Gå til innhold

Skoda Octavia 2001 1.9tdi 110h Problemtråd, flere feil se siste post

Ranger emnet


pahf

Anbefalte innlegg

Octavian har fått det med at den kutter ved ca 3.5-4000rpm, og den drar generelt dårligere enn den har gjort tidligere. Virker som om den helt har mistet futten. Er ingen feilkoder som dukker opp.

 

Er en 110hk som har gått 220 000, jevnlig byttet olje.

 

Hva kan være årsaken? Slitte glødeplugger?

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glødepluggene er ikke i "drift" etter at motoren er startet så det har ikke noe med de å gjøre. det som skjer er at motoren din går i nødmodus. grunnen har ofte med turbotrykket å gjøre. det er et slags spjeld på eksossiden av turboen. disse kokser seg fast med tiden og gjør at turboen leverer for mye ved enkelte turtall og motoren går i nødmodus. den andre muligheten er et rele som står i forbindelse med styring av spjeldet. jeg stusser litt over turtallet det oppstår ved ikke helt det samme som jeg har på min bil men tror det er løsningen din...

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge en jeg snakket med var 200000 til 250000 normal levetid på slike turboer. mao den bør skiftes. en annen mulighet er å ta den ut, demontere og plastblåse de koksede delene. hvis du prøver på det siste ta flusst med bilder og legg de ut. jeg har samme jobben foran meg :-). Jeg har dog en polakk jeg vet om som kanskje tar på seg slikt så det er ikke umulig at jeg lar han ordne det hele. ulempen er at han ikke kommer hit før ut på sensommeren....

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ut som utslitt turbo ja! hadde samma greia på min tdk... plutselig ble den superdau...sjekk etter slark i turbinen på turboen... er det mye slark setter den seg fast av og til...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å teste den så er nok eneste måten å bruke en tester eller VAG.com for å høre om den klikker, eller å prøve å skifte den da evt. men den pleier som regel å gjøre at turboen får for mye eller for lite trykk eller får trykket til å kutte flere ganger etterhverandre. men hvis du også vil skru og drive med turboen selv så gjør som det ble sagt over, sjekk etter slakk i turboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. det som skjer med min bil er at i bakker med litt pådrag på 4 eller 5 gir. turtall over 2000 går motoren over i nødmodus. skrur jeg tenning av og deretter på igjen går den som den skal igjen. da kan jeg kjøre noen hundre meter før den kutter igjen. holder jeg meg under 2000 går det greit.

 

turbo eller n75?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan bruke dette som min generelle feiltråd :

 

#1 Plastplaten under bilen er løs,dvs det er brudd midt i det har den vært ganske lenge, har jeg bruk for denne eller kan jeg bare ta den av?

 

#2 Så har det skjedd at jeg har fått en ekstrem hvining fra høyre hjul, eller på høyre side har ikke funnet eksakt ut hvor den er 2 ganger. Det har vart i noen få minutter, men ved skarp oppbremsning eller pågass så forsvinner lyden, virker som om det er noe som sitter fast en plass. Kan dette være platen eller er det stein i mellom felg og brems? Eller er det noe verre?

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår