Gå til innhold

Min veteranbil - BMW 2002 1972

Ranger emnet


E30316

Anbefalte innlegg

Karosseri:

 

Nye skjermer, frontplate, kanaler, brukt men rustfritt og bulkfritt panser, nye hjulbuer og innerhjulbuer, øvre og nedre støtdemperfester/forsterkninger bak, panel på sidene bak under støtfanger. Lagt inn ny plåt der bremserør går igjennom innerskjermene, par små hull er reparert i koffert og et par små hull i forbindelse med kanaler i forkant og bakkant. Også tettet hull til speil på høyre side og hull til antenne.

 

Lakkert januar 08. Sprøytet med syregrunning. 1 strøk basefarge og 4 strøk klarlakk. Mellomslipt mellom lag 2 og 3. Veldig blank og fin. Panser, koffertlokk og dører lakkert separat. Dørkarmer, motorrom og koffert er lakkert. Undersiden er sprøytet med sort body og til sist oljebehandlet av Funderud med spesialolje på hele understellet og i alle hulrom. Anbefaler at dette gjøres på nytt om 1-2 år og deretter hvert 4-5 år eller når det ser tørt ut. Har brukt Funderud mange ganger med godt resultat.

 

Så og si alle kromlister med tilhørende klips er nye, nye gummilister, ny frontrute, speil, nyre, ringer rundt baklys, sidegrill, fenderlister, takrennelister osv. Bilen er også renset for alt uoriginalt utvendig (antenne, høyre speil, hull som er borret osv). Fremstår helt original og ren. Meget pen bil som folk snur seg etter. Lett å komme i kontakt med folk…

 

Teknisk:

 

Nye foringer i hele understellet. Noe er byttet av tidligere eier resten av meg. Nye hjullagere, Bilstein støtdempere, Alpina fjærer, fjærbenslager fremme, bremseskiver, klosser, bremserør, bremseslanger, håndbrekkwire, pumper bak. Komplett nytt eksosanlegg – Simons 2” sportsanlegg som gir sportslig og fin lyd – behagelig lydnivå med en sportslig undertone.

 

Armer, endeledd osv er nytt i forstillingen. I bakstillingen fikk jeg tak i en bedre og rustfri baktravers da den gamle var gjennomrusten.

 

Bilen føles veldig tight og fin ut å kjøre og god på styring og pedaler. Hatt Eu kontroll i september med bla 4 hjulskontroll for at alle hjulvinkler skal være i orden.

 

Motor/gear:

 

Motor har vært ute. Rengjort den og malte opp blokka. Toppen så veldig bra ut og er nok relativt nyoverhalt (muligens gjort av Atle). Fant den for bra til å åpne utover at registerkjede og drev er byttet pluss kjedestrammer og føringer til kjede samt noen pakninger (toppdeksel og de rundt registeret). Hadde kjøpt inn komplett pakningssett, bolter til toppen og ventiltetninger men alt dette følger med bilen. Motoren fungerer bra og drar godt. Er normalt lettstartet og fyrer med en gang men kan bli litt grinete og rå om bilen står lenge eller i sterk kulde. Det følger også med eltenning som jeg ikke har fått satt på enda og komplett overhalingssett til forgasser som jeg fant billig på ebay. Nye motor og gearkassefester samt til gearoverføringen som er supertight og nydelig å gire med (det å gire var som å vispe i grøten før…var ikke foringer igjen). Clutchen tar fint og er lett å bruke. Ny radiator, alle slanger og slangeklemmer, alle originale klips og klistremerker, skumgummi under panser osv er nytt for at det skal se originalt og nytt ut. Elanlegget er tapet opp med ny tekstiltape som er det nærmeste jeg kom originalfinish. Ny olje, frostvæske, bremsevæske, olje på gir og bakaksel i vår. Bruker Castrol Classic mineralolje på motoren (gammel type grønn metallkanne).

 

010.jpg

 

001.jpg

 

DSC_0200.jpg

 

DSC_0138.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mellom å overhale den originale gasseren, eller "investere" (som jeg liker å kalle det) i solex/webergassere. Lyden blir plutselig av en helt annen dimmensjon da. Bilen er påkostet store summer før jeg kjøpte den, og skal være meget bra. Har dog ikke kjørt den mer enn 2 km, da jeg handlet den i starten av desember og parkerte den til vinterlagring etter en vask...

 

Takk for det, synes også at de runde lyktene er mye finere enn de firkantede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår