Rallycross Nasjonal

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Kjøpte min '71 142 som isbil-prosjekt i utgangspungtet. Var på Gatebil On Ice og ble mildt sakt inspirert.. onfiredevi

Men, is-sessongen i Norge er kort (heldigvis...) og iogmed att jeg har kjørt bilcross i mange år og alltid har hatt lyst til å kjøre Rallycross så endte jeg etter mye om og men med å bygge Rallycrossbil av 142'n. Mange planer og forandringer har skjedd fra da jeg plukka den ned til slik den er i dag, men nå har jeg endelig kommet på rett hylle med prosjektet.

 

Bilen har hatt mange eiere de siste åra, og ble før jeg kjøpte den bygd om med 240 Dashbord, håndbrekk, ledningsnett, bakaksling og bremser rundt det hele. Satt B21ET og en M46 i den også. Så og si rustfri, men innslått karosseri ved høyre hjørne bak etter att forrige eier syntes sladden var så fin att han ikke hadde lyst til å dra den inn igjen før gjerdestolpen kom. Mye raringer der ute....!! :fuckme2:

 

n553080833_1306730_8491.jpg

 

Slik var den når jeg kjøpte den. Finfin bil på mange måter. Kunne blitt en fin veteranbil med litt sprut i og dette, men jeg liker ikke 240-dashbord osv i 140'n. Jeg har også en tendens til å ikke klare å styre meg når jeg ferdes etter veien i bil med noe over snittet til motor, så er litt for å spare førerkortet jeg bruker denne på bane også.. :checkflag:

 

n553080833_1339109_8490.jpg

 

Fint lite rust på denne bilen. Kjenner han som hadde denne mens den fremdeles var forholdsvis orginal, og han bytta hjulbuer, kanaler og sveiste endel rust rundtom. Fremdeles rustfri etter 10-12 år. Godt jobba!!

 

12946_169468135833_553080833_3287634_6863211_n.jpg

 

Sveisa inn bur (hjelmknusere har kommet på etter bildet ble tatt) og prøvemontert stolen jeg i utgangspungtet skulle bruke. Brannvegg er også på plass.

 

18464_286211870833_553080833_3857636_5815115_n.jpg

 

Slik ble første versjon etter lakkering + montert inn en Sparco Prodrive-stol. Desverre gått ut på FIA, så ny stol har blitt innhandlet.

Som sakt så har jeg hatt mange forskjellige planer og visjoner for denne, men nå som jeg har kommet såpass langt på prosjektet har jeg bestemt meg for den endelige fargevalget på bilen + noen andre modifiseringer som skal gjøres, så buret skal få noen flere rør + bli blått. Bryterpanelet kommer også til å bli bygd om igjen så det ser litt mindre "bilcross" ut. Glassfiber er en fin ting!

 

167260_474118635833_553080833_6218231_6671008_n.jpg

 

Slik står motorrommet nå. Skal ha inn en B20 med 2x45 Webere på langt innsug, så tror jeg må lage til plass til lenge trefter/filtere i innerskjermen. Sitter den største bremsekraftforsterkeren fra 240 på denne + har satt inn ny bremsepumpe.

 

62857_430700230833_553080833_5530605_714061_n.jpg

 

B20'n som skal i. Ligger hos Leif Andre Øvergård nå for fult oversyn/fintuning nå. 88mm Slaglende og 92mm borring. (2338ccm) smidde stempler, modifisert KG Steg 3 topp, KG-greinrør, forsterka kambrygge, ståldrev i registeret, Tima 840-kam, 2x45 Webere på langt og ledda innsug, bryterløs tenning, 24-raders oljekjøler, letta svinghjul (-2.5kg) Red Top-pumpe og Filterking. Bremsing skal utføres så fort den er i bil. :volvopower:

 

183108_499795280833_553080833_6548156_1079448_n.jpg

 

Skal sette i 4:88 utveksling i 1030-akslingen som satt på bilen når jeg kjøpte den, og bruker M46'n sammen med clutchhus B20/M45. Sinterclutch og standard B20 trykkplate. Regner med att denne kommer til å spise gearkasser til frokost, men koster for mye for budsjettet mitt for ei Dogbox-kasse..

 

n553080833_2010269_1958107.jpg

 

Sånn er det i bagasjen nå enn så lenge. Skal ha spylertank, batteri, bensintank og 40kg blylodd baki her.

 

180824_498429415833_553080833_6537124_4101905_n.jpg

 

Ny Sparco Junior Sprint stol og TRS 6pkt.

 

188992_10150089839795834_553080833_6580240_2844304_n.jpg

 

Nye skiver og Calipere. Har noen sett med skabbete 100+ Phoenix og 100+ Penta jeg skal kjøre med. Skulle helst hatt tak i 5-eika Revolution men får ta det på litt sikt..

 

181309_488828455833_553080833_6426206_8269957_n.jpg

 

Har kjøpt inn en elektrisk servo fra Opel Corsa. Skal smi denne sammen med rattstammen + ha på en sånn utvekslingssak før snekka mi slik att jeg får kort styring med servo. Slikt er luskus på en 142!

Akkurat hvordan jeg skal få det til rent praktisk veit jeg ikke enda, men skal nok få det til. Trenger noen flere elektro-komponenter ifølge folk som har gjort dette før, så time will show!

 

167260_474118620833_553080833_6218228_8140608_n.jpg

 

Slik står den nå, men skal vel bli ferdig en gang.

Skal få hjelp av http://www.runehansenmotorsport.com til glassfiber på denne. Skal beholde '71-looken med "kjøleskap-håndtak" og grill. Frontplate, panser, fram og bakskjermer og bagasjelokk blir av glassfiber + jeg skal ha i plast-ruter.

 

 

En stor takk til BCB for god service og veldig gode priser, dere har gjort det mulig å bygge med nye deler på ett stramt budsjett!!

Endret av '67 144
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fint at du kommer med denne nå :) har gledet meg til og se dette prosjektet her.

gleder meg til og se fortsettelsen også. Hadde rune former liggende så det blir gf

eller må du ned med bilen så han får laget dette?

 

likte godt sete og selen, nice jeg vil også ha slik

Endret av jan_erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det var verdt å vente på da? Hehe

Er ikke så vannvittig spennende greier dette, men er da det det er dette også. Bygger ettetr beste evne, og lar veien bli til mens jeg går...

 

Rune har ingenting av former til 140 nei, så må innover med bilen for å få lagd former av bakskjerma værtfall. Det andre har jeg løst så det tar jeg med til han når han skal hjelpe meg med deler til den elektriske servo'n. Blir D Y R T, så greit å få delt opp kostnadene litt...

Han tar 5000.- for komplett 240, men må sikkert regne litt over det dobbelte pga det koster endel å lage formene.

 

Du kan trøste deg med att stolen er den billigste Sparco-stolen. Rørramme og koster ca 17-1800.- og 6pkt-selen der er den billigste på markedet. Rundt 1000-lappen på http://www.kollevold.no

Er ikke like god kvalitet på låsemekanismen som det er på OMP, Sparco, Sabelt og de der, men absolutt bra nok. er jo FIA-godkjent, så da stoler jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte stolen hos http://www.bcb.no som ligger like ved meg her. Veldig praktisk iogmed att de har spesialisert seg på Volvo. 140-deler er hyllevare stort sett. Genialt! :-)

De har vært så ålreite att de sponser meg med veldig gode priser mot att jeg reklamerer for dem på bilen min så skylder de en stor takk jeg ja..!

Nei, han beholder formene selv. Han lager glassfiberdeler for en langt billigere sum enn det jeg får laget de selv så ingen vits å prøve engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal flytte ned fjørfestene på bruene så jeg får høyda omtrent her en plass sammen med god fjøringsvei..

 

190158_10150102216935834_553080833_6688584_7273671_n.jpg

 

Har så smått begynt å tenke litt på hvordan jeg vil ha den i utseene. Dette er Lexmaul-breddere fra en Ascona B, men blir det litt for overdrevet bredding? Skulle helst hatt Golf-hjulbuer syns jeg egentlig.. Hmm

 

190158_10150102216940834_553080833_6688585_4147228_n.jpg

 

190158_10150102216945834_553080833_6688586_5632558_n.jpg

 

190158_10150102216950834_553080833_6688587_7707_n.jpg[

 

Noen som har noen formeninger her? :helpme:

Endret av '67 144
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for de skjermbredderne der ja. Har montert de på framskjermene, så står igjen litt sparkling og finpuss bare før jeg kan ta avstøpning av de. Har fløtt buene litt høyere enn det er på "lavskjermene", men blir ett så smått brutalt utseene. Sitter en 7x15 felg på ene sida og en 6.5x15 på andre sida, men er værtfall ikke no problem med plass.. Hehe Kan nok fint ha på 5cm spacere der også om jeg vil det uten att det skurer borti.. Får bredde til no 940 stålfelger også, så får man se hvor hjula havner henn. Hehe

Morro å bygge bil på denne måten!! :happyhappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilder taes hele tiden det. Etter å ha gjort ting jeg ikke kan (sparkle overgang fra bredder til skjerm) så innser jeg att jeg har laga unødvendig mye jobb til meg selv ved å gjøre det slik. Hadde jo vært langt mye enklere/billigere å brukt en glatt tynn og brei plasttape å laget overgang med og evt sparklet gjevnt overgang fra tape til skjerm. Lærer så lenge man lever... :well:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på litt i garasjen i dag. Begynt å gjøre klar skjermer jeg kan ta avstøpning av.

 

197113_10150108009715834_553080833_6740725_419877_n.jpg

 

Blir verså brei nok værtfall.. Hehe

 

197113_10150108009720834_553080833_6740726_1955752_n.jpg

 

Blir småtøft når den blir ferdig.

 

197113_10150108009725834_553080833_6740727_3969384_n.jpg

 

Slik går det når man begir seg ut på ting man ikke kan...

 

197113_10150108009730834_553080833_6740728_416262_n.jpg

 

7x15 på høyre og 6.5x15 på venstre framhjul. Kan nok fint bruke spacere på 5cm her etterhvert.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår