Gå til innhold

Audi 100 2,3e (aar) går ujevnt ved gasspådrag og starter tregt

Ranger emnet


kristian30

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke rukket å sjekke kaldstartdysa. Har bare en bil akkurat nå, så har ikke tatt sjansen på å skru istykker noe. Ting som ikke har vært rørt på 17-18år har en tendens til å ramle fra hverandre når man pirker på det. :-)

 

Hvis dysa er gåen forklarer det alle problemene. At bilen går bra når det er kaldt, og at det høres litt ut som om den går på en sylinder mindre når den er varm. Klør meg litt i hodet for å finne en måte å blende hullet. Men det er kanskje ikke nødvendig å starte motor for å konstantere at dysa står åpen. Mulig det holder å skru av dysa og sjekke om den er åpen ved å blåse gjennom. Hvis den virker tett så er det vel ikke noe poeng å prøve med motor igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det slik at du har en del kjennskap til elektro(nikk) siden du har oscilloscop.

På selve bensinmengdefordeleren sitter det en trykkregulator som er styrt av ECU. Er en grå sak festet med to skruer og en plugg på siden. Denne regulerer bensintrykket til dysene, varierer med kjølevannstemperatur og lambdaverdi. Mål strømmen til denne regulatoren på varm og kald motor. Skal veksle rundt 0 mA på varm motor og rundt 50 mA på kald motor. Det har også hendt at løpene i mengdefordeleren (til regulatoren) har tettet seg. Dette kan du sjekke ved å skru av regulatoren. Du trenger da nye o-ringer når denne skal monteres igjen, bensinbestandige i størrelse 6x2x10mm.

 

TrykkregualtorKE-Jet.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med kald bil, +3 grader i luften her nå. Ecu ga 7,5v til regulator og strømtrekket var ca. 30mA. Bilen gikk da ganske greit. Motor stopper hvis jeg kobler fra ledningen.

 

Strømtrekk minket raskt, bilen går dårligere, etter få minutter lå det og vekslet innenfor området 5-10mA, spenningen lå da på ca. 3v. Motor bryr seg da ikke om jeg kobler fra ledningen.

 

Har ikke skrudd av regulatoren enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noe framgang? Har akkurat samme problem med min Audi (80 1992 mod 2,3L) Samme motor som deg. Selv har jeg byttet, bensinpumpe, filter, pluggledninger, tennplugger, fordelerlokk og rotor. Får samme feilmelding som deg 4444. Hadde vært greit og samkjøre.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lambdasonde målingen jeg gjorde med multimeteret var ikke riktig. Det så tilsynelatende greit ut med multimeteret, men når jeg sjekket med scope så viste det seg at sonden ikke fungerte, bare masse skurr. Den lå på 0,8v og falt ned til 0 innimellom, så på multimeteret så det ut som om den vekslet mellom 0,8 og 0,2v, men det var altså ikke tilfelle. Regner med at det var denne som forårsaket problemene, men jeg var forsynt og solgte bilen som den stod. Det var litt mer mekking som skulle til for å få den gjennom eu kontrollen også, og den var ikke akkurat noe glansbilde, så fant ut at tiden var inne for å se meg om etter noe nyere. Det var en trofast godbil, savner den litt allerede.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja blir jo egentlig ikke feilmelding. Men positiv melding. Men skal sjekke med tempgiveren så snart som mulig. Skal også gå til innkjøp av ett håndholdt oscilloskop. Greit og ha liggende. Denegod

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Drar opp denne tråden igjen i håp om å få fikset min bil, virker som om jeg sitter på helt samme problem. Vil ikke kvitte meg med den, liker bilen veldig godt, så vil gjerne ha dette på stell!

 

Det hele startet ganske uskyldig med at bilen begynte å tøve på tomgang, vet ikke engang om dette har noe med motorproblemene å gjøre, kan godt hende dette stammer fra noe annet. Dette tomgangsproblemet merket jeg første gang etter at jeg måtte levere noe mat til kjæresten min mens gutta hadde stafett-finale i VM, med andre ord så kjørte jeg relativt hardt fra kald motor (rundt 5 minusgrader ute). Ved parkering hjemme, merket jeg at motoren plagdes litt med å stabilisere seg.

 

Men en god stund etter dette skulle jeg kjøre tur/retur Tromsø fra Narvik (50 mil), oppdaget jeg ved en bensinstasjon 5 mil fra Tromsø at det kom svartrøyk ut av eksosen. Merket også at bilen hadde brukt merkbart mer bensin på turen. Kunne ikke gjøre så mye der og da uansett, så fortsatte ferden min, og kom meg til slutt hjem.

Bilen drar dårligere, bruker mer og røyker en god del, svartrøyk vel og merke. Brukte rundt 90 liter på 50 mil, og har ikke kjørt spesielt hardt, måtte selvfølgelig gi litt ekstra siden bilen rett og slett gikk som en bøtte møkk!

 

Rett før jeg kom hjem, prøvde jeg å dra ut andregiret i en oppoverbakke for å kjenne om bilen fusker, noe den gjør. Kom en god del røyk samtidig.

Når jeg kom hjem parkerte jeg bilen med baken mot snøen, for å få et bedre bilde av hva denne soten var. Legger ved tre bilder av hvordan det så ut bak bilen.

 

Har lest ut feilkoder, og får ut 4444, altså ingen feil. Har fulgt guiden til Quattro73.

Har byttet:

- lambda

- tempgiver til ECU (nederste sensor ved øvre radiatorslange)

- luftfilter

 

Har også sjekket kaldstartdysa, tok den ut, og slo på tenninga for å bygge opp bensintrykk, ingenting kom ut.

 

Hører også bak bilen at det er en litt kvassere lyd av eksosen enn hva jeg tror skal være der. Man ser også svartrøyken når bilen står på tomgang. Ved start i kryss o.l er bilen veldig svak. Merkbart mindre kraft. Som nevnt, ved full gass går bilen skikkelig dårlig, da denne bryteren ved spjeldet blir trykket inn, og da blir det antakeligvis trykket inn ALT for mye bensin.

 

Alle 5 pluggene er nedsotet, noe som får meg til å tro at dette ikke er en/flere dyser som plutselig har tatt kveld.

 

Trenger virkelig hjelp med denne bilen, kjøpte den jo nå i Januar, og har nesten ikke fått brukt den. Er også student, så er ikke like enkelt for meg å levere bilen inn på verksted og få det fikset :P

 

Motoren er forresten en 2,3 AAR

 

bilde.jpg

bilde2.jpg

bilde1.jpg

Endret av n0ggaftw

-94" Volvo 945 Turbo b230ft m/m90

-86" Mercedes Benz 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har ett annet problem, du har ihvertfall helt andre symptomer. Jeg tenker vel kanskje noe i retning av en blåst stempelring eller ventil som har hengt seg opp her.. Men det er bare en fullstendig ukvalifisert gjetning! Har du forresten sjekket om den bruker mye olje eller vann, eller om det er vann i olja eller motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen viser ingen tegn til at det er noe annet enn stort bensinforbruk.

Bruker ikke vann, olje eller har vann i olja.

 

Alle pluggene er nedsotet, noe som tyder på at det kommer for mye bensin inn i systemet.

Merker også at bensinnåla går noe ned nesten hver gang jeg starter bilen.

-94" Volvo 945 Turbo b230ft m/m90

-86" Mercedes Benz 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt så er jeg fri for ideer, har fått masse hjelp på VACN-forumet, men ingenting har hjulpet. Har tenkt litt på denne CO-skruen, for quattro73 forklarer jo her at hvis man vrir denne mot klokka skal man kunne minke bensinblandingen. Men har hørt at denne er hypersensitiv, og at man burde ha måleapparater koblet til bilen :S

-94" Volvo 945 Turbo b230ft m/m90

-86" Mercedes Benz 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi løst problemet med bilen din :) beklageligvis via VACN og ikke her. Vil du ha flere tips eller råd så ta det heller her på Bilforumet. Av flere grunner så liker jeg meg MYE bedre her enn på VACN, er derfor sjelden på VACN ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår