Gå til innhold

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

Ranger emnet


volvo_pirat_bodø

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

 

Driver og bytter motor og har litt trøbbel, så hadde satt veldig stor pris på om noen har noen hjelpende idèer.

 

Har en relativt grei 240 stående. Orginalt er det en B21A motor og M45 kasse i denne. Hadde et ønske om noe bedre fart bortover strekkene og mer power i dem 14-45 graders fjellovergangene.

 

Fikk tak en 245 hvor det stod en B230E motor og M46 kasse.

Orginalt stod det en B230A i denne 245`en, men var ombygd til B230E.

 

Ca 40mil kjørte jeg med denne 245`en og alt fungerte fint. Enkel sak dette,tenkte jeg. Merket alt av ledninger/kabler godt før jeg tok ut motoren fra 245`en.

 

Så ut med B21A motoren fra 240`en og Inn med B230E motoren.

Monterte bensinpumpene, la opp kabler og relè. Tenningsmodul og dertil kabler. Alt i henhold til " koplings-skjemaet " .

 

I teorien skulle altså bilen starte nå, men det gjør den dessverre ikke.

 

* Ikke gnist.

Det er strøm inn på coil, men ikke gnist.

Har forsøkt forskjellige coiler uten endret resultat.

 

Motoren får bensin. Tennings modulen er ny.

 

Hva er problemet !? Har snart sett meg blind på hele prosjektet.

 

Er det noen som har noen hjelpende tips ? Kanskje en tegning over ledingsnett å send ?

 

Dersom noen av dere som kan dette tilfeldigvis holder til i Ofoten, narvik / harstad området, så står bilen der =)

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står bilen i harstad?

 

Bilen står i Bjerkvik, og æ e i Bodø førr tia.

Tenkte jo det skulle være grei skuring og bytte motor,

nu i jula. Men slik gikk det ikke.

-Dumt fordi jeg trenger bilen..

 

Har googlet i øst og i vest, men finner ikke noe

koplings-skjema i noen form.

 

Noen som har og send over ? Eller vet av en link ?

 

 

Kikket forresten litt på 242 prosjekt-tråden din.

Blir det bil ?

Endret av volvo_pirat_bodø

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp dette koplingsskjemaet - B230E ,

men blir ikke klok på det.

 

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

 

Noen som har byttet motor før og kan

gi meg en skrittvis oppskrift hvordan man går frem ?

 

Tenker da på kabler inn og ut av sikringsboksen, bensin relè og slikt.

Endret av volvo_pirat_bodø

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke mye problemer og få 230E-motoren til å funke da.. Hadde en slik motor i en bmw e30 en stund, lett å koble opp.. :)

 

Nei, blir ikke bil av 242'en for min del ihvertfall. Skal selge den var planen, men er ingen som vil ha den, så mulig den bare blir vraka... :(

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke mye problemer og få 230E-motoren til å funke da.. Hadde en slik motor i en bmw e30 en stund, lett å koble opp.. :)

 

Nei, blir ikke bil av 242'en for min del ihvertfall. Skal selge den var planen, men er ingen som vil ha den, så mulig den bare blir vraka... :(

 

 

For noen er dette kanskje piece of cake, mens for andre

er det ikke like lett.

 

Så om noen har en konkret "oppskrift" , over kabler inn og

ut av s-boksen,relèr osv, så hadde jeg satt pris på dèt =)

 

Du har peil du esbandos ?

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at jeg har så veldig god peiling, men jeg klarer ihvertfall og koble opp motoren slik at den starter.. :)

 

Er igrunn ikke så veldig mye elektronikk på den motoren der at det gjør noe, så er jo veldig lite som kan være årsaken.. Er jo eneste tenningssystemet som kan tulle litt.. Resten blir jo styrt av motoren selv.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at jeg har så veldig god peiling, men jeg klarer ihvertfall og koble opp motoren slik at den starter.. :)

 

Er igrunn ikke så veldig mye elektronikk på den motoren der at det gjør noe, så er jo veldig lite som kan være årsaken.. Er jo eneste tenningssystemet som kan tulle litt.. Resten blir jo styrt av motoren selv.. :)

 

 

Ja og jeg har selvfølgelig koplet noe feil.

Men hvor og hva, ja , det er det store spm.

 

Det stod f.eks konstant strøm på coil, og slik skal det vel ikke være. Og da går det en kabel fra sikringsboks og over til coil.

 

Æ fatte ikke.. Alt er koplet opp slik som det stod i donorbilen(?), og denne funket fint den før jeg tok ut motoren.

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at coilen får strøm?

Coilen skal vel kun ha strøm på hakk 2 på tenning og når du drar på starteren.

Ville kanskje prøvd med en ledning rett fra +polen og til coilen,mulig den ledningen til sikringboksen står feil?

Mitsubishi Pajero -93

Volvo 145 Ekspress -72

Bmw 520i -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg kobla opp en b230e i 240n så måtte jeg legge ny tilførsel til coiln, da ledningen som egentlig skulle til coil hadde bare strøm når starter fikk strøm.. mulig det manglet noe rele eller noe slik, har ikke sett nå meir på det ettersom alt ble iorden når e fikk lagt opp ledninga til coilen

 

ps motoren hentet jeg fra en 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at coilen får strøm?

Coilen skal vel kun ha strøm på hakk 2 på tenning og når du drar på starteren.

Ville kanskje prøvd med en ledning rett fra +polen og til coilen,mulig den ledningen til sikringboksen står feil?

 

Slik som det er koplet nu så står det konstant strøm på Coil. Får ikke sett på det sia æ e "utenbys" førr tia.

Men kommer nok sterkt tilbake på tråden her når æ skal begynne å kople på nytt ;P

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg kobla opp en b230e i 240n så måtte jeg legge ny tilførsel til coiln, da ledningen som egentlig skulle til coil hadde bare strøm når starter fikk strøm.. mulig det manglet noe rele eller noe slik, har ikke sett nå meir på det ettersom alt ble iorden når e fikk lagt opp ledninga til coilen

 

ps motoren hentet jeg fra en 740 GLE

 

Litt forskjellige svar å få skjønner æ =) Skakke være lett ;p

---------------------------------------------

 

Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/265120-motorbytte-b21a-vs-b230e-trobbel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår