Gå til innhold

Plansliping av topp

Ranger emnet


bselmer

Anbefalte innlegg

Topppakningen min var gåen så nå har jeg hoppet i det og skrudd av toppen. Dette er noe jeg aldri har gjort før, men det gikk forsåvidt ganske greit selv for en ikke-mekaniker som meg.

 

Jeg tok en rett gjenstand (et vater) og la det på toppen. Det ser ut til at det er buet opp litt i midten på den siden som vender mot eksosmanifolden. Det er ikke mye, men akkurat nok til at man kan se det. Da må jeg vel få den slipt.

 

Hvor mye pleier slikt å koste? Er det noen som vet hvor man kan få en topp slipt ned i Skien/Porsgrunn?

 

Stemmer det at man alltid må bytte boltene når man skal montere toppen igjen? Eller går det an å bruke de gamle hvis de ser ok ut?

1989 Mazda B2600

2010 Kia Ceed (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok slipe den ja, er ekstremt lite som skal til. Har bytta toppakning to ganger å den ene gangen var toppen 0,25 mm skjev å den andre 0,60mm skjev å det er ganske mye, mener at det er over 1 mm så må du ha en annen topp...

 

Jeg betalte 500 kr for å få det gjort.

 

Boltene kommer vel ann på, er det strekkbolter må de byttes. Er best å kjøpe nye når du først er i gang, samt ny regreim,vannpumpe å løpehjul med mindre det akkurat er byttet.

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Toppen var sprekt så jeg har skaffet en ny.

 

Når jeg først var i gang så tenkte jeg at jeg skulle bytte vannpumpa og registerkjedet også. Men jeg sliter med å få av bolten på enden av veivakselen. Er det noen som vet om den er lings eller ikke? Jeg vil ikke bruke for mye makt før jeg vet hvilken vei jeg skal skru.

 

Det er en Mazda B2600 89 mod. Motoren er en Mitsubishi 4G54 2,6 liter. Den samme som satt i Pajero og en del andre biler på 80-tallet.

1989 Mazda B2600

2010 Kia Ceed (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår