Gå til innhold

Xenon + RAV4

Ranger emnet


Thermalrider

Anbefalte innlegg

Trenger desperat litt hjelp fra folk som har peiling... (har søkt på nett og forumer, og skjønner at jeg bare blir mer forvirra jo mer jeg leser.. :well:

 

Kort sagt ønsker jeg å få Xenonlys til RAVen min!

Hvordan går jeg frem? Hvilke internetbutikker leverer kvalitet og er til å stole på, og hva trenger jeg av utstyr?

 

(Har fått med meg at for å kjøre lovlig så må man også installere autojustering av lysvinkel... Er dette å få kjøpt, eller er eneste alternativ å bare montere det som fjernlys...)

 

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du trenger er jo et bixenon ombyggings kit. til H4 hvis det er det du har i hoved lyktene dine, da får du både nærlys og fjernlys, dette kan du kjøpe på ebay eller finn.no, da får du det til en ok pris,

 

F.eks dette

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/H4-6000K-Slim-Bi-Xenon-HID-Conversion-Beam-Bulb-H-L-Kit-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1e60d6a7e6QQitemZ130473699302QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

det kitet koster deg 360kr inkludert frakt

 

Nr.2

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/H4-4-HID-Bi-XENON-DUAL-BEAMS-Conversion-Light-Bulb-Kit-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a603a5eeaQQitemZ250722541290QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

dette koster 330kr inkludert frakt, (Top-rated seller)

 

les gjennom og se at alt er der, jeg bare fant de fort, tar ikke noe annsvar hvis det er noe rart med det :)

 

du må også velge styken på de, det øverste er 6000K (mest brukt) den nederste er 4300K er vel samme styrke som VW bruker orginalt..

håper det hjalp og lykke til :)

 

Ole

Endret av Ole-mann
skriveleif ;)

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da blir det to forskjellige ja, jeg har ikke xenon på min jeg ;)

men jeg har hatt det på andre bilr jeg har hatt, balastene legger jeg bare i motor rommet og fester med strips eller en skrue i noe annet, langt vekk fra reimer og sånn :) det skal ikke være noe modifisering det er ferdig, derfor du må oppgi riktig selv, som HB3 fjernlys / H11 nærlys..

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa ettermontert xenon (H4 bi-xenon), det ble bare delvis vellykket.

 

Vel, jeg fikk veldig bra lys, det var et ganske dyrt kvalitetssett og det ble montert riktig.

 

Problemet var at det ble for sterkt, det så jo ut som jeg kjørte med fullt lys hele tiden. Det hjalp ikke å justere lysene ned (med høydejusteringen inne i bilen), folk blinka på meg likevel.

 

Det var helt klart at jeg blendet endel andre bilister.

 

Jeg hadde 4300k fargetemperatur, synes 6000k og oppover ser helt "jalla" ut.

 

Det holder ikke å ha automatisk høydejustering på lysa og lyktespylere for at det skal være lovlig. Selve REFLEKTOREN må være typegodkjent for xenon og være laget for xenon.

 

Har du en bil med originalt H4, H7 eller hva som helst utenom xenon, kan en ettermontering av et xenonsett aldri bli godkjent/ lovlig.

 

Jeg har selv lagt merke til at det er veldig lett å se om en bil har ettermontert xenon. Ikke bare fordi det faktisk blender, men det ser jo ut som om de kjører med fulltlys hele tiden også.

Og kommer det en gammel 240, eller en annen eldre bil med xenon ser det egentlig bare dumt ut. Ofte er fargen 6000k eller mer så det blir veldig "jalla".

 

Slik vil det også være hvis du har en Rav4, enhver med et minimum av bilkunnskaper vet hvilke biler/ modeller som ikke er levert med xenon.

 

Det er riktignok enkelt å montere og også å demontere før bilen skal på eu kontroll. Men hvis du blir stoppet i en kontroll av Vegvesenet (f.eks bilbeltekontroll) vil de se det med en gang. Samme med en politikontroll (promille/ førerkortkontroll).

Enkelte politpatruljer stopper biler med åpenbare mangler, som f.eks ettermontert xenon. JA det er enkelt å se på lang avstand.

 

Ok, du får en mangellapp og må vise bilen. Da kan du selvsagt demontere, vise bilen og montere tilbake igjen.

Men jeg har hørt om tilfeller hvor det er loggført mangler som ettermontert xenon, ikke godkjent ku-fanger, sota sideruter foran osv.

Du får da en mangellapp og må vise bilen. Dette blir loggført. Du demonterer, viser bilen, får den godkjent og monterer tilbake det du fikk mangellapp for.

Neste gang du skulle bli stoppet i en kontroll vil du ikke få ny mangellapp, men en anmeldelse i stedet.

 

Da er det liksom ikke så moro lengre... stor bot og navnet i bøteregisteret.

 

Det beste rådet jeg kan komme med hvis du vil ha bedre lys er følgende:

 

-Få lysene justert 100% korrekt, hos NAF eller på et verksted

 

-Sjekk hvilken ladestrøm du har på batteriet med motoren igang. Denne skal være 14-14,4 volt. Sjekk så hvilken spenning du har på lyspæra, med motoren igang og nærlys på. Denne skal være så nær batteri-ladespenningen som mulig. Ofte er den ikke på mer enn 11-12 volt og da får du dårligere lys enn nødvendig.

MONTÉR KJØRELYSRELE! Da hever du spenningen til pæra til det samme som batteri-ladespenningen og lyset blir utrolig mye bedre! Dette er også fullt lovlig/ godkjent og veldig enkelt å gjøre selv.

 

-Bytt pærer til pærer med +90% eller +100% effekt. Selv byttet jeg fra vanlige standardpærer til Osram Nightbreaker +90% og forskjellen var helt ekstrem.

 

Bli aldri fristet til å sette inn noe annet enn E-merkede 60/55 watts pærer. Enkelte prøver f.eks 90/100w pærer (rally-pærer e.l.) for å få bedre lys, men det er ikke så smart.

Jeg kan fortelle av egen erfaring at du vil få veldig bra lys etpar dager, men så smelter ledningene dine, lykteglassene sprekker og reflektorene blir mattet ned/ ødelagte veldig fort.

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du ikke har veldig mye til overs for dette? hehe.

Jeg tipper han har en Rav4 06-08 mod som ble levert både med og uten orginal xenon, siden han har H11 i nærlysa sine, hvis ikke jeg tar helt feil da..

Men jeg skjønner ikke hvorfor dine blenda så mye, jeg har montert både på min egen og faren min sin bil, og jeg synes ikke de blenda, jeg hadde 8000K og faren min hadde 6000K, jeg ville valgt 4300K eller 6000K denne gangen hvis jeg skulle hatt på nytt, jeg har selv Nightbreaker pærer sånn som deg, og synes de veldig bra, har 1000M også da, jeg synes det er greit og ha etter montert xenon, men som du sier, det er ikke lovlig med etter montert xenon. :)

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Innlegget et par hakk over her inneholder noe personilg synsing, jeg skal ikke gå inn på det her, men det som blir sagt, er faktamessig helt riktig. Det jeg finner litt motstridende, er en hardnakket påstand om at ettermontert uansett blender. Det er riktig i forhold til en del biler, men egen erfaring tilsier at det ikke medfører ubestridelig riktighet. Jeg kjører selv xenonkonvertert H4, og har gjort det i over ett år nå, aldri EN gang har noen blinket på meg fordi de blei blendet, og det er til tross for at jeg kjører 55W-kit. Har 55W i grøftelysene også, og DA har enkelte blinket, og det skjønner jeg godt, for det lyser som et rent lite h*lvete. Men nå pleier jeg aldri å kjøre med de samtidig som hovedlysa på vanlige veier da, så det er ikke et reelt problem. Det skal dessuten utrolig mye til for at man skal bli stoppet med slikt montert, ettersom Onkel Blå knapt har penger, dessuten er de mer opptatt av å beskytte folk som Mullah Krekar og å taue inn folk som tisser på offentlig sted..

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker dypt for gode svar og meninger!!

 

Gainern; veldig bra tips ang. kjørelysrele og spenning! :) Snuste også på 100W men slapp heldigvis den tanken etter litt googling ;)

 

Nå vurderer jeg å falle ned på å montere Xenon kun i fjernlysene... Noen som vet hvor det står en lettfattelig bruksanvisning? så en produsent hadde lagt ut, men den var noe "mangelfull"...

 

Ellers har jeg kjøpt "Ring Automotive, xenon look", men Osrams Nightbreakers er kanskje bedre? Gutta på Torshovbil ble ikke enige seg i mellom ;)

 

LED er jo også en mulighet? Blir vel ikke sterkt nok for fjernlys med kanskje nærlys... sjekket ut disse, men står ikke hvor mange lumen det gir... http://www.dealextreme.com/p/h11-100w-white-car-light-bulbs-2-pack-dv-12v-30374

 

 

Til info (som jeg selvsagt burde skrevet) så er det en 2009 modell...

Endret av Thermalrider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bestiller xenon fra VVME.com, de er plug-and-play, passer rett i de originale soklene du har i bilen. Superenkel montering: Ene enden av slyngen skrues fast til batteriets plusspol, ved hvert av lyspunktene på ledningen kobler du til ballasten og pæren til ballasten igjen, og naturligvis jordingsledningen til hver av pærene. Og dett er dett, ikke noe mer. Skru på lysene og opplev en ny verden etter mørkests frembrudd =) Monteringsanvisning følger med, og er du likevel usikker, finner du monteringsvideoer på nettsiden deres. Løp og kjøp. Om du har linselykter i bilen, med halogenpærer, trenger du ikke bekymre deg for uønsket spredning av lys eller blending, dermed er det bare å konvertere nærlysene også.

 

Har du linselykter, kan snuten røpe deg kun på en eneste måte, og det er å ved å be deg slå av motoren og så slå den på igjen. Biler med originale xenonlys vil da gå gjennom en startprosedyre hvor den senker og hever lyskjeglen, og stiller lysene i riktig posisjon i forhold til dataene som samles inn fra nivåreguleringsenhetene på front- og bakaksel. Biler med halogenlys har ikke en slik prosedyre.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår