Gå til innhold

tilbakelevering av førerkort / delvis prøve.

Ranger emnet


staander

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter 7 mnd får jeg igjen(?) førerkortet 16 mai. eller jeg har muligheten til å gjenerverve det som det heter av sakspapirene.

I oslo er det laang ventetid for oppkjøring. Må jeg belage meg på at jeg ikke får bestillt time før den 16 mai og så evt måtte vente enda noen uker?

 

Har noen erfaring ?

 

En annen ting. jeg har hørt om endel tilfeller der man bare får lappen i posten ett par dager før sperrefristen, selv om man i følge dommen skal avlegge ny prøve. Hva er egentlig praksisen her ? Lønner det seg å søke om å slippe, eller slipper man fordi det er feil i saksgangen ? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Jeg mener, jeg har kjørt rundt i 20 år. Det kan da ikke være nødvendig å kjøre opp etter 7 mnd uten å kjøre bil. Jeg har en nabo som ikke har kjørt bil siden dagen han fikk lappen for 15 år siden. Nå FIKK han en bil, satt seg inn og kjørte. Hold på å kjøre ned det som var bortover gata :) men der var det ikke snakk om noe ny oppkjøring. Livsfarlig!

 

Er det vel i så fall bare endel av straffen? For det koster F meg noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så er jeg inne i "synseland" og ikke fakta med kilder nå:

 

Oppkjøring tror jeg du kan bestille i god tid, vanligvis er det slik at du ikke får bestilt oppkjøring før du har bestått teori (pga av mange stryker på teori tenker jeg), men dersom du kan dokumentere at du før fradrag i tapsperioden og at den løper ut 16. mai vil jeg tro du kan bestille time til da. Det som eventuelt er et lite problem er at du må skaffe deg en kjøreskolebil og jeg er usikker på hvordan det fungerer hvis du ikke har hatt en eneste kjøretime der...

 

Dersom du får igjen førerkortet før du har kjørt opp ville jeg hvertfall vært forsiktig med å kjøre. Det blir vanskelig å si: "jeg fikk igjen lappen og hadde helt glemt at jeg måtte avlegge ny førerprøve" hvis du blir stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg får den i posten er det ingenting som tyder på. Politiadvokaten er ganske klar på at jeg må kjøre opp ja. Jeg skjønner ikke helt gangen i dette. Noen sier de bare har fått den i posten, andre må kjøre opp. Selv om sommen sier det samme for alle. Sitter det folk på politistasjonen som bare bestemmer om det skal kjøres opp eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg har ikke problemer med å kjøre opp i oslo. Jeg har kjørt rundt i oslo sentrum de siste 15 åra. Der kan jeg nesten kjøre i blinde. Men er redd jeg skal surre det til på en eller annen måte, ettersom det er lenge siden jeg har kjørt "etter boka". Forøvrig kan jeg bare si at jeg har lagt inn søknad om "øvelseskjøring". Så langt ser det ut til at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, hadde også vært 7 mnd uten og måtte kjøre opp på nytt. Bor i Oslo, altfor lang ventetid her, etter en runde med SVV viste det seg at Drøbak hadde kortest ventetid. Gjorde avtale om leie av skolebil der (lokal kjøreskole), det var null problem.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår