Gå til innhold

Verktøyvogn m/verktøy fra Fosen Tools? (vs andre merker)

Ranger emnet


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en verktøyvogn med verktøy og har kikket på følgende løsninger:

 

Verktøyvogn fra Kamasa m/verktøy (7 skuffer)

Verktøyvogn fra Teng Tools m/Verktøy (5 skuffer)

Verktøyvogn fra Fosen Tools m/verktøy (7 skuffer)

 

Har gransket en del og sendt mailer etc. til forhandlerene over og gjort meg opp en totalvurdering av hvilke av disse jeg har størst tro på...

 

Denne vognen fra Fosen Tools er den som har falt mest i smak:

[ATTACH]20929[/ATTACH]

 

Det har seg slik at man må kjøpe disse vognene med innholdet som vises for å få dem til den prisen dere ser på siden deres. Man kan trikse og mikse selv, men da blir det mye dyrere, da de opererer med såkalte pakkeløsninger. Dette gjelder alle de som er nevnt over forøvrig.

 

Det er såkalte HDFI (mod.anm.: High Density Foam Insert (toolbox inserts)) skuffer med pulverlakkerte stålplater som er spesialskjærte til å passe til verktøyet, samt at produktbeskrivelse er inngravert ved hvert eneste verktøy i vognen. Verktøyet har såkalt livstidsgaranti (jada... tar dette med en klype salt) og ser i det hele tatt veldig mye bedre ut enn settene fra de andre leverandørene nevnt over (rent visuelt altså)

 

Spørsmålet til dere er om dere kan si noe om den faktiske kvaliteten på verktøyet i denne vognen?

 

Verktøyet fra Teng Tools var det som egentlig fristet mest til å begynne med, men har hørt at skuffene kommer med litt kjipere innlegg (plast?) og at det i bunn og grunn ser litt kjipere ut (rent visuelt) Den faktiske kvaliteten vet jeg lite om...

Teng Tools settet ligger også på noenlunde samme pris som settet fra Fosen Tools...

 

Kamasa har dog lekrere saker igjen, men koster litt mer. Men igjen så virker innmaten i skuffene litt kjipere enn løsningen fra Fosen Tools. Igjen, så må jeg understreke at jeg vet svært lite om den faktiske kvaliteten...

 

Helt til slutt så vil jeg bare understreke en vesentlig ting, slik at vi slipper diskusjoner rundt dette:

Joda.. Biltema er sikkert bang for the bucks, men det kribler ikke akkurat i pungen av å ha verktøy fra Biltema i kjelleren. Kall meg gjerne en overfladisk materialist, men jeg er ute etter en verktøyvogn med verktøy som ter seg bra ut og som også har bra kvalitet.

 

Jeg skal t.o.m. innrømme at det mest sansynlig er overkill med en slik vogn m/verktøy til mitt bruk. Men har nå bestemt meg for en slik vogn og håper dere kan respektere dette. Hvilken av vognene det blir er jeg dog usikker på, men magefølelsen sier Fosen Tools så langt...

 

Bruksområdet er såkalt kjeller skruing. Gressklippere/sykler/bil (en sjelden gang) snøfresere etc.

 

Noen som har noen innspill rundt dette innlegget... som forøvrig ble ganske så langt... :)

post-28283-13804853091117_thumb.png

Endret av Skody
HDFI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har aldri hørt om fosen tools, og har ikke helt sansen for Teng tools, kamasa er bra, selv om det finnes bedre, spesielt på finurlighet.

Men det holder sikkert til enkel hobbybruk uansett, skikkelige merker som Hazet blir sikkert litt for dyrt, og de har jo kjipe plast/skumgummiputer i skuffene sine.

 

Kort sagt, min erfaring er at Teng er brubart, men ikke bra, kamasa er bra, men kunne vært bedre på f. eks. skraller(mulig de har blitt det), fosen har jeg aldri hørt om så der kan jeg ikke uttale meg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert en liten runde på forskjellige sjapper nå å kikket på verktøyvogner med verktøy, men foreløpig er det ingen som falt spesielt i smak i forhold til Fosen Tools vognen...

 

Har snakket med mange og han ene som forøvrig jobber på Fossum i Fredrikstad hadde verktøyvogn fra Teng Tools og ville ikke annbefale dette fremfor Fosen Tools vognen. Han sa spesielt skrallene til Teng Tools var dårlige og da han hadde kjøpt ett "skrallereparasjonssett" så fant han ut at den var identisk med biltema sin skralle inni...

 

Når det gjelder den KCL vognen som det ble linket til lenger opp her så må jeg jo si at dette var ett veldig godt alternativ. Ikke noen "partyfaktor" over denne vognen da den virket veldig "enkel" og der ser det også ut til at det kun er skumgummi i skuffene. Selve kvaliteten på KCL verktøyet vet jeg jo ikke noe om, men i forhold til pris og mengde verktøy så er det jo nesten halve prisen i forhold til verktøyet fra Fosen Tools...

 

Spørsmålet er om verktøyet fra Fosen Tools er like bra eller evt. bedre enn verktøyet fra KCL... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei!

 

Er i samme situasjon jeg også.

Magefølelsen sier fosen tools, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal slenge de ekstra kronene det koster for et kjent merke.

Har sett meg ut KCMega-XXL setet jeg da.

 

Har du handlet noe enda?

Det eneste jeg kan se at XXL vognen har som ikke KCAuto vognen har er:

- En skuffe med pipeverktøy i tommer

- En skuff med 3/4" piper/skralle

- En momentnøkkel samt andre småting.

- ett skap som muligens er mer solid?

 

Dette må man betale 75.000,- for. Altså 55.000,- mer enn KCAuto settet...

Dette synes jeg er helt hinnsides.... men man får jo litt mer verktøy så klart....

 

Synes det er idiotisk og betale 75.000,- for denne vognen. Kan ikke fatte at det lille som faktisk er ekstra i forhold til KCAuto kan koste 55.000,- ekstra... (!!!)

 

Har forhørt meg med en som har KCAuto vognen og det eneste du bør bytte ut (hvis du skal ha alt av det beste) er skrujern'ene. Bytt ut disse med skrutrekkere fra Wera eller Swisstools og be dem lage en egen HDFI til dette så har du tipp topp verktøy som jeg mener er bang for the bucks.

 

Da har du Knipex tenger som kanskje er verdens mest annerkjente merke innen tenger. Wera/Swisstools som også er noe av det beste man får. Selv dor'ene etc. som følger med er ikke noe dem bare har slengt med. Er vist Rensteig som skal være veldig bra.

 

Har snakket med en som har dette settet som sagt og han sier at de skrallene samt fastnøkler etc. er tipp topp verktøy og at skrallene er omtrent identiske med SnapOn sine skraller.

 

Men den XXL vognen klarer jeg ikke helt å forstå meg på, men tanke på prisen...

De ekstra skuffene som XXL har i forhold til KCAuto koster deg rundt 6-7.000,- å kjøpe. Kjøp deg ett ekstra overskap med ekstra skuffer til rundt 4.000,- og putt verktøyet inn der. Da har du like mye verktøy som XXL vogen har og slipper unna med en sum ala 35.000,- kontra 75.000,-

 

EDIT:

Nei, jeg har ikke kjøpt noe enda...

Jeg driver fortsatt å kikker litt rundt. Den dagen jeg slår til skal jeg vite at jeg IKKE kommer til å angre. Hadde jeg kjøpt det 1001-delers settet til Teng Tools hadde jeg nok kommet til å angret litt. Ikke fordi jeg ikke hadde hatt verktøy nok, men fordi jeg hadde følt meg litt lurt av og ha betalt for masse verktøy jeg aldri noensinne hadde kommet til å tatt i.

 

Synes ikke kabelsko og slikt hører hjemme i ett verktøyskap i en slik dimensjon jeg da. Kabelsko er forbruksvare og slikt kjøper man gjerne ved siden av. Var også ett inspeksjonssett der med forstørrelsesglass etc. Hva i alle dager skal JEG med det?

 

Man får liksom litt lekebutikk assosiasjoner. Kanskje litt modig sagt, og muligens er det det også, men jeg TROR jeg forstår hvorfor Teng Tools kjører ett slikt løp:

 

De vil levere mest mulig verktøy for minst mulig penger og skryter derfor av hvor mange deler vognene dems inneholder. 1001 deler høres jo veldig mye ut, men setter du deg ned å setter sammen innholdet du trenger selv, så vil du finne ut at du plutselig klarer deg med rundt 2-300 deler. Du komprimerer altså settet og sammtidig sparer plass i kjelleren, samt at du får verktøy man faktisk trenger.

 

Men når man gjør dette, så øker faktisk prisen. Grunnen er nok fordi Teng Tools vil selge HELE sortimentet sitt med dette skapet for å få det ut på markedet, noe som vel er markedsføring i seg selv.

 

Skapet er liksom proppet med mer eller mindre ubrukelige ting for de fleste. Man har sef. 4-5 skuffer med nyttig verktøy, men veldig mye av verktøyet vil nok aldri bli brukt av en hobbymekaniker.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel legge til at jeg har mulighet for å kjøpe XXL skapet til 33 000,- sånn ca.

 

Angående teng tool så er jeg av samme oppfatning.

Det er noe ved det skapet som skurrer. Jeg har sett på det 2 ganger og blir like skuffet vær gang.

SÅ for min del er ikke det skapet et alternativ lenger.

 

Si ifra om du kommer over noen gode tilbud på skap!

Jeg er meget interessert i alt!

Bombarderer forhandlere med mail og spørmål fortiden kun for å finne den beste deal'n

Endret av Prolite66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33.000,- er en helt akseptabel pris det... Men noen pangtilbud er det ikke synes jeg, med tanke på innholdet.

 

Da synes jeg KCMega er ett langt bedre valg og dette koster litt i overkant av 30.000,-

Får du en god rabatt der også, så mener jeg dette er ett MYE bedre kjøp. Inneholder stort sett det samme som XXL skapet.

 

Jeg tipper du betaler en del ekstra for selve XXL vognen... og jeg vet ikke helt hva denne er laget av, men synes vertfall XXL vognen med verktøy var rimelig stivt priset og jeg forstår ikke hvorfor denne vognen skal være over 40.000,- dyrere enn KCMega som har omtren identisk samme mengde verktøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er negativt med skuffe-løsninga er at du kommer til å åpne 2-3-4 skuffer før du finner verktøyet du leter etter.

Alle de 'store' verktøy-leverandørene baserer seg på salg av komplette verktøykasser til verksteder og professionelle, derfor er prisen på enkeltverktøy usansynlig høye, gå å kjøp et vanlig flatskrujern på Wurth, kan garantere at det ikke koster under 100kr... betalte 350 kr for en liten plastkile derfra...

 

Jeg er bilmekaniker på 6.året og kjøpte skap fra Wurth, med alt jeg trengte kostet det like over 20000,- kjempebra verktøy men aaaalt for dyrt å kjøpe tilleggsverktøy, så alt jeg har handlet etter jeg kjøpte verktøyskapet har jeg handlet fra biltema :) det fungerer MINST like bra som wurth sitt selv i industrisammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo skuffene merket med inngravering hva dem inneholder da... og verktøyet som følger med passer faktisk kune ETT sted og da kan jeg ikke forstå hvorfror det skal være så vanskelig å finne verktøyet man trenger.

 

Jeg forstår hvis man har skuffer hvor verktøyet ligger lettere henslengt nedi, men da forsvinner jo hele poenget med slike løsninger.

 

Har også sett på Wurth sin løsning ala verktøyvognen dem har med 7 skuffer, og denne er latterlig dyr og dem priser seg totalt ut. Fosen Tools er ett mye bedre valg etter min mening. Jeg liker å vite hvor verktøyet kommer fra, og Knipex/Wera er jo annerkjente merker verden over. KC Tools som er navnet på fastnøkler etc. hadde jeg dog ikke hørt om før jeg surfet innom Foosen tools, men siden jeg har noen skrallenøkler fra Wurth, samt at jeg har sett og holdt i KC Tools sine så virker så absolutt sistnevnte mye bedre.

 

Verktøyskapet til Fosen (KCAuto) er ifg. dem selv satt sammen i samarbeid med Bertel og Steen.

 

Verktøyet fra Wurth som har påskriften "Zebra" vet man jo aldri hvor kommer fra. Sikkert ikke dårlige saker det heller, men jeg liker nå tanken på og ha det beste av det beste fra fler leverandører i vognen og faktisk får man dette for en vesentlig lavere pris enn med Wurth sin løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

 

Selv om du ikke ser "problemet" nå, så kan jeg love deg at det er vanskelig å huske hvor ting ligger når du har 5-7 skuffer med alt mulig av verktøy. Greit at verktøyet er merket og skjært inn i skum, men når skuffene er lukket vil du få problemer med å finne det riktige uten å måtte åpne 2-3 skuffer.. Høres kanskje ut som en filleting, men jeg kan love deg at det er irriterende..

Bare mine to øre :) Du blir sikkert fornøyd.

 

Vurdert Makita? Utrolig fin kvalitet med presisjonsverktøy. Det viktigste med verktøy er at de er så lette som mulig og så tynne som mulig i godset. Spesielt hvis du skal skru på bil.

 

Hazet, Makita og Kamaza er vel de verktøyene som er definitivt best. Teng Tools er bra de også. Wurth har mye bra, men de er så overpriset at det er kvalmt. Lykke til med valget!

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke ser "problemet" nå, så kan jeg love deg at det er vanskelig å huske hvor ting ligger når du har 5-7 skuffer med alt mulig av verktøy. Greit at verktøyet er merket og skjært inn i skum, men når skuffene er lukket vil du få problemer med å finne det riktige uten å måtte åpne 2-3 skuffer.. Høres kanskje ut som en filleting, men jeg kan love deg at det er irriterende..

Bare mine to øre Du blir sikkert fornøyd.

 

Joda, jeg ser hva du skriver, men forstår ikke helt hvordan dette kan by på problemer.

Vognen har som sagt 8 skuffer, hvorav de 7 øverste er fulle av verktøy. Fronten på skuffene er merket med hva dem inneholder og etter en kort stund vil nok også de fleste bli vant til hvilken skuff verktøyet ligger i. Så dette problemet kan jeg rett og slett ikke forestille meg...

 

Vurdert Makita? Utrolig fin kvalitet med presisjonsverktøy. Det viktigste med verktøy er at de er så lette som mulig og så tynne som mulig i godset. Spesielt hvis du skal skru på bil.

Jeg har vurdert mye rart og sett på forskjellige løsninger, og skal man ha en oversiktlig vogn med verktøy av god kvalitet til en ikke alt for høy pris, så er Fosen tools i mine øyne det aller beste valget.

 

Joda.. man kan kjøpe ett skap selv (tomt) og betale rundt 10.000,- for dette, samt fylle dette igjen opp med verktøy man selv ønsker, men dette blir minst dobbelt så dyrt og for min del er dette penger ut av vinduet.

 

Hazet, Makita og Kamaza er vel de verktøyene som er definitivt best. Teng Tools er bra de også. Wurth har mye bra, men de er så overpriset at det er kvalmt. Lykke til med valget!

Jeg leste nettopp en test av skrallenøkler som ble foretatt av bladet "Gjør det selv" og der var Kamasa/Teng Tools/Biltema/Tecos/Stanley/Bahco med.

 

Alle besto "styrkeprøven" med glans og det ble brukt brutal makt med rørforlengere for å se om nøklene holdt. Alle nøklene fikk topscore på akkurat dette.

 

Forskjellen lå i ergonomi og plassering/utforming av rettningsskifteren, samt hvor "taight" nøkkelen var rundt mutteren.

 

Alle nøklene ble ansett som veldig bra, men Stanley kom klart dårligst ut.

 

Her er resultatet i kronologisk rekkefølge:

 

1. Tecos

2. Bahco

3. Teng Tools

4. Kamasa

5. Biltema

6. Stanley

 

Det ble ikke tatt hensyn til pris. Men skulle pris vert tatt med, så hadde Biltema vunnet.

 

Så både Bahco og Tacos samt Teng Tools kom bedre ut i forhold til kamasa.

 

Mange merker som skulle vært med her kanskje som ikke var det, men konklusjonen er vel at det faktisk finnes mye bra der ute med tanke på bruddstyrke etc. De store forskjellene ligger i ergonomi/tilpassing/funksjon. Om dette har så veeeeldig mye å si for hobbymekanikeren kan man kanskje spøre seg selv om, men det virker litt som om jo mer man betaler jo bedre er det (sån generelt sett) men tar man med pris i sammenligningen så kommer nok stort sett Biltema veldig bra ut.

 

Men så er man tilbake til "kribling i pungen" igjen, og når man først skal kjøpe verktøy for noen tusen, så synes jeg det er greit og kjøpe noe som ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår