Gå til innhold

Ujevn på tomgang, hvit røyk, vann i diesel?


Gjest Trailer

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nissan Primera 2.0 TD stasjonsvogn.

For to uker siden begynte lampa om motorfeil å lyse. I instruksjonsboka står det at dette betyr enten vann i dieselfilteret eller feil med NATS(Nissan Anti Theft System). Jeg drenerer dieselfilteret og primer det igjen, lampen lyser sjeldnere, men problemet ser ut til å fortsatt være der. Fyller også opp tanken med diesel og kondensfjerner.

 

I går eskalerte plutselig problemet. Hvis jeg lar bilen gå på tomgang, har den en veldig ujevn tomgang. Det er også store mengder hvit røyk, og lufta lukter diesel(!?). Hvis gasser på vil motoren gå jevnere, men det er fremdeles mer hvit røyk enn vanlig.

Jeg prøvde å drenere filteret og prime det igjen, men denne gangen hjalp det ikke i det hele tatt.

 

Det virker naturlig å se en sammenheng mellom vann i dieselfilteret og den høye mengden hvit røyk, så jeg skal bestille nytt filter i dag. Men jeg er ikke helt fornøyd med denne løsningen. Det er noe som sier meg at problemet er mer alvorlig enn litt vann i dieselfilteret. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bump.

 

Dagen etter at jeg fikk problemer med at bilen gikk ujevnt skulle jeg starte. Da fikk jeg plutselig ikke start lengre. Jeg fikk dieselfilteret samme dag, og fikk bytta det. Men får fremdeles ikke start.

 

Jeg har pumpa filteret fullt av diesel nå, og hører at det kommer litt diesel inn når jeg pumper.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg har prøvd mange ganger å starte. Må jo lade batteriet etter hver "session", så jeg har gått gjennom batteriet 3 ganger. Vet at det ikke er bra for batteriet, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre..

 

Under filteret er det en dreneringsskrue og en elektrisk kontakt. Kontakten er for sensoren som sjekker etter vann i filteret(tror jeg). Slangene som tilfører drivstoff og henter ut drivstoff fra filteret er i topp.

 

Det eneste jeg egentlig kan tenke meg er at filteret ikke er helt fyllt opp. Hvis ikke så må det være en annen tilfeldighet i spill her, slik som at toppakningen er gåen. Vanligvis starter bilen relativt lett.

 

Noen som har forslag? Begynner å bli desperat her. 2 timers vei til jobben gjennom oslos kollektivtrafikk er ikke akkurat min yndlingshobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en "gjør det selv" avdeling i instruksjonsboka. Der står det ingenting om lufting. Så jeg antar at det bare er å pumpe nok diesel i filteret, så burde det holde.

 

Det er en pumpe oppå huset. Liten svart pumpe med ca. 1-2cm vandring og en fjær under. Jeg har pumpet en del på denne.

 

Jeg holdte også dreneringsslangen opp, slik at den var nesten på høyde med pumpa. Så pumpa jeg til det kom diesel ut av slangen. Dette gjorde jeg for å forsikre meg om at nivået i filteret var høyt nok til å komme ut til motoren.

 

Er det noe mer jeg burde gjøre?

 

Det jeg også la merke til, som var litt rart. På det gamle filteret var det to pakninger i toppen. På det nye var det bare en. Det er en stor pakning ytterst, som sørger for tetning av selve filteret, slik at det ikke skal renne ut. På det gamle filteret var det også en pakning i midten. Regner med denne pakningen skal sørge for at "skitten" diesel ikke renner rett ned til opptaket til motoren, sånn at all diesel blir filtrert. Tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestemte jeg meg for å ta av filteret og finne en måte å sette på pakningen som manglet. Usikker på om det trengs, men jeg prøver. Sliter med å få av filteret, så måtte demontere hele greia fra bilen. Regner med å få satt det på i løpet av dagen og testet.

 

Tanken bak er at pumpen som skal fylle filteret ikke får til å lage vakuum for å trekke inn diesel, og da blir ikke dieselen tilgjengelig for motoren. Får komme med oppdatering i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det ikke skal være noen tettering i midten på disse(Det er forøvrig samme filter og alt på både CD20 og YD22 i Primera), du må nok påregne rundt 100 pump for å fylle filteret.

Ett par gode tips er å fylle filteret først, og så få på en sugepumpe(oljesuger) på slangen som går til dieselpumpa og suge fram dieselen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk filteret med pumpe og hele innretningen ut av bilen. Fikk av filteret og satte på tetteringen. Denne ringen sitter ikke egentlig på filteret, men rundt pumpa. Så jeg tror den skal være der, men er ikke en del av filteret. Klarte selvsagt å miste en stoppskive som stod på en skrue som var på en av slangene som går til filteret. Så får ikke tak i den før i morgen.

 

Problemet er at jeg ikke tror at den hvite røyken og ujevne tomgangen kommer på grunn av filteret. Hva kan være grunnen da? Kanskje gåen toppakning(slipper kjølevæske inn i forbrenningskammerene), kanskje gåen dyse. Vi får se hva jeg kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant stoppskiven. Monterte ferdig filteret, pumpet opp. Denne gangen møtte jeg motstand når jeg hadde pumpet(ble vel rundt 100 pump med tomt filter).

 

Fikk litt mer respons når jeg prøvde å starte. Men bilen har stått i snart en uke, og det er minus 14 grader her, så jeg får lade batteriet og prøve igjen i morgen. Jeg tror hvertfall at den tetteringen er svært viktig for å klare å suge diesel inn i filteret. Tetteringen står normalt på pumpemekanismen, men kan komme med filteret når man demonterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over at litt hvit røyk er normalt når det er så kaldt. Men problemet startet i en periode da det ikke var så kaldt. Den hvite røyken var også unormalt tjukk, i unormalt store mengder og hadde en lukt som tyder på at noe er galt. Kan ikke helt beskrive lukten, men man vet helt instinktivt at noe er galt. Pumpereima? Hva er det? Et annet navn på registerreim eller viftereim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå sikker på at jeg får diesel til motoren, men får ikke start. Skal nevnes at batteriet begynner å bli ganske utslitt etter periodevis kjøring på startmotor og lading.

 

Ser foreløpig ikke ut til at dieselfilter var problemet. Usikker på hva det kan være.

 

Topppakning

Kjølevann kommer inn i et av forbrenningskammerene.

 

Stempelring

Olje kommer opp i et av forbrenningskammerene.

 

Pumpereima

Usikker på hva Einar mente med dette. Men gjetter at det kan være registerreim som har hoppet over et hakk og gjør at diesel blir sprøytet inn på feil tidspunkt eller ventiler åpnes for tidlig/sent eller lignende.

 

Løs slange

Det henger nå en løs slange i motorrommet. Den går ut fra nederst på motoren, på samme side som dieselfilteret. Jeg ser ingen steder det er naturlig å koble den på. Kan det kanskje være denne slangen? Høres jo litt rart ut å ha en løs slange der.

 

Situasjonen nå er at jeg _nesten_ får start. Etter et par omganger på startmotoren kan jeg få motoren gående på veldig lavt turtall i 3-4 sekunder før den slukker. Skulle vel tro at motoren ville ha klart å starte selv om det kom litt olje eller kjølevæske inn i et av forbrenningskammerene?

 

Det skal nevnes at jeg var i en kollisjon rett før dette skjedde, holdt typ 10-15 km/t. Når jeg skulle starte bilen etter jobb samme dag som kollisjonen skjedde var bilen rar på tomgang. Og når jeg kom hjem røyka det fælt av den, og den klarte ikke å holde seg selv i live på tomgang.

 

Kan det være at kollisjonen ga et slikt støt at det skjedde noe? Selv om motoren henger på gummioppheng? Den løse slangen? Jeg kan vel ta bilder av slangen, så kan noen komme med tips om hvor den kanskje skal festes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå sikker på at jeg får diesel til motoren, men får ikke start. Skal nevnes at batteriet begynner å bli ganske utslitt etter periodevis kjøring på startmotor og lading.

 

Ser foreløpig ikke ut til at dieselfilter var problemet. Usikker på hva det kan være.

 

Topppakning

Kjølevann kommer inn i et av forbrenningskammerene.

 

Stempelring

Olje kommer opp i et av forbrenningskammerene.

 

Pumpereima

Usikker på hva Einar mente med dette. Men gjetter at det kan være registerreim som har hoppet over et hakk og gjør at diesel blir sprøytet inn på feil tidspunkt eller ventiler åpnes for tidlig/sent eller lignende.

 

Løs slange

Det henger nå en løs slange i motorrommet. Den går ut fra nederst på motoren, på samme side som dieselfilteret. Jeg ser ingen steder det er naturlig å koble den på. Kan det kanskje være denne slangen? Høres jo litt rart ut å ha en løs slange der.

 

Situasjonen nå er at jeg _nesten_ får start. Etter et par omganger på startmotoren kan jeg få motoren gående på veldig lavt turtall i 3-4 sekunder før den slukker. Skulle vel tro at motoren ville ha klart å starte selv om det kom litt olje eller kjølevæske inn i et av forbrenningskammerene?

 

Det skal nevnes at jeg var i en kollisjon rett før dette skjedde, holdt typ 10-15 km/t. Når jeg skulle starte bilen etter jobb samme dag som kollisjonen skjedde var bilen rar på tomgang. Og når jeg kom hjem røyka det fælt av den, og den klarte ikke å holde seg selv i live på tomgang.

 

Kan det være at kollisjonen ga et slikt støt at det skjedde noe? Selv om motoren henger på gummioppheng? Den løse slangen? Jeg kan vel ta bilder av slangen, så kan noen komme med tips om hvor den kanskje skal festes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår