Gå til innhold

Konvertere til E85. Er det virkelig nødvendig å kjøpe nye injektorer og bensinpumpe?

Ranger emnet


kingoslo

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Min søster er kjemiker. Hun kan ikke fatte hvordan E85 kan ødelegge ens pumpe og dyser.

 

Jeg snakket med en Saab-tekniker. Han ga meg grunn til å tro at Saab BioPower bruker ordinære Bosch bensindyser.

 

Vi har snakket litt om det på VWNorge: http://www.vwnorge.no/index.php?topic=32355

 

Tror dere oppfordringene til å oppgradere til E85-bestandige motordeler er et påskudd for å selge forbrukere flere produkter, og deler som fungerer til bensin fungerer glimrende til E85 (med unntak av narrowband O2 sensorer kanskje)?

 

Takk for det.

 

Mvh,

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At pumpene ikke har så lang levetid har jeg hørt, men dysene har jeg ikke hørt, de skiftes som oftest for å gi større mengde uten å øke innsprøytningstiden.

Det sies jo og at en del gummipakninger og slanger sliter med å tåle det, men ikke så mye andre deler.

 

Når det gjelder benisnpumper, så må du huske på at der går jo børstene og alt i bensinbad allerede, hvordan det er med opplagring vet jeg ikke, men rein sprit vasker og tørker opp bedre enn bensin.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjøre med ganske mye E85 blandet med vanlig bensin på de aller fleste bensinbiler, har hørt om folk som har hatt oppimot 60% E85 og 40% bensin på en tank, noe mer enn det ble det tenningsbank av.

 

Grunnen til det er at dysene ikke klarer å levere nok mengde, E85 inneholder mye oksygen i forhold til bensin - motoren går for magert. Altså motoren MÅ bruke 30% mer pga det høye oksygeninnholdet i E85, og de 30% den trenger klarer som regel ikke orginaldysene å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å tro at du skal trenge noen nye deler. Jeg har prøvd å finne materialer som tåler bensin, men ikke etanol, men uten hell. Det er mange som har konvertert bilene sine til E85-drift (meg inkludert) uten å ha noen materialproblemer.

 

Sjekk ut forumet på http://www.etanol.nu for mer informasjon.

 

Litt avhengig av hva slags bil det er snakk om har jeg et konverteringskit for EV1-dyser liggende i kjøp&salg.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Visse slanger tar kvelden i E85, spesielt hvis bilen står lagret med etanol i de over tid.. Selv en Gates Multifuel-rated ettermarkeds-slange råtnet innvendig etterhvert. Men det finnes så mange typer "gummi" at det er nesten umulig å si at "sånne tåler og sånne tåler ikke".. Sett anker-delen (kobberet) i en Walbro-pumpe rett og slett bli gnagd vekk på E85... i motsetning til at børstene kveldet, som jo er normalen på bensin. Så det er litt hipp som happ..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her og jeg:

 

Noen så vet om noen extra bivirkninger me E85 på en 2,2 Subaru Boxer motor? Har lyst å prøve siden det er en del billiger og jeg er en del i sverige... Lyst å prøve 50/50 blanding, noen kjangs for at noe blir ødelagt på en tank?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår