Gå til innhold

Golf 2 BC Prosjekt

Ranger emnet


Girebirger

Anbefalte innlegg

  • Svar 363
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har bare å si med utveksling og gear i forhold til bane. Noen baner kan det være en fordel med større rulleomkrets(lengre gear) og noen baner kan det kanskje være en fordel med korte gear og lavere rulleomkrets.. Men på en liten 1,6l motor er sikkert helt 14 greit det..

Volvo 745 91' Turbobil

Toyota Corolla 92' Konebil

VW Caravelle 88' Russebil

Volvo 245 91' Bilcrossbil

Opel Kadett C 78' Bilcrossbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på det med å sveise sperre på Golfen, fordi jeg ikke har lyst til å knuse hele differensialen om sveisen ikke skulle holde. Men jeg bare mååå prøve :D

Kryr jo av de kassene da:) har 4stk jeg ikke skal bruke sjøl :D

Bmw E38 - Bmw 320D E46 - Golf mk1 Gti 2.0 16V - Caddy mk1 pickup 1.6 GTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, er et par år til det bynne å bli mangel på Golf deler for å si det sånn :) Noen som har peiling på porting av topp? Tenkte å gjøre det på min, i en CNC Fres. Som jeg har forstått det (rett meg om jeg tar feil) så er pocket - porting når man øker diameteren til kanalen i den enden som ligger mot manifolden. Jeg vet ikke om det blir vanskelig å få kanalen freset hele veien. Men uansett, om jeg porter, så vil jo blandinga gå tregere pga økt diameter i kanalen, lurer på om det som da skjer, er at jeg bare flytter effekten fra den nedre delen av registret til den øvre. Om det er tilfelle så lurer jeg på om det egentlig er noe vits. Kom med tips og erfaringer! :)

Endret av Girebirger
glemte no, som vanlig

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallays!

 

 

For å finne hk ved et bestemt turtall:

 

Hestekrefter = moment (foot pounds) x rpm / 5252.

Eksempel for å finne hk @ 2500 rpm: 147,5 lb ft (200 nm) x 2500 rpm / 5252 = 70,2 hk

 

Hvis man studerer formelen ser man at man trenger mye moment for å få mange hk ved lavt turtall. Ved høyt turtall trenger man mindre moment for å få tilsvarende effekt.

Eksempel: 61,4 lb ft (86,7 nm) x 6000 rpm / 5252 = 70,2 hk

 

For å finne ut hvor mye moment man har ved gitt turtall, snur man formelen slik:

moment = hestekrefter x 5252 / rpm

Kontrollrenging av øverste eksempel: 70,2 hk x 5252 / 2500 rpm = 147,5 lb ft

 

GROVT SETT:

 

Smale innsugskanaler = mer bunndrag, mindre toppeffekt

Store innsugskanaler = mindre bunndrag, mer toppeffekt

Pga turtallet vil store kanaler gi flere hk på høyt turtall enn smale kanaler vil gi på lavt turtall.

 

Lange kanaler = mer bunndrag, mindre toppeffekt

Korte kanaler = mindre bunndrag, mer toppeffekt

 

Små ventiler = mer bunndrag, mindre toppeffekt

Store ventiler = mindre bunndrag, mer toppeffekt

 

Liten forgasser = mer bunndrag, mindre toppeffekt

Stor forgasser = mindre bunndrag, mer toppeffekt

 

Smal eksos (1,5-2") = mer bunndrag, mindre toppeffekt

Stor eksos (2,25-3") = mindre bunndrag, mer toppeffekt

 

Lange grenrør = mer bunndrag, mindre toppeffekt

Korte grenrør = mindre bunndrag, mer toppeffekt

 

Så kan man justere timingen til kammen, men her bør man være ekstremt forsiktig for å unngå havari.

 

Du snakker om å åpne kanalene opp ved innsugsenden. Dette gjør at kanalene får en traktform som er meget bra for å øke både mengden og hastigheten til blandinga; mye blanding inn i kanalene, stor fart ut i forbrenningskammeret. Å åpne kanalene på motsatt side vil antageligvis ødelegge alt; lite blanding i kanalene, dårlig fart ut i forbrenningskammeret.

 

Håper dette er til hjelp! :klovn:

Endret av mBergheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut hvordan man lager short-shift på Golf II, uten å måtte kjøpe noe som helst. Hører noen mener at det blir mere slitasje på girkassen med short-shift, men mener selv at er man like kjapp med clutchen, så skal ikke dette være noe problem.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår