Gå til innhold

EU-kontroll - sommerdekk?

Ranger emnet


runarl

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal på EU kontrollen på mandag neste uke.

Idag klarte jeg å punktere bakrehøyre dekk, og det er heller ikke lappbart da hullet er for stort.

 

Jeg må dermed skifte ut begge hjulene bak til en sum av 1800,- noe jeg ikke har råd til nå.

 

Jeg har piggdekk på og kjører nå med et piggfritt vinterdekk som reservehjul, og regner med at dette ikke går gjennom EU-kontrollen?

 

Dermed tenkte jeg at jeg skulle fyre på sommerdekkene på søndagskveld. Akkurat nå er det ikke snø eller glatt ute, men dersom det skulle bli dette på søndag, vil dette da påvirke EU-kontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Skal på EU kontrollen på mandag neste uke.

Idag klarte jeg å punktere bakrehøyre dekk, og det er heller ikke lappbart da hullet er for stort.

 

Jeg må dermed skifte ut begge hjulene bak til en sum av 1800,- noe jeg ikke har råd til nå.

 

Jeg har piggdekk på og kjører nå med et piggfritt vinterdekk som reservehjul, og regner med at dette ikke går gjennom EU-kontrollen?

 

Dermed tenkte jeg at jeg skulle fyre på sommerdekkene på søndagskveld. Akkurat nå er det ikke snø eller glatt ute, men dersom det skulle bli dette på søndag, vil dette da påvirke EU-kontrollen?

 

Dette vet jeg ikke 100% sikkert, men det heter seg at reservedekket skal benyttes kun som en løsning å komme seg eventuelt hjem eller på en strekning som gjør det forsvarlig.

 

Det innebærer at om bilen kommer på EU kontroll med et reservedekk så "bør" de vel henge seg opp i det. Men du kan jo prøve deg med at du punkterte PÅ VEIEN så kanskje (om de er snille) ser de igjennom det.

 

Vet ikke om dette vil regnes som en èner eller toer feil, men vil egentlig tippe toer.

 

Når alt kommer til alt tror jeg det blir av ganske fri og individuel tolkning der hvor du innleverer den, men om de vet at du benytter reservedekket over en stund, så kan de nok begynne å hakke på det.

 

Dekkene skal jo være i orden på kontrolltidspunktet, det er et tidspunkt hvor kjente mangler i utgangspunktet skal være utbedret.

 

Vet ikke 100% sikkert, men tipper det blir noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det, det ER ikke påbudt med vinterdekk, men det er lovlig med bruk av vinterdekk (edit: ikke vinterdekk, men PIGGDEKK) innenfor tidsrammen. Derimot er det noe som heter at man skal påse at kjøretøyet er tilstrekkelig skodd for føret.

 

Det er vel akkurat dette som er noe av grunnen til hvorfor det er så mange ulykker når snøen først kommer. Derimot jobbes det med et lovforslag som skal gjøre det påbudt med vinterdekk innenfor vinterhalvåret.

 

Dersom det er bart, og ikke minst helt fritt for snø og is så kanskje, men ikke glem at selv om det er bådde bart og ikke er stort med snø og is, så er det ikke dermed sagt at du, og den som kontrollerer er helt enig i vurderingen hvorvit det er ANSVARLIG eller ikke.

 

Poenget er at selv om det er tilsynelatende bart og godt veigrep så skal det taes i betraktning om væromslag og det faktum at man kan komme utfor en ekstra kravende situasjon og/eller usedvanlig glatte strekninger.

 

Denne vurderingen blir vel heeeelt på kanten på denne tiden av året, optimalt sett skal man ha vinterdekk, særlig om man med rimelighet bør forvente at kjøreforholdene kan bli dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke påbudt med vinterdekk? tviler på det, får en god bot hvis man blir stoppet med sommer dekk.. men på eu-kontroll ser de på at det er lik dekk på begge samme aksel.. og at spordybden er korekt.. du kunne jo kjørt innom en bensinstasjon eller noen som driver med dekk å høre om de har brukte dekk du kan få : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare skifte det ene dekket, såfremt det andre dekket er inna for godkjent mønsterdybde!

 

omså om du finner deg et brukt et.. da betaler du bare omlegging, gjorde det akkurat her om dagen på en bil som skulle selges. kostet meg 400kr i omlegging og 3 timers leiting etter ok dekk og hive på.. kjøper var storfornøyd. lett sparte penger. spør om de har noe liggende. si det skal bare holde ut denne vinteren da du har planer om nye til sommeren uansett.,..

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår