Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
karl-bru

Import fra USA 1980 Lincoln Cont.

Rate this topic

Recommended Posts

Hei folkens. Kan noen drive litt folkeopplysning her:-) Jeg vurderer å importere en Lincoln Cont. Mark VI 1980 fra USA. Skal betale ca. 4000 US$. Denne må da sendes fra USA til Norge via Ro Ro skip eller Container skip. Noen som vet hva dette vil koste sånn ca.? Når den da ankommer Norge så skal vel staten ha sitt, toll og moms? Vet noen hvor mye og hvordan dette foregår? Dette er en helt original bil så skilt regner jeg med skulle gå greit, eller.....??

Håper noen kan gi en liten tilbakemelding:-)

Takker.

Eg vet ikkje så mye, men eg vet hvertfall at du slipper billig unna siden bilen "din" er veteran..

Mener å huske at det var snakk om ca 4-5000kr, som innebærer at du betaler vrakpanten på den, og litt andre basisavgifter. Du slipper hvertfall unna noe avgift for motorvolum og hestekrefter! Og så må du betale moms av kjøpesummen og fraktsummen..

En kjapp tur innom google, og eg endte her; Tollvesenet sin online-kalkulator.

http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=no

Start med å velge "Veteranbil" fra rullegardinen, og da forsvinner alle de andre feltene, og du får opp dette:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 0,00

Avgift for motoreffekt: 0,00

Avgift for slagvolum: 0,00

Stykkavgift: 3 447,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 3 447,00

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 4 747,00

I tillegg kommer:

Merverdiavgift: 25 prosent av kjøretøyets tollverdi. Tollverdien er lik innkjøpspris + frakt og forsikring fram til norsk grense. Merverdiavgiften betales ved innførsel.

I tillegg kommer årsavgiften..og for veteranbiler er denne 400kr:

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=194976&epslanguage=no

Hei folkens. Kan noen drive litt folkeopplysning her:-) Jeg vurderer å importere en Lincoln Cont. Mark VI 1980 fra USA. Skal betale ca. 4000 US$. Denne må da sendes fra USA til Norge via Ro Ro skip eller Container skip. Noen som vet hva dette vil koste sånn ca.? Når den da ankommer Norge så skal vel staten ha sitt, toll og moms? Vet noen hvor mye og hvordan dette foregår? Dette er en helt original bil så skilt regner jeg med skulle gå greit, eller.....??

Håper noen kan gi en liten tilbakemelding:-)

Takker.

Du må ut med ca. kr. 15000 - avhenger av hvor meget du betaler i frakt, innen usa og til norge.

dette er + registrerings avgifter, skilter mm ved biltilsynet

Ekspeditoer skal ha behandlingsgebyr for div fraktpapirer. Pris for dette, container leie, frakt og evt forsikring kommer nok paa ca.20.000,-. I alle fall for frakt ifra Florida. Tipper den prisen er den samme ifra California ogsaa, men er ikke sikker.