Gå til innhold

B230FS bygge raka rør/effektanlegg

Ranger emnet


Kristoffersen

Anbefalte innlegg

I gamle dager, da Volvo enda solgte forgasserturbosatser for ettermontering, advarte de mot kjøring uten eksosanlegg etter turbomontering da dette kunne forårsake motorskade. Men din motor tror jeg har såpass med beskyttelsesarrangementer mot skadelig høyt turbotrykk at det ikke vil bli et problem.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke turbo motor, er vanlig sugemotor med elektrisk innsprøytning

 

Hehe, der kan du se. Jeg tok for gitt at det var turbomotor og gadd ikke engang sjekke i hjernebarken hva FS var.

 

Det er fortsatt ikke skadelig for motoren, men det gir neppe noen effektøkning. Bare litt tøffere lyd. Og med stor sannsynlighet en ekkel resonans i det turtallsområdet du oppholder deg 90% av tia. Noe som er kult den første dagen og slitsomt resten.

 

På en sugemotor er hele eksosanleggets utforming med på å påvirke fyllingsgrad og effekt, og det er slett ikke sikkert at 3" rør gir høyest effekt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det kan henne, men med og ta av katalysatoren skal vist gi mer effekt.

 

Planen var jo og bygge større eksos og hive på powerfilter.

Har dere noen gode forslag?

 

Jepp, jeg har et vanvittig godt forslag: La bilen være original og prøv en originalrenovering. Blir snart veteran disse her og veit du. Raka rør og powerfilter er selve djevelens påfunn fra den gang han var 14 år.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, men må vertfall ha nytt eksosanlegg.

Får jeg ikke effekt, så vil jeg vertfall ha litt mer lyd kanskje.

 

Kjøp originalt. Er det ikke nice price på disse gamle bilene nå da? Jeg mener at en bruksbil ikke bør ødelegges eller gjøres mindre anvendelig gjennom gutteaktige tiltak som konfilter, raka rør, skamsenk eller trimming. Slike ting bør man gjøre på en bil nr 2 som man kan klare seg uten en stund dersom den havarerer.

 

Hvordan jeg kan finne på å si noe slikt? Jeg har vært der og gjort det for å si det slik. Minst 3 av mine bruks-/familiebiler har fått sin dose med hjemmelaget eksosanlegg, nylonforinger, senking og annen djevelskap, med redusert bruksverdi til følge.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vurdert grovere eksos enn maksimalt 2,5 tom, kanskje ikke mere enn 2,25" på en såpass liten sugemotor. Er vel tilnærmet garentert lavere effekt, høyere forbruk og kanskje til og med stygg lyd.

Endret av Einar
Retta skriveleif...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår