Gå til innhold

Går varm/manglende sirkulasjon - Volkswagen Golf 3 CL 1993 1HXO-A Motorkode ABD

Ranger emnet


Hypnagogia

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her kommer en kjedelig problemstilling som jeg håper noen har noen formeninger om nå som jeg må vente på deler, så kunne det vært interessant å høre om noen besitter noen gode tips.

 

Historien begynner med at et vennepar fikk et problem med bilen, rask overopphetning og da især ved motstand, eksempelvis i oppoverbakke. Bilen stiger relativt raskt i temperatur og har fått beskrivet at om de presser den for lang (ca 110c) så kveles bilen især ved rask senkende turtallsendring (eksempelvis om man klasker inn clutchen). Ok, logisk nok, ikke noe rart i da dette er absolutt kritisk driftsforhold for motoren.

 

Uansett, jeg så over bilen og kontrollerte sirkulasjonen og slangen ut av termostathuset var iskald. Javel, da er det vel grunn til tro at termostaten er gåen (men denne hadde allerede vært byttet TO ganger), men velger å gå litt videre da jeg lot meg overraske over hvor plutselig problemet oppsto. Kontrollerte derfor også fargen på kjølevesken på laveste og øvre punkt i kjølesløfen og ut slangen på radiatoren pøste ut sort væske og var potte tett.

 

Utførte derfor en Leak Down kontroll av alle kammere etter å ha forsikret meg om vannsløfen var åpen og kunne da konstatere et stort kompresjonstap fra første kammer, og vannspruten sto ut av vannkanalen.

 

Skrudde i vei for å bytte toppakning, og på denne bilen er strammerulla til reg reimen kombinert vannpumpe, så i og med at jeg måtte av med registerreimen så kontrollerte jeg denne samtidig. Og det som overrasket meg da, var at det var tre knekte blader på pumpen.

 

Det første jeg tenkte på var, hva har knekt de? og ikke minst, hvor er bladene?

 

Uansett, renset bådde olje og kjølevannskanalene så godt jeg kunne og etter mye titting og søk kunne jeg i det minste ikke finne noe fragmenter fra pumpen især for at mye av tankene gikk ut på at dersom det faktisk er slik at fragmenter ligger igjen en plass så vil de kunne bidra til å tette eller begrense vannsirkulasjonen.

 

Etter mye søk og skylling med vannslange, for å forsøke å presse vannet "feil vei" forsøkte jeg til slutt å montere ny toppakning og nye strekkbolter.

 

Grunnet bilens verdi ble vi enige om at vi skulle se om den gammle vannpumpen kunne benyttes eller ikke, så setter sammen registerreima, renser oljekanalene med diesel og bytter topplokkpakningen (som utvilsomt ikke kan benyttes videre).

 

Klasker i nytt oljefilter, ny olje og vann og fyrer opp bilen, den starter som en sol og lyden minner om en motor som har det vesentig bedre en før. Tar bilen ut på en prøvetur og oppdager at den fortsatt går fort varm, men ikke slik som før, nå skal det mye mer til, og den blir "lynraskt" kald igjen så fort belastningen forsvinner.

 

Når man skrur på varmeregisteret på full guffe/varmt så hjelper dette kjempemasse, så åpenbart sirkulerer den godt i varmeregisteret, bilen blir varm og temperaturen på motoren synker betraktelig.

 

Tilbake hjemme går jeg hele kjølesløfen i dybden, det vil si, alt av vannslanger og komponenter kobles fra for å forsøke å finne et eventuelt strupepunkt, vannslangen kobles på innpunktet på radiatoren, vannet går fritt og uhindret ut i andre enden osv. Skrur ut radiatorhuset/fordelingspunktet til kjølesystemet (som på denne bilen er èn og samme klynge) og sjekker denne, ser helt fint ut.

 

Herligheten settes sammen igjen og fjerner samtidig termostaten i diagnostikkens navn, for å se hvordan det påvirker varmefordelingen/gjennomstrømningen.

 

Dette hjalp NOE, men ikke helt.

 

Har nå bestilt ny vannpumpe og for sikkerhetsskyld (grunnet det den har vært igjennom) ny termostat.

 

Håpet er at ny vannpumpe, og ny termostat skal sette en endelig stopper for problemet.

 

Bilen er kjøpt brukt for litt siden, og det har vært "småproblemer" med kjølingen en stund, og siden bilen er tydeligvis blitt presset til bristepunktet gjenntatt så er det grunn til å tro at noe av det oppståtte skyldes følgeskader.

 

golfkjoling.jpg

 

Noen som har noe bidrag/meninger/forslag?? Skal vel komme i mål nå vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår