Gå til innhold

Drømme henger for transport av bil?

Ranger emnet


jan_erik

Anbefalte innlegg

Dollyer finnes i Norge og... det er rett og slett ei "brille" man legger forhjula i med hengerdrag og en aksel... men hva da med en bil med dårlig hjulstilling... greia med en skikkelig bilhenger er at du setter bilen oppå uansett hva det er med den...

 

og når det gjelder pickup med tralle som noen nevner forran her så er det ikke riktig at kuletrykk ikke kommer inn i bildet... "kuletrykket" blir da begrensa av akselvekt og totalvekt på trekkbilen...

 

Et par av de tankene jeg har rundt dette med bilhenger er følgende...

 

lavt tyngdepunkt - dette betyr uteforliggende aksler

 

tett bunn- ikke bare for salt/skitt... men med tett bunn kan du og bruke hengeren til å frakte andre ting med

 

enkelt å laste en ikke rullende bil på... enten med skikkelige ramper og vinsj, eller med nedsenkbart flak og vinsj

 

og sist men ikke minst... stødig... dette får du med en relativt tung solid henger...

 

skulle jeg handla meg en ny henger idag tror jeg egentelig jeg hadde gått for en stor flakhenger ellerno, og laga til skikkelige ramper og et vinsjstativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforstod det det var snakk om når det gjaldt kuletrykket

det var der snakk om for eks 3 akslet henger med boggi bak og 1 aksel framme med svingskive så det blir et slep

da er vi over i lastebilenes verden og et slepp har 0 trykk ned på kula ergo 0 eks vekt på bilen.

 

du har ikke link til dollyer? har aldri sett det som jeg kan huske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforstod det det var snakk om når det gjaldt kuletrykket

det var der snakk om for eks 3 akslet henger med boggi bak og 1 aksel framme med svingskive så det blir et slep

da er vi over i lastebilenes verden og et slepp har 0 trykk ned på kula ergo 0 eks vekt på bilen.

 

du har ikke link til dollyer? har aldri sett det som jeg kan huske

 

 

Jepp, da misforstod jeg litt der...

en slik henger har jo mer eller mindre konstant kuletrykk siden det eneste som påvirker er vekta på draget:)

 

men på de har du brått litt krav til trekkbil igjen da... jeg kan iallefall se for meg at de er ganske tungtrukne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på min 2. egenbygde henger, og har ett tips om du skal bygge den selv: Overdimensjoner!

 

Knakk min første selv om jeg lastet 1/3 av totalvekt. Ganske enkelt fordi konstruksjonen var håpløs. Den gang bygde jeg på en Cabby 1-akslet campingvogn, og fikk ganske begrenset nyttelast på 900kg.

 

Denne gangen bygger jeg henger ut av en hestehenger-ramme, og satser på nyttelast på rundt 2000kg :) Det blir saker! Tett bunn, nedfellbar rampe, 6 tonns vinsj og kapell.

 

Slik ser ramma ut pr. dags dato, og ligger hos DuoZink for galvansiering :)

189398_10150096690856612_547141611_6667315_7026123_n.jpg

 

Den er 220 bred, 480 innvendig lengde og rundt 600cm totallengde. Har også flytta bakerste aksel så den fikk lang-boggi. Har cad-tegninger av ramma om det er av interesse.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sving på fremre aksel og slepevogn kan der bare glemme, om du ikke har litt vekt på kula blir bilen ubrukelig å kjøre, desuten er kula laget for en slik belastning..

 

En drømme bilhenger:

Luft-fjæring som kan senkes lavt, samt tilting av "plan" så man slipper kjørebruer, ubrå påkjøring og lettest mulig påkjøring.

Solid vinsj.

Luftfjæringa bør og kunne heises så man vet at man får opp og igjen døra på bilen.

Utenpåmontere hjul er en selvfølge pga. støhet og tyngdepunkt.

Vurdert en svingbar bakre boggiaksel.

 

Bremser bør være enklest mulig og solid, kompressor greier man kanskje å drive via ett hjul?

 

 

Enkel, uten masse løse ekstra deler og lett og kjøre på, solid og klussfrie bremser kort fortalt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår