Gå til innhold

Gearkasse deffekt på min Opel Vectra B

Ranger emnet


BoEx88

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Gearkassa på min opel vectra b 98mod 1.8 16v har fått en stygg lyd ved motorbrems og giring i fart,leverte inn bilen på sjekk forrige uke og tok av bunnplata til selve gearkassa og det var metallbiter store som en 50 øring,så den er deffekt. KM Stand: 221 152

 

hvor på gearkassa finner jeg gearkassekoden?

Motoren min er X18XE så vil gå ut ifra at det er en F18 kasse.

Men vil fks gearkasse ifra en Astra med 1.8 16v med F18 kasse passe overens med min?

Trio mente at det skulle gå, pga de kassene er faktisk opptil 2 lapper billigere enn vectra kassene...er det noe forskjell på de?

 

og til sist, må jeg ut med hele forstillingen for og ta ut gearkassa, eller er det nokk og senke ned forstillingen på ene siden og eventuelt ta av nav?

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kassen heite f18 så passer den =)

 

Har nettopp bytte girkasse sjølv å kan komme med ein mal som fungerte for meg =)

 

Få bilen opp av bakken og sitt den på noe... lekasteiner er kjekt og ha x)

 

Løsne gir overføringa. Der er det eit plast stag overst, dette er klipset på så det er bare å opne klipse og ta det av. kula nede er det ein segiring (trur det er det det heter) på undersida, denne tar du av ved hjelp av spesial tang ;) det kan vere vanskelig å vri den nedre kula med plast foringa av så løsne og den branketten som holder enden på overføringa som står skrudd på girkassen. (er ei plata med ein liten pip som stikker opp der med et klips på toppen for å holde det på plass)

 

løsne røret som går til kløtsjen (følg slangen fra girkassen til du kommer bak til røret som er litt bak batterie under der)

 

Løsne kjølevifta (dette er for å få betre plass til å skru), det er ein skrue på kvar side, og ein kabel som er tredd langs etter den på undersida.

 

Løsne kabelen til ryggelysbryterern på framsida av girkassen (under batteri omtrent)

 

Løsne nav med bremser og alt (bare løsne ABS-sensor (ein vrien umbrako skrue), bremse slangen, to skruer i støtdemper og ein i nedre bærekule (for å enklere løfte navet av nedre bærekule slo eg ein kile imellom så den ikkje skulle klemme på bærekule). Drivakslingen er bare tredd inn i girkassen og skal draes ut eller slåes forsiktig (pass på så du ikkje ødelegger ledda!) på enden som står inni diffen skal det vera eit klips, pass på at du har dette med deg. løsne og link armen mellom traversen/nedre bærearme og demperen (eg tok av nava på begge sider, trur ikkje du kjem til alle boltene uten å gjere dette, men du trenger berre løsne eine link armen.

 

heng opp motoren (sjølv skrudde eg av panseret og jekka motoren opp i ein takstol xP )

 

Løsne den delen av eksosanlegget som går under motoren (eg gjorde ikkje dette, men ser på det som ein tabbe fordi traversen låg og kvilte på eksosanlegget til slutt, så vil anbefale å gjera det)

 

Løsne girkasse festa/motorfesta, den framme til venstre skrur du av girkassen og så den blir enklare å hanskas med når den skal ut.

 

Løsne styreoverføringa (er ein skrue med 13mm hode framfor gasspedalen)

 

Då er det berre til å sette jekker under traversen og skru den laus. slepp den forsiktig ned mens du følger med rundt om at den ikkje henger fast og at du ikkje har glømt nåke. samtidig vil og radiatoren henge laust i lufta, den er bare tredd på plass med noken gummiforinger mellom traversen og "lyktebjelken"

 

Då er du klar til å løsne girkassen. Her er det ein heil del med bolter, og fleire av dei kan vera vanskelige å komme til. her var eg meget lykkelig for at den einaste lang pipa eg eig var 19mm =) Det kan vera ein fordel å ha ein garasje jekk under med hjul så du kan avlaste akslingen i girkassen samtidig som det bare er å dra girkassen av...

 

så kommer det største problemet etter mi meining... å sjonglere den ut på ein eller anna måte... dette blir mellom kaosseri og travers...

 

Når du først har girkassen ute er det ein fordel å se etter slitasje på kløtsj og utløyserlager... så du slipper å opne opp igjen til neste år fordi dette ryker =)

 

Då er det bare til å sjonglere inn den nye kassen å lese hin veien =)

 

Etterpå kan det og vere lurt å sjekke oljenivå (peilepluggen er ein skru rett "bak" der akslingen går inn på høgre side av girkassen, oljepåfylling er det egentlig ikkje tillaga for så fyll eventuelt olje gjennom hullet til ryggelysbryteren)

 

 

Er kanskje lite oversiktelig..?? kan se om eg får tid seinere til å laste opp noen bilder til deg ;)

 

Mvh Birger

-03 Golf 1,9TDI
-97 Vectra B 1,8 (hugget med øks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Til Wrijey:

 

Takker så meget for svaret du ga meg her.

Fikk bytta gearkassa uten noen problemer men glømte de 2 skruene til eksoen som sto på baksiden av motorblokka + demontere de 4 skruene som sto på eksosmanifold, etter dette så gik det som en drøm! :)

Fikk skaffet en brukt kasse hos en hugger som hadde gått 130 000km altså 100 000km mindre en den originale.

Betalte 1500kr for den og den fungerer som en drøm, gerkassa var ifra en 2.0 16v så ble litt annen utveksling.

 

Legger ut noen bilder her, du kjenner deg sikkert igjenn :p

 

Takk for hjelpen og beskrivelsen Birger! :)

post-61620-13804853201064_thumb.jpg

post-61620-13804853201136_thumb.jpg

post-61620-1380485320118_thumb.jpg

post-61620-13804853201233_thumb.jpg

post-61620-13804853201277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw Birger: vet du hvor kjørelys releet på vectran ligger?

mitt røyk i går tydeligvis, sikringen er hel men når skrur jeg på lysbryteren til midten og til høyre så fungerer kjørelysene og langlysene + nærlysene.

 

så automatiske kjørelysene fungerer ikke, er ikke noe krise og få byttet det ennda når jeg kan vri bryteren såklart, men hadde vært kjekt og få bytta det...de skulle ha 600kr for delen hos trio her på stjørdal, så da blir det dynga og kjøpe brukt til 100kr elns :)

 

eventuelt står det noe på det releet som gjør det enklere for meg og finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår