Gå til innhold

OLJESKIFT - Dårlig bunnplugg

Ranger emnet


bobbi

Anbefalte innlegg

Har akkurat skiftet olje på min 1.9 TDI 100 hk pumpedyse motor. Motoren humrer nå lett som bare det :) Jeg støtte imidlertid på et lite problem - noe det ihvertfall kan bli i fremtiden.

 

Har ikke skiftet olje selv på denne før, og bunnpluggen så noe slitt ut i kantene. Da jeg prøvde å skru igjen hardt (ikke veldig hardt) ga bunnpluggen litt etter. Da jeg skrudde ut igjen så jeg tegn på litt ødelagte gjenger. Skrudde da igjen det jeg turte før jeg slapp pipenøkkelen og ble enig med meg selv om å ikke røre bunnpluggen noe mer.

 

Mitt spm er, hva skal jeg gjøre med dette? Hvor hardt skal bunnplugger sitte/hvor mye skal du skru igjen? Er det en fordel å gjenge opp nye gjenger neste gang og er det mulig? Må jeg da ha ny bunnplugg og isåfall hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :) Tja, hvor mye er det da, 10-12 kg i enden av en 30 cm nøkkel? Vanskelig det der uten momentnøkkel..

 

Det er snakk om en Golf IV 2001 mod. Det er en alu-bunnpanne og det er gjengene i denne som er dårlige, men jeg får skrudd til litt, bare ikke hardt. pluggen ser perfekt ut, bortsett fra der du setter pipa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30nm = 3kg på 1 meters arm.

 

Jeg bruker ikke momentnøkkel på bilene mine når jeg skifter olje. Skrur til så jeg kjenner at den strammer også litt til. Sikkert gjengene i bunnpanna som har fått mest juling siden den er alu. Om du er heldig går det kanskje ann å sette inn løsgjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr med andre ord at pluggen faktisk ikke skal skrues til så mye?? (10kg på 0.3m arm)

 

Det var bare det at den satt så j når jeg skulle skru av at jeg automatisk forsøkte å skru litt ordentlig når den skulle på. Jeg har nok oppnådd ca 30 nm på pluggen da, men hvis jeg skrur bare ørlite grann til, så gir gjengene etter. Hva er deres anbefalinger neste gang, kjøre på med nytt skift og håpe at gjengene holder?

 

Altså, bytte bunnpanne er vel litt av et (grise)prosjekt, og gjenge opp nye gjenger med ny plugg samt løsgjenger med gammel plugg krever vel litt (vinkelrett) boring i panna, og rens etterpå? Vanskelig når man ligger under der rett etter man har skalla hue oppi noe metall.

 

Er det noe enklere løsning som forsterker litt, noe rørleggersjit som man kan surre rundt plugg-gjengene eller noe?

 

Og en siste ting, den metallringen (foringen) på pluggen, bør den byttes hver gang selv om den ser ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det glipper når du skrur litt til så er gjengene i bunnpanna ødelagt (om pluggen ser bra ut). Den billigste løsningen er nok å gjenge opp en dimensjon, altså til en ny passende plugg som er større enn den du har. På en så "viktig" del hadde ikke jeg villet kjøre rundt med noe jallaløsning i form av loctite eller gjengestry.

Ja, tetningsringen skal normalt skiftes hver gang, men det lekker nok ikke om den brukes flere ganger. Dette såfremt den ikke er deformert av av pluggen er tightet alt for hardt.

 

Den originale bunnpluggen er vel M14x1,5x22.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske nøyaktiv den pluggen ja. Ok, det skal nok være plass til å gjenge opp et par dimensjoner. Er litt hobbyamatør på dette området her, har du en framgangsmåte/oppskrift for hvordan jeg skal gjenge opp en dimensjon, hva jeg må passe på osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å finne en ny bunnplugg med passende dimensjon. Etterpå skrur du av bunnpanna og forborer med rett størrelse iht. TABELL. Kjøp eller lån deg en gjengetapp og gjeng opp nye gjenger :) Rengjør godt slik at alt metallspon fjernes.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går an men er langt fra å anbefale. Det sponet som blir liggende igjen havner i silen til oljepumpa, eller enda verre, i pumpa. Begge deler er svært uheldig.

Å gjenge opp uten å forborre lar seg sikkert gjøre i aluminium, da alt etter hvor mye større den nye gjengetappen er. Min anbefaling er å gjøre det skikkelig først som sist ;) Ned med bunnpanna.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har jekket opp og sjekket for lekkasjer. Det er en ørliten lekkasje, går sikkert an å kjøre med. For at det ovenfor skal la seg gjøre må jeg kjøpe både bormaskin, bor og gjengetapp + ny plugg. Kanskje billigere å bare kjøpe ny bånnpanne? Altså, er det noe hokuspokus å bytte denne, bare å skru av de synlige boltene og ta den rett ned? Må kanskje ha noe ny pakning mellom der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å skru rett ned ja. Ny pakning vil jeg anbefale på det sterkeste. Om bunnpanna først er tatt ned så hadde jeg fikset den i stedet for å kjøpe ny ;) Drill kan du låne av en eller annen, gjerne bor også. Gjerne vanskelig å få så stort borr i en drill, en mulighet er da å få lånt deg en justerbar brotsj.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, trenger forsåvidt bare bor, gjengetapp og ny plugg m/ring, så det trenger ikke bli så vanskelig after all. Jeg har surfet litt rundt på forumer og ser ut som at noen mener at man får økt styrke på gjengene ved å sette inn "helicoil" sammenlignet med alu?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår