Jump to content

Ryker kraftig fra eksosen

Rate this topic

Eirik Audi
 Share

Recommended Posts

Hjelp! I går merket jeg kraftig røyk fra eksospotten. Har stått kald på hytten noen dager og kjørte så en liten tur på butikken. Merket de jeg stoppet bilen at det røykte enormt ut fra eksospottene. Fylte kupeèn! Det luktet litt annerledes enn vanlig eksos også. Noen som har peiling? Hadde akkurat en kick-down på vei til butikken også så kan jo ha sprengt noe. Bilen min er en Audi A6 1,8t 2003 gått 135000. Kan det være pga at den har stått kaldt eller? Jeg var nede igjen og startet idag for å se og da skjedde akkurat det samme. Temperaturen i motoren virker helt fin. Røyken kommer helt klart UT av eksospottene.... Kan det være turboen eller ventiltetninger?

Alle svar og tips mottas med takk, da jeg skal ta turen hjemover fra fjellet lørdag :)

Er egentlig usikker på hva det kan være, men første som slo meg. Røyken er ikke spesielt svart, mer grå. Egentlig som "vanlig" eksos. Foregår ved normal kjøring også, men når jeg satt den fra meg igår og lot den stå på tomgang roet det seg helt til jeg begynte å kjøre igjen, da røykte det godt bak meg så jeg. Merkelig siden bilen ellers virker helt fin. Litt merkelig lukt av røyken også. Har ikke kjent den lukten før. Må vel innom et verksted imorgen før jeg kjører over fjellet, men hadde vært greit å vite litt hva det mulig var snakk om....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Elmeri
      Hei, jeg holder på med å prøve å finne ut hvordan jeg skal utføre en installasjon av turbo på Primeraen min. Jeg er lei av å bare ha 75hk og jeg tenker hadde vert gøy med erfarming med installasjon av turbo. Jeg vet en del om den teoretiske delen av insallasjonen. Men jeg tenker hvordan skal jeg gjøre tuningen av bilen etter turboen er installert? Jeg vet ikke om elektronisk tuning er mulig siden jeg trur den har mekanisk injeksjon. PS.Jeg har ikke planlagt å gjøre dette perfekt gjør det bare for skøy men har heller ikke lyst å sprenge motoren. I tillegg om dere har tips til hvor jeg muligens kan finne en turbo eksos manifold til bilden hadde det vert ekstremt fint så jeg ungår å måtte sveise. Har dere flere tips eller ideer bare kom med det :)
    • By Vdtuning
      Har akuratt satt i den nybygde motoren min en B230F som er bygd til turbobruk men er ikke turbo i den , problemet er at den tåler ikke lite gass og går absolutt ikke på tomgang.. skyter i luftfilter og virker noe tamm.. 
      Alle pakninger er nye , rotor og fordelerlokk plugger , kont reg timing  , rotorstilling , svinghjul sitter med blankt triggerfelt i starter hull .. tps er riktig mtp klikk i det man vrir litt på rulla..
      Har sveist igjen Egr og tomgangs regulatorhull i innsug .. 
      Må legge til jeg har frest stemplene flate og tatt ut litt i forbrenningskammeret i toppen . Dette er gjørt på måfå ..
    • By mesmra
      Heisann. Jeg har et problem med en 2003 A4 Avant Quattro B6 8E5 2.5 V6 tdi AKE 180hk. Bilen starter og kjører aldeles normalt, men spontant slutter turbo å slå inn og motorlyden endres. Lyden blir skarpere, som om man hører metallet som beveges tydeligere. Den blir treg på gassen, og nekter å passere 3k rpm. Om jeg setter den i fri og setter klampen i bånn drar den seg opp til 3k rpm, blir liggende der litt, og slepper deretter av på gassen av seg selv (selvom jeg bånner den). Rett før den kommer ned til 2k rpm blir motorlyden normal igjen og feilen forsvinner, hvorpå motoren drar opp på 4k rpm i full fart og kan kjøres normalt. 2 minutter seinere er feilen plutselig tilbake. Dette forekommer uavhengig av motortemperatur. Jeg har blenda EGR (og åpna den igjen), skifta MAF og MAP, bytta de to elektroniske ventilene bak venstre lykta, bytta trykkregulatoren ved dieselfilteret, justert innsprøytning (og justert tilbake da det ikke hjalp), sjekka alle slanger etter lekasjer, rensa innsugsventilen som regulerer innsugsluft, bytta bremselyssensor (ikke relatert), bytta veivgiver og rensa turboen. Jeg har også gjort aktive målinger under kjøring og merket at idet feilen inntreffer går boost trykket til null. Alle feilkodene jeg hadde da jeg begynte er borte, med unntak av ikke relaterte ting som komfortelektronikk og slikt. Setter stor pris på om noen vet gode råd, for jeg er grundig lei.
    • By Elmorazer
      Hei!Må skifte turboen på min Honda CR-V  07 mod.2,2 i-CTDI.Noen her inne som vet om det er lett,eller vanskelig å få skrudd den av,og skifte den?
    • By Hawk81
      Har en VW Tiguan, 2016 modell TSI 2,0 liter. Har en liten kvinelyd i motoren, både ved pådrag og på tomgang. Kan sammenlignes med en gresshoppe lyd. Møller bil fant ingenting feil, men de hørte heller ikke noe til lyden. Har hendt at ved tomgang så går bilen noe ujevnt. Men dette skjer ikke ofte. Hva kan det være?
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy