Gå til innhold

GUIDE: Bytte termostat Audi A4 1.8T / Replace Thermostat Audi A4 1.8T

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Dette er en lett forklaring på hvordan man bytter termostat på en audi 1.8T motor (A4 B5 sådan)

Dette er en enkel og grei jobb som er fort gjort, og ingen grunn til å betale verkstedet i dyre dommer for at de skal gjøre det for deg.

 

 

Av deler trenger man selvfølgelig en ny termostat med medfølgende pakning (stor o-ring), samt kjøleveske hvis man ikke har tenkt å bruke den gamle.

 

Termostaten kjøpte jeg på Mekonomen til ca.300kr, og da fulgte pakningen med. tror de skulle ha rundt 700kr på møller.

 

Han fyren på møller sa det skulle være G12 kjøleveske. Der skulle de ha 179,- for 1.5L konsentrat, så det gadd jeg ikke.

Stakk på bilekstra og kjøpte en rød konsentrat 5L Comma G30 for 289,-

Tror mekonomen skulle ha ca.200kr for 4L konsentrat, litt ettersom merke. Totalt fylte jeg på ca. 6L ferdigblandet. Nå som vintrene er blitt så kalde anbefales det å blande 50-50 vann-konsentrat, slik at den skal ha et frysepunkt på rundt -34grader.

IMG_0812.jpg

IMG_0847.jpg

 

Av verktøy trenger man:

-Et flattjern

-Umbraco 6mm

-13mm fastnøkkel eller skralle

-En snerten 10mm, slik at man kommer til skruene på vinkelrøret uttapå der termostaten sitter

- evt en slangeklemme size 20 hvis den gamle begynner å bli sliten

 

IMG_0827.jpg

 

Så til jobben:

Det er desidert lettest å skifte den fra undersiden, så har du tilgang på til en løftebukk anbefales den brukt.

 

1. Skru av lokket på ekspansjonstanken (for at den gamle kjøleveska skal renne lettere ut), heis bilen opp og sett noe under bilen som kan samle opp kjøleveska som snart vil renne.

Termostaten sitter på venstre side av motoren rett under vannpumpa.

IMG_0797.jpg

IMG_0798.jpg

 

2. Ta av beskyttelseplata under bilen, (hvis den fortsatt sitter der) løsne slangeklemmen på slangen som går inn på plastvinkelen, dra av slangen og la den renne seg tom. (OBS! pass kroppsdeler, kan være skadelig varmt vann hvis bilen nettopp har gått)

 

 

 

3. demonter staget som går rett under den vinkelen som nedre radiatorslange er festet på. (bare for å komme lettere til). Den er festet med en 6mm umbraco i toppen, og en vanlig 13mm 6-kanta mutter nederst.

 

IMG_0830.jpg

 

4. Skru ut de to 10mm boltene på plastvinkelen (kan være litt vanskelige å komme til), og ta vinkelen av. Da ser du rett inn på termostaten. Den er det bare å nappe den ut, men OBS! da kommer all kjøleveska som er i motoren til å renne ut, så pass deg hvis vannet er varmt. Pass på å få ut pakningen og.

 

IMG_0826.jpg

IMG_0804.jpg

-Skyll gjerne gjennom med systemet med vann før du setter i termostaten igjen for å få ut all den gamle kjøleveska.

 

5. Legg den nye pakningen på vinkelrøret med termostaten oppå, og monter det tilbake i vannpumpa. Termostaten skal stå med fjæra inn mot motoren, da det er motorvannet som skal varme termostaten for at den skal åpne seg.

 

IMG_0823.jpg

 

6. Da gjenstår det bare å skru på plass alt sammen, og fylle på kjøleveske igjen.

Jeg lot bilen gå litt etter jeg hadde fylt på for at alle tomrom sku være fulle når jeg var ferdig å fylle. Jeg fikk på omtrent 6liter ferdig blanda.

 

Håper dette var til hjelp :uhhmmwhat?:

Endret av Karln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...

Bra guide :)

Men trenger ikke 5l konsentrat, holder med 3l konsentrat og ca 3l vann:)

 

Koster ca 150-160kr for 3liter hos Biltema, G30 rød.

 

Kan også være lurt og kjøre en enkel "radiator flush", da varmeregisteret har en tendens til og være delvis tett.. Men har du ellers god varme i varmeapparatet er det ikke et must.

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Bra guide :)

Men trenger ikke 5l konsentrat, holder med 3l konsentrat og ca 3l vann:)

 

Koster ca 150-160kr for 3liter hos Biltema, G30 rød.

 

Kan også være lurt og kjøre en enkel "radiator flush", da varmeregisteret har en tendens til og være delvis tett.. Men har du ellers god varme i varmeapparatet er det ikke et must.

 

Jo takk :)

 

Som det står i guiden: Bland 50/50 - Fikk på 6 liter ferdig blanda. Altså 3 liter konsentrat, for den som er rask i hoderegning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Bra guide :)

Men trenger ikke 5l konsentrat, holder med 3l konsentrat og ca 3l vann:)

 

Koster ca 150-160kr for 3liter hos Biltema, G30 rød.

 

Kan også være lurt og kjøre en enkel "radiator flush", da varmeregisteret har en tendens til og være delvis tett.. Men har du ellers god varme i varmeapparatet er det ikke et must.

åssen kjører jeg en "radiator fluch"?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les pakningsvedlegget!!

Om ikke: på de fleste flushsystemer så tømmes systemet for gammel frostvæske, fyll opp med vann og flushmiddelet, varmkjør iht pakkningsvedlegget, tøm, skyll og fyll opp med NY frostvæske. Alternativt så kan du løse opp en tre/fire spiseskjeer med maskin-oppvaskpulver i lunket vann og bland med antall liter vann som anlegget tar, varmkjør og la stå maks 6 timer(opvvaskpulver er tærende), tøm og skyll igjennom minst to ganger med rent vann, fyll opp NY frostvæske. Finnes også andre husholdnings rensemiddler å bruke men husk at disse ofte tærer på alu/kobberlergeringer så viktig å ikke ha disse for lenge i og å skylle godt etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår