Gå til innhold

Får ikke av reimhjulet på veivakselen

Ranger emnet


bselmer

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få av reimhjulet som sitter på enden av veivakselen. Har dette foresten noe eget navn/faguttrykk? Se bilde nedenfor.

 

Jeg har prøvd å skru begge veier med både en lang skralle og muttertrekker, men den sitter som støpt.

 

Det jeg lurer på er egentlig:

1. Hvilken vei skal jeg skru? Med eller mot motorens rotasjonsretning? Hvilken vei roterer egentlig motoren?

2. Er det noen som har noen triks for å få opp den bolten?

 

motor.jpg

post-61180-13804853163329_thumb.jpg

1989 Mazda B2600

2010 Kia Ceed (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På volvo 240 funker det fett å sette på en latmann på bolten, legge den mot rammevangen, gå inn i bilen, og vri litt på tenningsnøkkelen slik at startmotoren går litt rundt.. Vips, så er bolten løs.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i 4 gir, ha en medhjelper inni som drar brekket til topps og presser bremsepedalen til buns mens du står fremme og løsner bolten, går ikke det så vil jeg anbefale deg metoden forklart over her, den funker, men pass på at latmannsarmen er solid nok, ligger støøt og mot noe som tåler kreftene, ett lite nykk på starteren pleier å være mere enn nok.

 

Jeg har jobba noen år som bilmekaniker, og har enda til gode å treffe på en slik bolt som går links, men det kan jo forekomme.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter bildene å dømme går ikke motoren, men om den gjør det så napp av coilkabel/tilkoblinger... leit om motoren starter når man napper den løs med startmotoren.

 

har løsna flere bolter på denne måten selv...

 

til en annen gang så vil jeg gi deg et lite tips om å løsne bolten i reimhjulet før du demoneterer topplokket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den av til slutt. Måte bruke starteren. Den satt så godt at det begynte å ryke av kablene før den plutselig løsna.

 

Siden jeg allerede hadde fjernet toppen så fikk jeg kona til å holde registerkjedet stramt med et kosteskaft så det ikke skulle krølle seg. Jeg burde jo egentlig løsnet bolten i reimhjulet før jeg tok av toppen. Men jeg skulle egentlig bare skifte en sprukket topp og så bestemte jeg meg for å bytte kjede og vannpumpe også når jeg først var i gang. Det er første gang jeg gjør noe slikt så det er jo god læring også.

1989 Mazda B2600

2010 Kia Ceed (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ordner seg med "standardmetoden".

Hvis bunnpanan er nede, så har jeg noen ganger stappa en treplank mellom veiv og blokk for å rotasjonslåse veiven og så løsnet bolten med latmannsarm og rør. Disse boltene sitter av en eller annen grunn alltid noe sykt godt. Det kjipeste er at denne ofte må løses for å bytte registeret på mange biler, men ikke på VW. Der sitter reimhjulet på 4 skruer utenpå drevet til registeret. Litt lettere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den bolten sitter "sykt hardt" fordi de sekundære vibrasjonene i en veivaksling har en lei tendens til å skru opp skruer med tiden..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår