Gå til innhold

Må jeg skifte hovedsylinder ved luftproblemer i bremsesystemet?

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Spørsmålet gjelder en Golf 2 diesel 1991 modell

 

Jeg har i lengre tid hatt problemer med luft i bremsesystemet. Jeg har skiftet ut bremsesylindre bak på begge sider, og skiftet hovedsylinder (med en brukt jeg fant hos skraphandler). Ved omfattende lufting av bremsesystemet for to uker siden mener jeg at jeg fikk ut all luft i systemet. Jeg brukte den enkle typen bremselufter du får kjøpt på biltema. Dermed hadde jeg full kontroll på små bobler og væsken som strømmet gjennom. Jeg tipper at vi pumpet gjennom 5-6 liter bremsevæske før vi gav oss. Da virket bremsene helt ypperlig i noen dager.

 

Problemet kommer snikende der det virker som det kommer mer og mer luft i systemet. Ved kjøreturer uten bremsing over lengre tid opplever jeg å klemme bremsepedalen nesten i gulvet. Ved pumping øket trykket, og pedalvandringen blir mindre.

 

Når bilen står i ro og sviver, og jeg trykker pedalen inn, siger pedalen sakte, men sikkert mot gulvet uten å stanse. Jeg luftet bremsene bak i dag, og det var noen større luftbobler som hadde samlet seg opp ved lufteniplene. Ved kjøring etterpå virket alt greit. For øvrig er det bare å regne med at det kommer mer luft inn i systemet etter hvert, og ny lufting må til.

 

Jeg opplevde også at bremsevæskenivået hadde sunket noe etter forrige lufting. Dette er nytt, jeg har aldri måttet passe på bremsevæskenivået.

 

Det jeg mistenker er at vi har trykket bremsepedalen for langt inn, og dermed ødelagt pakningen rundt hovedsylinderen. Det hendte at vi måtte dra pedalen ut når vi holdt på å pumpe. Kan ødelagt pakning på hovedsylinderen føre til tap av bremsevæske og luft i systemet? Jeg har tenkt å kjøpe ny hovedsylinder på biltema. Er kvaliteten på disse god nok?

 

Jeg oppdaget ellers ingen lekkasjer av bremsevæske rundt hovedsylinderen/bremsekraftforsterkeren, men jeg har ellers ikke sjekket dette grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det ser ut for at jeg har lasteventil ja! Er det skruen jeg har satt ring rundt som må åpnes ved lufting? Er det bare å åpne skruen og lufte på vanlig vis? Og så skru igjen når jeg ha luftet ferdig? Det er utrolig at jeg ikke har fått med meg at lasteventilen må åpnes ved lufting av bremser!

 

Hva er MC, Housey?

 

[ATTACH]21425[/ATTACH]

post-42459-1380485315837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik at tetningen(e) på hovedsylinderen er ødelagt eller har vrengt seg så kan dette medføre at pedalen siger da trykket slipper forbi denne. Om så er tilfelle så skal problemet være der konstant. En defekt tetning på hovedsylinderen kan ikke gi luft i bremsesystemet!

 

Når jeg lufter bremsene så bruker jeg trykkluft. Av erfaring blir man aldri kvitt all luft ved å lufte på den "gamle gode måten". Har et lokk til bremseveskebeholderen som jeg har montert er slangeventil på og bruker kompressor med 1 kg lufttrykk, ikke mer! Dette er nok til å få fart på vesken gjennom systemet og får da med seg all luft ut ;)

 

Og ja, selvsagt har du lastventil. Denne er helt åpen når bilen er nedlastet bak.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En defekt tetning på hovedsylinderen kan ikke gi luft i bremsesystemet!

 

Det var akkurat denne opplysningen jeg var ute etter. Da håper jeg at det er gjenværende luft i lasteventilen som har vært årsak til problemene. Jeg skal lufte igjen i helga. Jeg har prøvt å få tak i et lokk som passer beholderen, men det har vist seg å være vanskelig! Dermed har jeg vært nøtt til å bruke den gode gamle pumpemetoden.

 

det er ett hull på armen som du ser og.. du må dra armen MOT det hullet du har ringa rundt. og bruke f.eks ett srips el.l og tjore den fast med :). den står da i åpen posisjon

 

Jeg har ikke sett på lasteventilen enda, men jeg greier ikke helt å se for meg hvordan jeg skal åpne denne ventilen på fullt. Håper jeg finner ut av det i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett på lasteventilen enda, men jeg greier ikke helt å se for meg hvordan jeg skal åpne denne ventilen på fullt. Håper jeg finner ut av det i morgen :)

 

Se for deg hva som skjer med armen på lastventilen når bilen lastes / er full av folk og blir lavere bak. Fest så armenpå den i den posisjonen den ville stått i når bilen er nedlastet (lav bak) ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg faktisk kunne ha brukt det lokket jeg har fra før, siden jeg kunne sette på denne koblingen uten å ødelegge lokket. Koblingen passer direkte på kompressorslangen. Satser på at det går greit. Jeg kan heldigvis regulere trykket på kompressoren, dermed kan jeg ta det forsiktig! Håper dette går bra! :)

 

[ATTACH]21482[/ATTACH]

post-42459-13804853160002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn til info. jeg kjøpte slik ferdig sett på bilextra. den hetta passer rett på vw sine beholdere. ferdig med ventil og noen meter slange, klar til å skrus på ett dekk..

 

bare vær forsiktig med for mye trykk. du kan ta livet av mer enn du aner ved for høyt trykk i koppen

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stripset de to hullene på lasteventilen sammen, og luftet gjennom noen dl bremsevæske. Jeg så kun noen små bobler, så jeg håper jeg har fått ut all luften nå :) Jeg vet at jeg godt kunne ha spylt gjennom noe mer væske, men jeg hadde med meg en utolmodig hjelper, så da ble det slik.

 

Takk for hjelpen alle mann! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår