Gå til innhold

16vturbo:Opel Omega og Sierra M20B25.Ny bil! Omega A

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

Uansett er det veldig sprekt gjort å sette inn en 6 sylindret BMW motor i en Ford Sierra for å få en sprekere bil. De fleste ville sikkert valgt å sette inn en Cosworth motor i stedet. Har du noen planer om å få godkjent Sierraen da?

 

Takk for det :)

 

Er vel ikke noe man ser etter veien så ofte akkurat :) Men godkjenning? er det i det hele tatt mulig på noe sånt?

Cossiemotor ville ikke jeg ha, 2.0 firere er ikke jeg spesielt fan av, med turbo eller ikke.

 

Om du Blar ett laaangt stykke tilbake i tråden så ser du at jeg begynte å sette inn en 2,5 v6 motor fra omega, men det ble gitt opp fordi jeg har inntrykk av at v6 motorene til opel er bare skrap og ikke til å stole på og bilen ble satt vekk en stund. Men så fikk jeg telefon fra en kompis som lurte på om jeg ville hjelpe han å ta ut denne bmw motoren, fordi han skulle ha større motor i e30n sin. Så da ble det den, enkel å grei motor som ikke var noe vanskelig å koble i det hele tatt, samtidig som den går greit og om jeg trenger deler til denne så finnes det stort sett over alt :) Det blir positivt når jeg en gang har tenkt å bygge turbo på dette her :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om du får godkjent en BMW motor i Sierraen tør jeg ikke svare på. Men hvis du tar kontakt med ditt lokale biltilsyn så får du svaret der. Men hvis jeg har forstått det riktig kan en jo få en ordinær Sierra godkjent ombygd til Coswort. Dog med de nødvendige oppgradering på bremser og hjuloppheng. En Coswort motor har jo høyere effekt enn en ordinær Sierra motor. Slik sett tror jeg at det kanskje skal la seg å få godkjent et slikt prosjekt som du har med Sierraen.

 

Alternative motorer til Omegaen kan være en 3 L Lotus Omega motor, eller få tak i en 6 sylindret rekkemotor og turbokonvertere denne.

 

Et annet alternativ er å få tak i en 2.5 L Omega turbodiesel motor. En 2.5 L turbo diesel motor kan trimmes skikkelig. Spesielt hvis en får tak i en mekanisk dieselpumpe som finnes i en BMW 324 td og 524 td. Omega motoren og BMW motor er jo identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får godkjent en BMW motor i Sierraen tør jeg ikke svare på. Men hvis du tar kontakt med ditt lokale biltilsyn så får du svaret der. Men hvis jeg har forstått det riktig kan en jo få en ordinær Sierra godkjent ombygd til Coswort. Dog med de nødvendige oppgradering på bremser og hjuloppheng. En Coswort motor har jo høyere effekt enn en ordinær Sierra motor. Slik sett tror jeg at det kanskje skal la seg å få godkjent et slikt prosjekt som du har med Sierraen.

 

Alternative motorer til Omegaen kan være en 3 L Lotus Omega motor, eller få tak i en 6 sylindret rekkemotor og turbokonvertere denne.

 

Et annet alternativ er å få tak i en 2.5 L Omega turbodiesel motor. En 2.5 L turbo diesel motor kan trimmes skikkelig. Spesielt hvis en får tak i en mekanisk dieselpumpe som finnes i en BMW 324 td og 524 td. Omega motoren og BMW motor er jo identisk.

 

Men bremser osv er originale enda, samt diffen er sveist... så jeg har en fin jobb der :P

 

Motorer til Omegan ja, om jeg hadde fått tak i en 3,6* liters lotus motor, som er så si umulig å få tak i, hadde den havnet rett i Omegan ja..

Men det er flere alternativer, vil ikke ha 12v i denne bilen, men en 24v rekkesekser. Da har jeg ett greit valg som ikke er så vansklig å oppdrive, nemlig en c30se motor fra omega A 3000, men vi får se med tiden :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power 68@ Joda, alt kan godkjennes. Problemet er det at hvis 16vturbo skal godkjenne bmw motor i Sierra så må tûv innblandes og da prater vi på en del penger med en gang! Grunnen til at en original kjedelig Sierra blir godkjent ombygd til Cosworth er fordi bilen allerede er levert med denne type motoren i akkurat identisk karosseri. Altså, bilen er tyåegodkjent med denne motoren. Så klart må man bytte bremser, dempere og evt drivverk om nødvendig, men bmw motor er noe værre. Ikke fordi den nødvendigvis har 6sylindre i stedenfor 4 eller fordi effekten er så hinnsides rå, men fordi bilen aldri har blitt levert med en slik motor fra fabrikken.

 

Derfor må tûv inn i bildet. Da må man få med seg hele bilen til Tyskland, avtale ett møte med en eller annen der nede, dokumentere effekten og momentet i motoren, papirer på bremser, drivverk og annet understell at det tåler den angitte effekten osv osv osv. Om jeg ikke veit helt feil så prater vi på en avgift bare til tûv på 30.000,- og da kommer turen, kost og losji i tillegg. si 40k da, så er du på tur. Og er det virkelig verdt 40k for en vanlig dødlig å få dette godkjent da? Ikke i mine øyne... Det er da også veldig kjedelig om du får ett "nei" på ditt prosjekt, grunnet for dårlige bremser el.l så du må hjem igjen med bilen, kjøpe større bremser og atpåtil gjøre enda en tur til Tyskland for 40.000 nye kroner :P

 

Konklusjon: Jada, alt er mulig, bare man vil betale for muligheten ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: De eneste i Norge som faktisk driver med så omfattende ombygging og får det meste godkjent er SS Performance. Di har tatt den største bmw motoren og sparket inn i det minste karosseriet til bmw noensinne. Altså en E36 316i combi med en ganske så helværst motor! Men det koster penger. Dem er vel di eneste som jeg veit om i Norge som har en så god dialog med tûv og biltilsynet at dem får det meste godkjent så bilene dems kan kjøres på hvite norske standard skilter og alt fra vanlig ansvarsforsikring til full kasko om man ønsker det ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier det bare: aldri aldri ALDRI bruk strips som panserlås!!!!! vi fikk det i fleisen i sikkert 150-160...

 

Har ikke laget meg skikkelig panserlås enda, så da ble det bare noen midlertidige strips... som vi alle glemte av.

 

DSC03160.jpg

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahha uffamej, ikke misforstå..."ler" fordi dette er akkurat noe jeg hadde kunne klart å gjort...å jeg har kjørt med panseret åpent flere ganger....bakluka også..og jeg kjører coupe bil..Håper alle sammen slapp unna med skrekken!

 

Edit: Takluka på den eldgamle volvon min løsna å fløy av å traff bilen bak da vi begge kjørte ca 100kmt på E6`n..å det var en 8 åring i passasjersetet foran...kan egentlig takke meg selv (OG bilen bak) heldig for at det bare gikk ivei litt lykteglass og en sideskjerm :=O

Endret av OutCold

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke laget meg panserlås enda, så jeg satt på to strips for å holde det nede, for vi skulle jo bare spinne litt og ikke kjøre fort...

 

MEEEEEEEEEEennn så ble det det da, og en voldsom smell!

 

Det gikk bra med oss alle og det var kun sierran som måtte ta smellen, kommer med bilder senere :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power 68@ Joda, alt kan godkjennes. Problemet er det at hvis 16vturbo skal godkjenne bmw motor i Sierra så må tûv innblandes og da prater vi på en del penger med en gang! Grunnen til at en original kjedelig Sierra blir godkjent ombygd til Cosworth er fordi bilen allerede er levert med denne type motoren i akkurat identisk karosseri. Altså, bilen er tyåegodkjent med denne motoren. Så klart må man bytte bremser, dempere og evt drivverk om nødvendig, men bmw motor er noe værre. Ikke fordi den nødvendigvis har 6sylindre i stedenfor 4 eller fordi effekten er så hinnsides rå, men fordi bilen aldri har blitt levert med en slik motor fra fabrikken.

 

Derfor må tûv inn i bildet. Da må man få med seg hele bilen til Tyskland, avtale ett møte med en eller annen der nede, dokumentere effekten og momentet i motoren, papirer på bremser, drivverk og annet understell at det tåler den angitte effekten osv osv osv. Om jeg ikke veit helt feil så prater vi på en avgift bare til tûv på 30.000,- og da kommer turen, kost og losji i tillegg. si 40k da, så er du på tur. Og er det virkelig verdt 40k for en vanlig dødlig å få dette godkjent da? Ikke i mine øyne... Det er da også veldig kjedelig om du får ett "nei" på ditt prosjekt, grunnet for dårlige bremser el.l så du må hjem igjen med bilen, kjøpe større bremser og atpåtil gjøre enda en tur til Tyskland for 40.000 nye kroner :P

 

Konklusjon: Jada, alt er mulig, bare man vil betale for muligheten ;)

 

Jeg vil tro at det er mulig dersom hk og motorens vekt er innenfor dataene til en XR4 2.9i (Sierra har også blitt levert med V8 originalt). Du trenger da samtidig samme bremser, stabstag, fjærer, dempere osv.

 

Hvordan gikk det med taket ditt trådstarter? Ble det mosa av panseret?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er mulig dersom hk og motorens vekt er innenfor dataene til en XR4 2.9i (Sierra har også blitt levert med V8 originalt). Du trenger da samtidig samme bremser, stabstag, fjærer, dempere osv.

 

Hvordan gikk det med taket ditt trådstarter? Ble det mosa av panseret?

 

Gikk heldigvis bra med taket, ble bare masse riper og kanskje noen små bulker. Var vanskelig å få opp takluka etterpå, så noe har skjedd. Det var en voldsom smell og vi hadde ikke tid til å studere bilen når det skjedde, ska ut å få sett litt å tatt noen bilder senere :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår