Gå til innhold
Bilforumet.no
pek65

Ford Escort GLS 16V motor problemer

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en escort 96 mod. som går ujevnt på tomgang. Turtallet ligger og jager dette er helst når den er kald. Når jeg slipper speeden fortsetter bilen å gå av seg selv i lang tid. Trykker jeg inn koblingspedalen ruser den opp før turtallet går ned til normalt. Dette er blit verre etter tid, gjelder også når motoren er varm.

Er det noen som vet hva dette kan komme av?

 

Per Espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok det skal jeg sjekke.

Men hvis jeg starter bilen når den er kald går den greit i 5-10 min, også begynner turtallet å gå mellom 1500 og 5-600. Motoren stopper nesten.

Problemet er ikke bare når jeg kjører så da er det kansje ikke noe galt med "hastighets" sensor??

 

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svarene. Får desverre ikke prøvd forslagene med lamba og tommgang enda, blir borte på jobb nå i fire uker. Skal prøve med lamba først(enklest) virker ikke det prøver jeg med tommgangen.

Kommer tilbake med rapport!

 

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter med det samme på min esvort, hovedsakelig når det ligger rundt 0grader. kaldere enn 5- merker jeg ingen ting. jager på tomgang, ligger på 1500-2000rpm med clutchen inne eller bilen i fri, mens med en gang jeg parkerer og bilen står stille går den ned på 800rpm, om det er mildt ute begynner den og jage ganske fort, kaldt ute så går den pent.

byttet lamda i juni, mistenker vel heller falsk luft eller noe slikt..

du kan jo kobble ut lambdaføleren din (koblingsboks over radiatoren)og se om den oppfører seg anderledes da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skift tomgangsreguleringsventil, det er en kjent svakhet på denne type motor.

 

 

Og du "Mondeo" forklar litt bedre om det du foreslo, tror nemlig du ikke har det snev av peilig på hva du snakker om...

Jada, ikke ukjent det heller. Må innrømme at jeg leste litt fort, men det er et klassisk tegn på VSS at motoren ruser seg når clutchen tråes inn. At det var ved kald motor fikk jeg ikke med meg..

Men hva vet jeg? :crazysant:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hastighetsføleren på girkassa har ikke noe med motorstyring å gjøre, hvor tar du det fra "mondeo"?

 

Lamdasonden er ikke med å styrer før motor og sonde blir varm, så når promlemet er vad kald motor er det nesten sikkert tomgansgsreguleringsmotoren som er def.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hastighetsføleren på girkassa har ikke noe med motorstyring å gjøre, hvor tar du det fra "mondeo"?

 

Lamdasonden er ikke med å styrer før motor og sonde blir varm, så når promlemet er vad kald motor er det nesten sikkert tomgansgsreguleringsmotoren som er def.

Kanskje du kan forklare hva den gjør du da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Ser i ettertid at jeg ikke var helt presis med min forklaring av problemet. Når jeg starter bilen kald går den greit på tomgang i noen minutter (5-10 min) før den begynner å gå opp og ned på turtallet. Beklager den dårlige forklaringen

 

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
"mondeo", giveren gir signal til speedometret, motorsyringen har ikke bruk for hastighetssignal på hvor fort bilen forflytter seg så det er ingen forbindelse mellom den giveren og motorstyreenhet.

Hva er oppgaven til spedometervaieren da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.