Gå til innhold

Hvordan koble anlegg (Med tegninger)

Ranger emnet


Kramer2k

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har da fått lappen for noen mnd. siden. Har også fått handlet meg noe dritt utstyr fra netthandelen. Så da er det sagt. Ingen flere som trenger og plukke på det (selv om det kommer til og skje :P). Grunnen er at jeg har planlagt og ha Golfen i ett år, altså frem til November. Hvis jeg da har kjørt skadefritt får jeg 30% bonus og kan kjøpe meg en litt finere bil. Så der har dere grunnen til et crappy anlegg, som forhåpentligvis holder litt. Bilen er forøvrig som sagt en Golf, og grunnet rust + div. ting kommer den alikevel ikke gjennom EU kontrollen.

 

 

Diverse info:

Forsterker: 1000W, Fence audio

Sub forsterker: 600W, Fence audio

Sub: 12", 600W, Fence audio

Høyttalere: Diverse Chang-chung-diang-dung høyttalere. Og to Alpine høyttalere i hattehylla på 120W hver.

Spilleren er en Pioneer (Skal finne nummer)

 

Totalt er det 6 høyttalere i bilen og to diskanter, plassert følgende:

or1j11.jpg

For den blinde:

2 diskanter i dashbordet

2 Høyttalere i Dører Foran

2 Høyttalere i Dører bak

2 Høyttalere i hattehylle

 

 

Planen er og ha Høyttalere på en forsterker, og subben på en forsterker.

 

Har gått VG1 elektro + VG2 ElEnergi, og er nå i lære, altså det elektrotekniske skal være i boks. Så da er det også nevnt.

 

 

Her er da mitt (bilforumets) forslag på hvordan det kan kobles? :P

dcqa2r.png

 

Det som jeg er nokså sikker på er feil her er:

1. Har lest at man dessverre på noen spillere ikke kan koble remoten til flere forsterkere? Correct me if im wrong.

2. Strøm? Må kanskje ha en +12v til hver forsterkerene?

 

Tar gleeeedelig imot tips og hjelp :D

 

Takk!

Mvh:

Kramer

Endret av Kramer2k
Endring av tegning

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror det skal gå bra me remoten, til strøm for forsterkerene. Burde du få tak i et T-stykke, å gjerne tjukk kabel fra batteri å 2 pitte litt tynnere ifra T-stykket ditt. 20mm2 burde jo holde opp til 1000watt fram til forsterkerne.. Fra batteriet ville eg sagt STØRRE jo bedre :)

 

Ville og kanskje vurdert en kodensator, du merker faktisk stor forskjell. Spesiellt på bassen.. Kodensatoren sitter du rett før T-stykket ditt sånn at begge forsterkerene får utnytte av den + batteriet ditt blir spart når forsterkerene trenger litt extra kick :) Denne burde vært på min. 2 Farad. Sier ca. +,- 1 Farad for hver 1000watt (dette kommer selvsagt an på kvaliteten den 1000watt forsterkeren din er, mange som trekker mer strøm enn de gir til høytallerne)

 

Siden du er elektriker, ville eg målt batteriet ditt mens bilen står å går. Å se om batteriet/dynamoen klare å holde på strømmen selv om du spiller på det høyeste. Så sikrer du deg mot overbelastning.

 

Et tips til, ha en stor sikring ved batteriet. Å kanskje en til hver forsterker etter T-stykket, siden forsterkerne dine trekker ulikt mye strøm.. Er jo seff sikringer på forsterkerne så skal forhindre at ting skjer, men ikkje alltid lurt å stole fullt på de :)

 

Så får du bruke de rådene du selv vil :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for RASKT svar :D

 

Jo, kan godt hende det med remoten er rett.

Det T stykket hørtes heller ikke så dumt ut. Og kvadraten har jeg ikke peiling på hva som burde være rett størrelse. eller, har litt :P Leste på bilradiospes. at man burde ha 45-50 mm2. Men dette er med en effekt på 1000W. når jeg skal beregne dette. Beregner jeg da maks effekt som det står på boksen til forsterkerne (altså 1600W), eller det som maks høyttalerene kan spille. Altså 600W + ca 100w pr høyttaler = 1200W. Eller er dette en skjønns sak?

 

Har vurdert kondensator. Så får se om jeg slenger på det også. Er jo en fordel mtp. at det er litt for mye for ett batteri. Tommelfingerregel på 1 Farad pr 1000w har jeg også hørt, så blir vel rett over der. 1-1,5 elns. Og kvalitet har nok "litt" og si ja. I og met at man får kondensatorer som er like store hvor en er på 1 farad, mens den andre er på utrolige 18!.

 

Sikringer er smart ja, så tar nok i bruk det tipset ditt der ;)

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det bilradio spesialisten mener er at hvis eg ska ha en forsterker på 10 000watt så ska ledningen verr halvmeter tjukk? :P får ikkje det helt til å stemme... På en 1000watt til ca 3000watt så mener EG at den tjukkeste på biltema funker helt fint ( den så e sølvfarga) :)

 

Det me ka watt du ska regne ut fra så tar du Toppeffekten på Forsterkeren å regner ut.. Stemmer sjeldent det som står på dekselet men da har du ihvertfall en sikkerhets margin. Det som står på høytallerne er ikke hvor mye de trekker, men hvor mye de er ment til å tåle ifra forsterkeren (watt per kanal) Ihvertfall på sub woofer så er det greit å ha litt mer watt i forsterkeren/monoblokk enn det elementet er beregnet for, da får du mer kontroll over det mens du spiller musikk og lyden vil bli renere å ikkje minst høyere.

 

Itillegg noe så du kanskje bør tenke litt på, i en liten golf så er det ikke nødvendig me så mange diskante å mellomtone. Hadde holdt me de fremme og i bakdøren, å heller investert de pengene så gjekk i 6x9'er i en litt dyrere sub forsterker.. men men.. :) Hvert element/høytaller har sine egne krav til "kasser" eller rom så de blir satt i. Hvis du vil ha mest mulig lyd ut av billig produkter så ville eg vurdert å tatt av dørtrekkene å lydisolert stålet bak. Du vil få mye igjen på det i lyden ;)

 

Å kodensator: Heller 2 stk på 2 farad enn 1 på 18. De på 18 tar lengre tid å lade opp igjen før forsterkeren trenger et nytt Kick. utenom de Hybrid kodensatorene så bla. Boss har.. De funker veldig bra, husker ikke om de va 16 eller 18 Farad.

 

Blir jo uansett ikke en erstatnig for batteriet men litt som en hjelper, det ultimate er jo å hive et Gele batteri baki der for å sikre nok strøm. Men du trenger nok absolutt ikke dette med det anlegget der. Men å kjøpe inn noen grom ting hjelper deg jo senere når du skal bygge skikkelig, da trenger du ikke å tenkte på kabler, T-stykker osv. for da har du det allerede :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner nederst på det du skrev, da det er det mest ferske i minnet :p

 

Ja, fordel og kjøpe litt grom ting, enig der. I og med at planen er og ha golfen i 1 år, så skal også anlegget vare dertil. Altså grunnen til at det blir en billig subb og billig høyttalere. Og ikke har investert store pengene i dette :P Tror nok også jeg lydisolerer dørene.

 

Og en kondensator på 18 farad hadde jeg aldri i verden funnet på og kjøpt :P

Men 2 på 2 farad er vel litt mye? burdet vel ialleflal holde med 1 på 2 om ikke mindre?

 

Jeg synte også selv at 45-55mm2 er UTROLIG stort mtp. effekten. Så vil nok tro jeg kjøper en del mindre :P

 

Hvordan er de pakkene man kan få kjøpt forresten? Der hvor alt er? Sikringer, kabler, høyttaler kabler osv.? Hvordan er størrelser på disse? Eller kjøper man alltid tilførsel og jording metervis? Syntes og huske og ha sett noen feite kabler inni pakkene man kan få kjøpt.

 

Takker for svar forresten :)

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til.. ut ifra tegningen din.. eg ville heller kjørt bakdørene sammen me de framme siden 6x9'er trenger litt mer strøm enn vanlige høytallere :)

 

Tar definert det med i beregninga! :D takk takk, visste ikke om det, men sier jo seg selv, er større.

 

EDIT: Hadde egentlig tenkt og koble de sånn, grunnet muligheten for og stille på EQ foran og bak? Hvis jeg kobler foran og bak på en kanal, blir vel det umulig?

Eller er kanskje det umulig alikevel pga. forsterkeren? Ikke mitt sterkeste punkt dette her :P

Endret av Kramer2k

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting, ikke bruk kondensator. Kjøp ett bra batteri som er beregna til bilstereo, de gir strøm raskere enn en kondensator. Med det merket du skal bruke, så glem den effekten som er oppgitt. Det med kabler, kjøp av god kvalitet så trenger du ikke tykke kabler. Ikke kjøp på torshov, de er dritt. Har selv en monoblokk som er målt til 3300 watt rms og en 2*100 watt til frontsett. Har kun ett bra batteri i bilen og en 50 kvadrat kabel til en koblingsboks som jeg fordeler ut til forsterkerne, 2 stk til mono og en stk til 2 kanaler. Også med remote, bruker en til begge. Ikke bruk den som er i mellom signalkablene, siden den ikke er en remotekabel. Legg egen kabel til det. Bruk tykkere kabel til koblingsboksen, så tar du den størrelsen derfra som passer i forsterkeren din. Tar du for tykk så må du "spikke" den, og det er bare bortkasta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at biltema sin største pakke er like god som de andre.. untatt selfølgelig monster kabler å proff kabler.. Har sjøl brukt biltema sin største pakke på en forsterker så blei målt te 5500watt rms, gikk helt fint.. va jo ikkje lange lednings biten siden eg hadde et stort batteri bak. :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert bare bruke biltema sin pakke ;) Stikker ut og kjøper den i morgen. Har nå vært syk, hjemme fra jobb og ligget på sofaen siden forrige lørdag, så ganske rastløs nå :P Deilig og kunne finne på noe :D

 

Men i den pakken, da burde jeg ha ALT jeg trenger for og koble opp forsterkeren?

I og med at jeg skal ha to forsterkere, så trenger jeg ikke 2 pakker?

Trenger jo dette T-stykket også.

 

Men hvordan var det med EQ? Kan man fremdeles stille på kanaler? hvor man vil ha lyden altså. Fremme høyre, venstre, Bak høyre, venstre osv... Ikke at dette er noe must, men bare lurer :P

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår