Gå til innhold

Starte eget transport firma

Ranger emnet


Sending

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt mye på å starte opp eget transport firma, med en vanlig varebil (type sprinter eller vito). Kjøre bilen selv og finne noe fast kjøring.

 

Men jeg er rimelig blank på mange områder, så håper noen har erfaring eller peiling :)

 

Løyve:

Kan jeg bare ta dette kurset, også er det i orden?

http://www.kursagent...-del-43589.aspx

 

Bank-garanti:

Har hørt at man må ha bankgaranti på 75000kr. Hva vil dette si?

 

Og hvordan er det vanlig å gå fram for å få kjøring? Ringe rundt til bedrifter, kikke etter anbud osv..?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bank garanti blir som et dep. som må bet. det er et minimum som må stå tilgjengelig i tilfelle et eller annet skulle skje

 

Meste parten går på anbud,

 

linken funket ikke men vis det er løyve kurset så tror jeg ikke det holder, det har kommet et nytt kurs man må ha for og det heletatt ha lov til og kjøre varer dette er lastebil da så vet ikke om dette er det samme her.

Endret av jan_erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig bare å starte et enmanns foretak, hvis du søker på "starte enmanns foretak" på google så finner du info osv. Ellers kan du jo høre litt rundt, er alltid noen så har et par ruter de ikke vil kjøre så kanskje du kunne tatt over. :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det må betales? Hvem skal ha de pengene?

Det vil ikke si at man bare må ha en utskrift på at man har pengene på konto altså?

 

Det er løyve-kurs hos NKI ja. Blir kaldt "Løyve for godstransport - tverrfaglig del" og koster 10.770 kr.

Jeg skal som sagt bruke små varebiler, så vil ikke tro at jeg trenger noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på regjeringen.no :

 

"Løyvepliktige

Enhver som skal drive transport mot vederlag må ha løyve.

 

Med ”drive” menes her all transport med unntak av det rent sporadiske. Det vil si at du som privatperson eller et idrettslag kan gjennomføre et transportoppdrag uten løyve når det kun er et enkeltstående tilfelle.

 

Vederlagsbegrepet favner vidt og omfatter enhver form for godtgjørelse man selv eller andre mottar som følge av at transportoppdraget blir utført. Det omfatter vederlag i form av penger eller naturalytelser, og uavhengig av om det gir fortjeneste.

 

Selv om man faller inn under hovedregelen om løyveplikt, finnes det unntak fra kravet til løyvet. Disse unntakene er det redegjort nærmere for under.

 

Ved godstransport må motorvognen ha tillatt totalvekt over 3500 kg for å komme inn under løyveplikten. Fra 1. januar 2011 skal tilhenger inkluderes ved beregning av samlet totalvekt. For persontransport er det ingen størrelsesbegrensning eller krav til antall seter, men løyvekategorien varierer med typen motorvogn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må han ha løyve også ikke mange biler med løftelem under 3500kg totalvekt

 

Nei.. Du trenger ikke løyve for å kjøre en varebil(grønne skilter) med skap og løftelem. I oslo kryr det i hvert fall av sånne biler.

Timespris på en Vito/Transporter ligger på rundt 300 i timen pluss mva. Med skap og løftelem får du rundt 350 pluss mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår