Gå til innhold

Verksted og ansvar?

Ranger emnet


tomres

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Ford Mondo, 2006 modell diesel som kun er kjørt ca. 21000 km. For 14 dager siden ble det ved en misforståelse helt vindusspylervæske i beholderen for rattservovæsken, jeg vil anslå mellom en halv og en dl. Det ble oppdaget umiddelbart, og NAF ble kontaktet, og de hentet bilen og kjørte den til verkstedet. Bilen ble ikke startet eller brukt på annen måte med forurenset servovæske, bortsett fra at den ble dyttet ut av garasjen for at NAF skulle få den på bergingsbilen. Åltså ingen motor på, helt minimalt bruk av rattet.

 

Da jeg hentet bilen på verkstedet dagen etter hadde de tømt systemet for forurenset servovæske, renset pumpen og helt på ny væske. Men: Nå kommer det en hvinende lyd fra pumpen når jeg gir på gass og legger rattet over. Verkstedet sier det er fordi pumpem er slitt, men det var ingen slik lyd før dette hendte, og de skjønner ikke hvordan lyden kan ha oppstått i og med at bilen ikke ble brukt med forurenset servovæske. De sier de ikke var inne i selve pumpen, de bare tok av slangen for å tømme den. Åltså: lyden var der ikke før bilen kom på verkstedet, verkstedet skjønner ikke hvordan lyden kan ha oppstått, men de skal ha ca. 10.000 kroner for å skifte pumpen.

Bilen har gått ca. 21000 km., det burde ikke være noe for en servopumpe. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Er det fem års garanti på slike deler som er ment å vare vesentlig flere år og mere bruk? Bør verkstedet utbedre dette i og med de sier at slitasjen i pumpen ikke kan være forårsaket av den forurensete servovæsken? Hvordan skal jeg forholde meg til en slik sak?

Takknemlige for råd !! Hilsen Tomres

 

PS: Er kr 10.000,- en rimelig betaling for en servopumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok jeg som gjorde det, men hvordan bevise at jeg ikke har startet bilen etterpå? hmmm...jeg kan jo høre med bergingsbilsjåføren om han kan bekrefte det kanskje? Men det er mer sansynlig at verkstedet startet bilen da de kjørte bilen inn i verkstedshallen, og de har vel også testet ut systemet(?).

Jeg tror jeg vil prøve med reklamasjonsretten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår