Gå til innhold

Problemer med en Suzuki Baleno 4WD 2001

Ranger emnet


Xseveen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg fikk et veldig uventa problem når jeg skulle kjøre hjem fra Sandvika.

Jeg hadde kjørt rundt en stund, også sto bilen litt på tomgang i minutt, før jeg skulle videre.

 

Jeg satte den i 1 gir og plutselig så går den ikke nesten ikke framover, når jeg skal gi litt gass. og motoren rister (det føles som om akkuratt som å ha alt for lavt turtall i høyt gir i oppoverbakken)

 

Den går som den skal i revers(da kan jeg gi så mye gass jeg vil), og når jeg ikke gir mye gass når jeg kjører framover.

Men med en gang jeg gir gass for å kjøre framover (uansett gir), så begynner det å riste og det høres ut som det kommer fra motoren. Og når jeg kom hjem, lukta det heller ikke bra fra motoren.

 

Noen som kan ane hva dette problemet kan være?

 

På forhånd takk for alle svar.

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er problemet mest sannsynlig tett katalysator, evt også/eller defekt coil. Dette er jeg nesten 100% sikker på. Dette er sjuka på baleno. At du kan kjøre i revers uten problemer er bare tilfeldig vil jeg tro. Virker det som bilen går på 3 sylindre? Men er den sånn hele tiden eller kommer det å går? Når du ruser den opp virker den veldig treg? Mange forskjellige symtomer på defekt/tett katalysator, men det virker veldig sånn her :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er problemet mest sannsynlig tett katalysator, evt også/eller defekt coil. Dette er jeg nesten 100% sikker på. Dette er sjuka på baleno. At du kan kjøre i revers uten problemer er bare tilfeldig vil jeg tro. Virker det som bilen går på 3 sylindre? Men er den sånn hele tiden eller kommer det å går? Når du ruser den opp virker den veldig treg? Mange forskjellige symtomer på defekt/tett katalysator, men det virker veldig sånn her :)

 

Tusen takk for svar! :) dette hjalp veldig!

 

Jeg fikk følelsen av at den gikk på 3 sylindere ja (Men jeg hadde mange tanker og følelser når jeg kjørte med den hjem, det skal sies)

 

Skal teste å ruse den nå etterpå. (men å komme fort opp i turtall når den er i gir, nekter den)

 

Bilen har aldri hvert sånn så lenge jeg har hatt den. Den begynte nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går på 3 sylindre, men mulig å ruse opp, så er det mest sannsynlig coil, men hvis bilen bare står å hopper å ikke får opp turtallet så er det nok tett katalysator. Kan selvfølgelig være begge deler. Men det som skjer som regel er at en av coilene ryker, bilen går på 3 sylindre, eksosen og katalysatorn blir grisevarm pga mye uforbrent bensin, og katalysatorn løsner/deler seg opp, og tetter eksos anlegget. Da hører man som regel også skrangling i eksosen. Litt vanskelig å vite eksakt hva det er uten å høre den selv, men det er 1 av 2 :) Coilen koster forresten ca 1500 kr. Og katalysator må du regne med å pungte ut ca 5-6000 kr for ny :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går på 3 sylindre, men mulig å ruse opp, så er det mest sannsynlig coil, men hvis bilen bare står å hopper å ikke får opp turtallet så er det nok tett katalysator. Kan selvfølgelig være begge deler. Men det som skjer som regel er at en av coilene ryker, bilen går på 3 sylindre, eksosen og katalysatorn blir grisevarm pga mye uforbrent bensin, og katalysatorn løsner/deler seg opp, og tetter eksos anlegget. Da hører man som regel også skrangling i eksosen. Litt vanskelig å vite eksakt hva det er uten å høre den selv, men det er 1 av 2 :) Coilen koster forresten ca 1500 kr. Og katalysator må du regne med å pungte ut ca 5-6000 kr for ny :)

 

Nå skjedde det noe rart, jeg skulle ta den ned på verksted i dag, for at de skulle få teste hvordan den var.

 

Og når jeg begynte å kjøre ut av plassen, så oppførte den seg, som det gjorde på lørdag det de første minuttene (kanskje 2 minutter), så gikk det bare 3-4 minutter med kjøring, og jeg tenkte å teste om den fortsatt var nekta å komme opp i turtall (da var jeg i 3 gir i 50 km/t, 2.5 i turtall). Jeg ga gass, og plustelig så kunne jeg gi så mye gass jeg ville, uten noe problemer.

Den fungerte også perfekt når han på verkstedet testa bilen.

Termostaten i viser normal tempratur.

 

Jeg forstår ikke helt hva som kan ha skjedd..

Er det mulig at snø kan ha tetta katalysatoren?

 

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg!

 

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Kan hvertfall si med en gang at snø ikke tetter katalysatoren, hehe. Den er ganske varm, å snø smelter fort :P MEN det kan være ett typisk tegn på at det er noen løse biter som ligger løs i eksosen, og NOEN ganger legger seg i en slik posisjon at eksosen ikke kommer ut, og derfor ikke går som den skal. Men dette er også ett typisk tegn på at coilen er defekt. De er alltid sånn til å begynne med. Fusker og går på 3 sylindre innimellom, så går den kanskje dager, eller uker før neste fuskeslag, å til slutt så fusker den hele tiden. Mitt tips er å skru av eksosen etter katalysator (noen modeller har også katalysator ved eksosmanifoil, men du har mest sannsynlig kun en under bilen) å lyse med en lommelykt inn, og se om alt er OK.. Men dette kan være en dritjobb hvis du ikke har tilgang på verksted/løftebukk. Da antageligvis boltene er rusta istykker å må kappes av osv.

 

Men kan du prøve å forklare litt mer detaljert hvordan den oppfører seg når den ikke går normalt? Når du står på tomgang, og ruser, kommer den helt opp på turtall, men tregt, og høres den ut som en 3 sylindra motor? Eller går den kun å rister å max til 2-3000 omdr?

 

Det er så synd at suzuki ikke har laget ett overvåkingssystem på tenningsannlegget. Slik som fiat feks, som gir feilkode på feiltenning på hver enkelt sylinder.

 

Men her har jeg tatt noen bilder fra verksted håndboka, her kan du måle på coilene og plugg kabler om det er feilen. Du bruker ett voltmeter og ohmer coilene og kablene. Men dette må gjøres når bilen ikke funker, eller vil det bare vise at alt er OK..

 

Du har den typen med 2 coiler , sant?

Se bilder under her :)

 

BILDE 1: http://kna-eiker.com/bilder/baleno_coil01.jpg

BILDE 2: http://kna-eiker.com/bilder/baleno_coil02.jpg

 

Alt hadde vært enklere om jeg hadde hørt det med egne ører, hehe :)

 

Håper dette hjelper deg noe..

 

MVH Bjørnar

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår