Gå til innhold

Elektronikk/strøm sviktet under kjøring - får ikke start på bilen igjen

Ranger emnet


biln00b

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en VW Golf IV 1.6l 2000-modell.

 

Bilen startet som normalt i ettermiddag, men etter få meters kjøring lyste varsellampen for at ABS'en ikke virker + meldingen 'ABS fehler'. Deretter skjedde tilsvarende for airbagen. Varmeapparatet blåste ikke med samme styrke som normalt (slo det helt av ganske kjapt) og vindusviskeren gikk usedvanlig sakte over ruten. Jeg merket bremsen var litt tyngre enn vanlig og radioen slo seg av på et tidspunkt. Dashboardet lyste heller ikke. Jeg slo av alt som trakk strøm mens jeg kjørte uten at det ga noen merkbar effekt. Når jeg parkerte så jeg at også lysene på bilen lyste svært svakt. I det hele tatt var det alle tegn på at det var for lite/svak strøm.

 

Etter jeg slo av bilen prøvde jeg å starte den uten å lykkes. Når jeg prøver kutter strømmen slik at selv klokken i dashboardet nullstiller seg. Derimot virker fremdeles lyset i kupéen ok og fjernstyringen til sentrallåsen fungerer også.

 

Festene til batteriet ser ok ut og er godt festet. Alle sikringer/releer som sitter på siden til venstre for rattet ser og ok ut og sitter godt.

 

Varsellampen for batteriet lyste aldri på noe tidspunkt.

 

Hva kan være årsaken til dette? Hvor starter jeg å feilsøke?

 

Takker for alle innspill. :)

Endret av biln00b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe med dynamoen tenker jeg, fordi den skal lade batteriet når bilen går, men slik du forklarer det så ser det ut som den ikke gjør det og du mister strøm etterhvert og derfor blir lysa svakere, og viskere tregere. Hadde det problemet på golf 3, og måtte bytte dynamo, skaffa meg en til 2500 og byttet selv, noe møller ville ha ca 2000kr for :/

golf 93 1.8 gl, 90hk, 66kw

Golf IV higline stv 01 1.6(16v) 105hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

 

Batteriet fyller snart 5 år, og de siste to vintrene har vært usedvanlig harde (for å være Bergen). I tillegg kjører jeg hovedsaklig ganske korte turer til og fra jobb. :|

 

Har ikke noe mulighet for å måle batteriet akkurat nå, men har satt det på lading. Får anskaffe meg en måler og se hvordan det står til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo et multimeter liggende allikevel.. Etter litt lading (45 minutter) viste batteriet (kanskje litt for kort tid etter jeg tok av laderen) 12,67 Volt. Jeg fikk enkelt start på bilen og da lå batteriet på 11,65 Volt.

 

Det er kanskje litt lite tallmateriale for å si noe om hva som er galt? Eller tyder ting på at dynamoen ikke er i henhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kjøpte jeg meg "gjør-det-selv"-bok på Biltema og leste meg opp på og koblet av/på koblingene til dynamo og batteri. Alt så ut til å sitte godt og å være rent, men etter jeg fikk satt det sammen igjen, festet ekstra godt og brukt litt brukt litt 5-56 på batterikoblingene så startet bilen opp som en kule og batteriet viste 14 Volt når bilen gikk på tomgang. :-D

 

Så utfallet ble så svært bra og billig! Takker og bukker for innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Misliker forum-tråder som hvor utfallet/konklusjonen ikke står.. det er bare å beklage! :)

 

Historien videre ble at jeg kjøpte jeg meg en "gjør-det-selv"-bok på Biltema og leste meg opp på og koblet av/på koblingene til dynamo og batteri. Alt så ut til å sitte godt og å være rent, men etter jeg fikk satt det sammen igjen, festet ekstra godt og brukt litt brukt litt 5-56 på batterikoblingene så startet bilen opp som en kule og batteriet viste 14 Volt når bilen gikk på tomgang.

 

..men så en ukes tid seinere på vei hjem fra jobb døde bilen plutselig på vei hjem fra jobb. Motoren stoppet og det virket som om all elektronikk i bilen sviktet. NAF-mannen som hentet bilen tippet det var en ødelagt dynamo.

 

Jeg fikk levert bilen inn til Snap Drive (jeg skulle faktisk inn til stor service der få dager seinere). De mente det var kontaktfeil i sikringsboksen på batteriet. Batteriet ble også byttet ettersom mekanikeren mente det var i såpass dårlig/slitt tilstand.

 

Etter dette har bilen fungert helt utmerket. Dvs, frem til denne uken. Da hadde bilen stått i ro i en ukes tid. Og da (som alltid gjennom de fem årene jeg har hatt bilen) var bilen helt utladet og måtte ha starthjelp. Så det er jo tydelig noe som gjør at bilen ikke lader skikkelig alltid eller noe som tapper den for strøm. Når jeg måler batteriet under tomgang viser den 14 Volt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lad opp batteriet skikkelig, etterpå måler du strømtrekket fra batteriet når bilen er parkert (som om natten) :)

Husk at et fulladet batteri har hvilespenning på ca 12,8V. Et batteri med hvilespenning 12,0V er helt utladet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Gammel tråd, men sliter med noe av det samme som OP. Fikk problemet som OP beskriver for et par uker siden. Fikk bilen hjem og etter noe feilsøking trodde jeg at jeg hadde funnet problemet og det var batteriet. Dro å fikk tak i nytt batteri. Bytta batteri, motoren startet, motoren stoppet, tauet den til verksted, fikk beskjed om at den var sikringsboksen i motorrommet sin feil. Byttet sikringsboksen og ladet opp batteriet, motoren startet og gikk fint. Etter 10 min kjøring fikk jeg ABS-lampe, batteri-lampe og et blinkende "!" i dashbordet. Bestemte meg for å få bilen hjem. Snudde og kom meg 200 meter før jeg mistet tenning, lys, servo og alt. Tauet bilen hjem, ladet batteriet og feilsøkte.

 

Fant et 4.4 ampere strømtrekk på sikring 5 i motorrommet når motor og tenning er avslått. Etter det jeg kan finne ut går den til dynamoen. Frykter for at den er gåen og at det blir å koste mye å få fikset. Noen som vet hva feilen er og evt. et billig fiks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår