Gå til innhold

Ranger emnet


Skieh

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om det er lovlig med alle slags farger på lys som monteres innvendig i bilen, eller om lys med utryknings farger (blå og rød) er ulovlig?

Er det mulig å koble led lys rett på et bilbatteri eller må strømmen ha en lavere amper for å ikke ødelegge led lysene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldan noko problem å montere ljosa rett på batteriet, men koble via ein sikring, og ein brytar, slik at du kan skru dei av ved behov.

 

Ang. lovlegheita ved desse, så er eg usikker. Det er sjeldan noko problem om desse er retta mot golvet, og montert på ein måte som ikkje er farleg, men sterk, pulserande ljos, med varierande fargar, som er lett synleg utanfrå i særskilt mørkret, er svært lite populært hos Politiet.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt før i denne tråden så går det som regel bra, skal du ha pærerne i orginale holdere som tak lyset, er det bare og sette pære rett inn,

mulig de må ha en motstand hvis bilen er noen få år gammel kanskje.

også er det nok ikke så bra hvis lysa/er rettet ut mot vinduene.

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysene skal monteres i en russebil. Har bestilt lys fra dealextreme.com, en veldig billig og forhåpentligvis bra side :D Billig elektronikk fra Asia.

Har brytere og det er lagt opp sikringer i bilen for lys så regner med at det går bra. Takk for alle svar!

Endret av Skieh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Får håpe det var 12V LED du har bestilt, for standard LED går på 3-5Volt. Om det er standard LED du har bestilt så må du slenge på en 400 ohm resistor i serie.

 

lurer på hvordan du får til at 400ohm resistor i serie med 3-5volt LED, blir til 12 volt jeg? bare ren nysgjerighet.

jeg vet at hvis du legger 3 LED(3-5volt) i serie så får du 9V-15V.

Har du formelen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan du får til at 400ohm resistor i serie med 3-5volt LED, blir til 12 volt jeg? bare ren nysgjerighet.

jeg vet at hvis du legger 3 LED(3-5volt) i serie så får du 9V-15V.

Har du formelen til dette?

 

Ehm, nå tror jeg du har misforstått litt. LED lamper er konstruert for å arbeide med et potensiale på alt fra 2-3V og andre spesielle på 12V.

 

De trekker rundt 20-30mA. Ved å koble en 3V LED til et bilbatteri med 12V brenner det. Det motstander gjør er å redusere spenningen ved å skape et spenningsfall.

 

Man vil da måle 3V over LED lampen.

 

Her er formelen, samme som ved utregning av motstander i transistorkretser. Basic

 

dsc01354t.jpg

 

Som du ser ble motstanden 450 ohm. Dette gjør ikke noe siden LED`ne tåler opp til 3.5V fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
På 3/9/2011 den 8:37 PM, Skieh skrev:

Lysene skal monteres i en russebil. Har bestilt lys fra dealextreme.com, en veldig billig og forhåpentligvis bra side :D Billig elektronikk fra Asia.

Har brytere og det er lagt opp sikringer i bilen for lys så regner med at det går bra. Takk for alle svar!

hei, ser dette er lenge siden men har også kjøpt led lys til å ha i russebil men skjønner ikke hvordan man skal koble de til strømmen i bilen, hvordan/hva brukte du for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår