Gå til innhold

Skfite av støtdempere (Ikke veldig bil-kyndig)

Ranger emnet


heroindrap

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Golf 2 1,8 Sport (90hk), i vinter har bilen fått seg en støyt eller 2. Jeg er ikke veldig bilkyndig når det kommer til delenavn osv. Men klarer å reparere det meste selv.

 

Tilbake til spørsmålet, vinteren er jo drap på demperne. Og er redd for at de begynner å ta kvelden, er også en student med ikke altfor god råd. Men jeg vil ikke kvitte meg med dundergolfen min helt enda. Så jeg lurer på hva er det rimeligste alternativet for å skifte dempere? Hvis dere har en "alt-i-alt" pris så hadde det vært veldig greit!

Så hvis dere kunne hjulpet meg litt generelt med hva jeg trenger osv for å få de til å være gode igjen så hadde det vært supert! (Og hva er det beste av gass/olje)

 

Mvh, Tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger noe spesialverktøy, fås kjøpt på Biltema.

- Verktøy til å løsne muttrene som holder demperen fast i fjørbeinslageret.

- Fjørstrammere

- En stor rørtang til å skru av lokket over demperen (det på fjørbeinet).

 

Utenom det så trenger du to nye dempere og nye støvmansjetter inkl holdere. Dempere anbefaler jeg deg å IKKE kjøpe på Biltema da de er utslitt til neste vinter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man lite penger gjør man det som vi bonder;) uten noe spesialverktøy

nye støtdempere fra biltema (600kr stk?) billig, og greie nok. eller kjøp deler fra ebay.de(tyskland!)justerbart til under 1500kr.

løsne mutteren med en muttertrekker og ta av stålkoppen på toppen av demperendemperen.

ta en umbrako og løsne demperen fra mutteren som holder demperen, bruk så evt flattjern og en hammer for og få løsnet den sisste biten.

(da er demperen løs og du trenger bare jekke opp bilen, ta av hjul. løsne de to muttrene som holder demperen i derekant(kan være lurt og markere her så alt kommer på riktig plass igjen! ellers vil du få feil hjulstilling når du setter på de nye demperne)

 

ta ut demperen, flytt over fjær og lager osv. sett det på plass og jekk bilen sakte ned og pass på så alt kommer på plass i fjærtårnet.

sett på allt i motsatt rekkefølge av det du tok av.

du slipper fjærklemmer, spesialverktøy,osv.. enkelt og greit.. :P

gjorde detsamme ute på plenen uten noen store problemer.

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden til Zebbe (og andre bønder) er flott om man står der uten egnet verktøy,

men et par fjærklemmer koster bare en drøy hundrelapp.

 

Er greit å ha ut hele fjerbeinet for av og til kan mutter på toppe være rusta fast (helst bak), og så må man på med vinkelsliper.

 

Svein


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår