Gå til innhold

Bilen solgt - kjøper er LAT(?)

Ranger emnet


stevieg

Anbefalte innlegg

For 10 dager siden (Lørdag 04.12) ble bilen min hentet. Banken min og jeg hadde fått bankgaranti fra hans bank, om at KR xx,- skulle overføres når de hadde mottatt kopi av kjøpekontrakt og midlertidig vognkort.

 

Nå, 10 dager etter, har kjøper verken betalt omregistrering eller fått seg forsikring. Dette betyr selvsagt at lånet og forsikringen fortsatt står på meg. Har fått både banken min og hans til å kontakte han, men han har tydeligvis ikke tid til å bruke noen få minutter på Biltilsynet.

 

Det latterlige (som jeg også har forklart han), er at jeg har forfall på lån og forsikring på Fredag.

 

Hva ville dere gjort?

Endret av stevieg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at han blir redd av en trussel om dette da ingen av tingene stemmer. Du kan ikke anmelde noen for kontraktsbrudd og biltyveri er det absolutt ikke.

 

I realiteten er det jo biltyveri.. En fremmed mann har tatt bilen din uten å betalt deg eller noe slikt..

Og kontraktbrudd er grunn i massevis for anmeldelse...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera

selvsagt kan man det.. å bryte en kontrakt (avtale) er straffbart etter Avtaleloven, jf. Kong Christians lov..

 

For det første inneholder ikke avtaleloven noe straffebestemmelse. For det andre er Kong Christians lov bare av historisk betydning, riktignok har den noen bestemmelser som antas å gjelde fortsatt, men disse er vel mer eller mindre og bare av historisk betydning.

 

Når det gjelder biltyveri er dette langt unna de tilfeller som rammes av loven. Her er det snakk om en sivil sak (krav om penger) og ikke noe annet. Det straffebudet som evt. kan ramme dette hvis det tar helt av er svindel... MEN det krever mer enn den situasjonen som foreligger per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da levert omregistrering (salgsmelding), men det hjelper vel lite når kjøper ikke betaler omregistreringen.

 

Nei, så det blir sagt opp først når bilen er omregistrert.

 

Hvis du har levert salgsmelding så er det kjøpers ansvar og betale omregistring. Det har jo ingenting med deg å gjøre.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har levert salgsmelding så er det kjøpers ansvar og betale omregistring. Det har jo ingenting med deg å gjøre.

 

Riktig.. jeg ville sagt opp forsikringen, når du viste at den sto reg. på ny eier!!

Når du sier opp forsikringen og han ikke betaler er det han som er registrert eier som får purringer og avskiltingsbejæring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere som har svart, men vi tar det en gang til.

 

Du har levert omregistrering, dette betyr at bilen blir skrevet over på ny eier, selvom han ikke har betalt enda. Du har kopi? Send denne til banken, legg med egen kommentar at kjøper er treg med å ordne opp selv. Enten tar du med bekreftelse til bank eller lar de skaffe det. (det er bare en melding for å sjekke eier på reg nr)

 

Forsikring er ikke et problem, si den opp, ikke ditt ansvar lenger.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Alle som selger bil hadde sluppet mye letter unna om de bare hadde fulgt regel nr 1: Aldri gi fra deg nøkler før bilen er betalt! La gjerne kjøper ordne ting og tang, men behold nøklene til du har cash i hånda.

 

Pleier å følge regel nr. 2 jeg da: behold skiltene til HELE beløpet er betalt. Blir de ikke betalt innen en viss dato, har du som regel litt info om kjøper og kan dermed komme på døra hans.

 

Og som det står skrevet over her om kontraktbrudd. Det kan annmeldes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår