Gå til innhold

Tilståelsesdom / rabatt / førerkortbeslag

Ranger emnet


staander

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig klar over at det å samtykke til beslag og å tilstå er vidt forskjellige ting, grunnen til at jeg dro det over samme kam er at mange av rådene her inne går på å ikke samtykke til beslag og ikke tilstå. Du Mondeo har f.eks (minst) to tråder her inne nå hvor du snakker om "samtykkefelle" og "lurt med tilståelse".

 

Jeg er fullstendig enig i at det må vurderes i det enkelte tilfelle, f.eks. kan situasjonen med 0,33 over grensa muligens være et godt eksempel på en slik situasjon. Derimot er de fleste veitrafikksaker (som det er desidert mest av her inne) annerledes. Det er INGENTING å hente på en "normal" fartsovertredelse på hverken å ikke godta beslag eller å ikke tilstå. Det samme gjelder for de fleste overtredelser av § 3 (sladding etc.)

 

Når det gjelder trådstarters situasjon har du slik jeg ser det ikke hatt noe å hente på å ikke godta beslag og ikke tilstå. Det er nok frustrenrende for den enkelte (deg i dette tilfellet), men dette er helt standariserte saker. Juristen hos politiet har begrenset spillerom, hvis han i det hele tatt har noe, og det samme gjelder forsåvidt dommeren. En av "fordelene" med standariserte satser er jo at alle straffes likt og at man "vet" hva som venter hvis man trår utenfor den smale sti.

 

Momentene med tørr veibane osv har typisk preg av å ikke være skjerpende, men i liten grad formildende.

 

Dommeren skal høre på deg, men som sagt har han/hun begrenset med spillerom. Det som kan være et lite halmstrå er å finne frem en hel del rettspraksis som fraviker fra normen (hvis det finnes noe). Den saken du nevner med kompisen din vil være en slik sak (selv om det virker for godt til å være sant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg mista lappen så fikk jeg også beskjed om at hvis jeg tilsto på stedet så fikk jeg rabatt. Jeg tilsto og fikk brev i posten en god stund senere. Der fikk jeg 1500kr i rabatt på bota og litt kortere tid før jeg kunne hente lappen hos purken igjen. Så vil ikke si at det alltid bare er noe dem sier for å lure deg. Har bare hatt 1 erfaring med det her, men det er hvertfall hva jeg opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i tingtretten i dag. Jeg har ikke fått noen endelig dom. Den skulle visst komme i posten. Så da er bare å veeente igjen da. Dommeren lyttet og noterte ivrig da jeg forklarte om jobbsituasjon og barn osv.. Men det gjenstår å se hva som blir utfallet. Dommeren må vel uansett holde seg til tabeller og paragrafer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, for de som er interressert er altså dommen kommet.

 

15 dager betinget, prøvetid 2 år, 10 000 i bot og utenførerkort i 9 mnd.

 

Jeg fikk forklare meg ang situasjonen med jobb og intekt som jeg ikke lenger har og at det går utover barnas aktiviteter og mulighet for å bo hos meg. Jeg forklarte at de bodde 3 mil unna og at det er de som vil lite av å ikke kunne tilbringe så mye tid hos meg som vi har hatt. Nå ser jeg de kun 1 dag i uken.

 

Retten konkluderte lett med at selv med situasjonen med jogg og barn så de INGEN grunn til å gi noen kortere tapstid av sertifikatet. Det sto også at jeg måtte avlegge delvis ny førerprøve (??)

 

Dommen var full av skrivefeil og nesten ikke sammenhengende. Ei heller sto halvparten av min forklaring der. Men andre ord.. Slik jeg føler det, trykket dommeren på "save" knappen da vi gikk og ferdig med det. At han ikke engang kunne ta seg bryet med å skrive riktig norskt provoserer meg litt. Spesielt med tanke på at hele livssituasjonen min står på spill.

 

Så vet dere det, hvis det er andre her som leser dette og er i samme situasjon. Det er ingen grunn til å ha med seg forsvarer eller prøve på noe som helst.

 

Jeg har mistet jobb, mistet sammværet med barna, nå ryker også leiligheten snart fordi jeg ikke har inntekt til å betjene lånet. NAV kan jeg bare glemme siden jeg er selvstendig.

 

Jaja, litt av en straff for å kjøre fort. Til advarsel for andre som er livsavhengig av bil. IKKE kjør fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit og høre at det straffet seg så veldig for deg pga dette.

Kjører også mye for fort men holder meg konsekvent under førerkortbeslag, har jeg alltid gjort... Jeg mister også jobben hvis lappen ryker og den får jeg ikke igjen pga rullebladet i min jobb.

 

Få deg en jobb lokalt innen gåavstand og legg firma på si inntill videre slik at du hvertfall kan holde leiligheten i gang. Du kan sikkert også få ordna deg avdragsfritt lån de neste 9mnd.

 

Delevis førerprøve vil si at du ikke får lappen i hånden, det betyr ofte at du må kjøre opp med en sensor hos SVV og bestå en førerprøve.

 

Lykke til.

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Hadde detg vært så enkelt :)

 

Firmaet er nedlagt pr 29.12, kundene forsvant den dagen jeg mistet lappen siden jeg enkelt og greit ikke kunne levere tjeneste. Så den er "far gone" desverre. Litt synd, jeg hadde brukt 4 år på å bygge opp min egen bedrift. Jeg vet ikke om jeg orker/klarer å gjøre det en gang til.

 

Det som plager meg mest nå er at jeg ikke kan se barna mine så mye som jeg vil. Jeg lurer på om det er vits å plage politimesteren igjen med nye søknader og bønner..? Jeg har jo hørt at det kan lønne seg. Jeg vil jo gjerne ta straffen min, men jeg føler at det går mer utover barna, og eksen som må kjøre 50% mer enn før. Jeg tar jo bare bussen dit jeg skal bringe meg selv, og det fortjener jeg, men det er de andre som får svi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere skriver at man aldri bør godta forelegget på stedet. Dette er jeg ikke enig i.

 

Om man ikke kjører så alt for fort, slik at man kun får et forenklet forelegg, bør man absolutt godta på stedet. Godtar man ikke, får man en dom på rullebladet og må ofte betale saksomkostninger etc.

 

Til trådstarter: Skjønner at det er frustrerende med tanke på din situasjon (barn, jobb etc.). Frister med en moralpreken om "dette skulle du tenkt på før" men det gidder jeg ikke.

 

Om du vil, kan du jo anke dommen. Det kan påløpe noen utgifter, men prøv fri rettshjelp (jussbuss eller lignende). De er flinke med slike saker.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Til trådstarter: Skjønner at det er frustrerende med tanke på din situasjon (barn, jobb etc.). Frister med en moralpreken om "dette skulle du tenkt på før" men det gidder jeg ikke."

 

Ja takk for du lar være, men jeg har hørt den noen ganger og det hjelper ikke akkurat. Om jeg ikke tenkte på det før så har jeg i hvertfall tnkt en del på det i ettertid. Det var jo ikke akkurat slik at jeg kjørte for fort med vilje, eller at jeg tok en sjans på å ikke bli tatt. Det var ett øyeblikk uoppmerksomhet på landeveien langt faenivold inni skauen og dessverre var UP bak ett sted. Siden siste forelegget mitt har jeg kjørt i snilefart. Til tider så slavisk i fartsgrensen at jeg har skapt ganske mange farlige situasjoner etterhvert, forbiskjøringinger og irriterte sjåfører. Men etter at en trailer kjørte forbi meg og holdt på å dra med seg tre biler fra det andre feltet begynte jeg å kjøre "normalt" igjen. Så litt ironisk er det jo,.

Denne tråden er nå til alle andre som søker info om lignende situasjoner. Og de er det en del av har jeg skjønt.

Når lappen er tilbake kommer jeg til å bli den mest irriterende sjåføren i norge. Jeg kommer ikke til å bevege meg èn km/t over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over dommen, jeg har sett litt på rettspraksis og av det jeg har funnet av saker har ikke de momentene du har forklart deg om vært av en slik karakter at det gir grunnlag for å gå under minstetiden for tap av førerretten. Det at dommen er full av skrivefeil osv. er selvsagt slapt og for dårlig.

 

Nå skal ikke jeg komme og være moraliserende, du er en av de få her inne som har greid å overbevise meg gjennom dine tastetrykk at du faktisk er en angrende synder som har lært av dine handlinger, som har skjønt alvoret osv... Fortsatt uten å være moraliserende vil jeg da bare peke på det åpenbare: du vil aldri kjøre for fort igjen (etter eget utsagn), sånn sett så har straffen fungert hvertfall... Hvorvidt straffen er for streng eller lignende er en helt annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg anger, og jeg har lært.

 

Det eneste som irritere meg litt er at de lover deg strafferabatt om du bare svarer ja på alt. Det så ut som dommeren satt og surfet på VGnett når jeg forklarte meg. I papirene jeg har fått står ikke halvparten av det jeg sa engang. Det var forhåndsbestemt, og dette var bare plankekjøring. Helt borkastet skattepenger. Det var tre fire mennesker i sving for at jeg skulle komme å si, "ja, jeg tilstår igjen".

 

Ett annet moment er dette med at straffen skal måles ut i fra hvor stor påvirkning det har for deg å miste lappen. Jeg vil påstå at det for meg har litt større betydning enn for en person som bruker bilen til å sjekke opp 13åringer og spise kebab. (uten å fornærme noen):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strafferabatten er der, men selvsagt så tillegges tilståelsen vekt etter hvor mye besparelse tilståelse har medført. I ditt tilfelle er tilståelsen bare besparenede ved at saken kan avgjøres ved tilståelsesdom og ikke dom i meddommsrett, alikevel skal dette gi en viss rabatt.

 

Når det gjelder vegtrafikk og annen kriminalitet hvor antallet er stort på landsbasis må man nødvendigvis ta enkelte snarveier, det er vel en av grunnene til at straffen bærer preg av å være hentet rett ut av en tabell. Jeg skjønner godt at straffen oppleves tung for deg, alikevel synes jeg systemet er riktig. Skal man bevege seg inn på en løsning hvor det skal vektlegges hvor avhengig man er av førerkortet vil dette bli alt for tungvint i praksis og det vil lett medføre at yrkessjåfører som driver eget firma får frie tøyler langs veiene siden de er avhengige av førerkortet (jeg drar tolkningen bevisst litt langt for å lage ett poeng). I dagens system er straffen klar for den enkelte, ingen/få momenter gir grunn til å endre straffen i tabellen og konsekvensvurderingen må den enkelte ta, noe som medfører at hvis man mener man er avhengig av førerkortet så må man ta sine forhåndsregler. Jeg ser godt at dette ikke er så lett å tenke når situasjonen har blitt som den har blitt for trådstarter, men ser man objektivt på dette tror jeg at de fleste er enige.

 

Når det gjelder rettspraksis innenfor vegtrafikk er denne ganske konsekvent hvis man ser der man skal se og ikke i media. Rettspraksisen har vært konsekvent i lang lang tid. Det har vært en liten utvikling i at Høyesterett har åpnet for bruk av samfunnsstraff i det nedre sjiktet av fartsovertredelser hvor det tidligere ble reagert med ubetinget fengsel. At bildet fremstår annerledes i media er helt klart, men dette er som sagt ikke noen rettskilde.

 

Jeg har fortsatt ikke noe ønske om å fremstå som moraliserende, men jeg synes dommen er riktig sett ut ifra rettskildene. Du har vært uaktsom (skyldkravet for de fleste overtredelser av vegtrafikkloven) ved at du har kjørt for fort, du vet sånn ca. hva straffen er på forhånd osv... Man kan mene noe om straffenivået og straffverdighet på alle rettsområder, men skal man ha noen mulighet til å endre de må man inn i politikken og selv da får man som enkeltperson gjort lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg kom forresten over en dom i forbindelse med noe annet, men dommen kan være av interesse: Rt. 2005 side 641. Sier litt om hva som ikke er nok for å sette tapstiden under minstetiden, men det viktigste er kanskje at strafferabatten for tilståelse etter straffeloven § 59 annet ledd ikke skal påvirke tapstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

For de som er interressert. Eller helst kanskje for de som desperat søker rundt i forumer slik jeg har gjort. Etter eksempler, regler og "hva skjer nå" liksom. Det er ikke mye info man får av politiet når det kommer til dommen og saken generelt.

 

Jeg fikk altså 9 mnd, 14dager betinget og 10000 i bot og ny delvis oppkjøring. Jeg fikk tre mnd ekstra fordi jeg hadde 4 aktive prikker. Dette med prikkene har du hengt seg veldig oppi, enda det er helt "normale" førtsovertredelser og laaangt unna minstelappen status.(til info). Jeg fikk altså brevet med domen i posten, og siden har jeg ikke hørt noe mer. Ikke info rundt det praktiske med førerprøve, hva det innebærer osv.. Det vet jeg fortsatt ikke.

 

Men til saken: Jeg søkte altså i januar om å få avkortet tiden pga av jobb og omsorg for barna som bor langt unna.avslag fra politiadvokaten. Det var ett standartforlumar som det ikke så ut som han hadde orket å lese søknaden en gang. Det var kun standardsvar om det å minst lappen pga jobb. Jeg kan bare si. UANSETT hvordan jobb du har får du ikke sympati på dett området. Jeg har mistet jobb, inntekt og lagt ned firmaet pga dette. Det som provoserte meg var at jeg ikke fikk noe svar ang omsorgsituasjonen. Og jeg tror det er enten fordi han ikke gadd å lese hele brevet, eller så er det fordi det er der det er muligheter for en liten glippe.

 

 

Jeg skrev en klage der jeg sier at jeg driter i jobb, inntekt og alt det der, men for meg er barna det viktige og jeg følte at jeg ikke hadde fått svar på dette. Den sendte jeg til politimesteren. Etter noen dager fikk jeg ett nytt brev i posten at jeg de hadde gitt meg to mnd avslag, men at jeg fortsatt må kjøre opp på nytt. Jeg vet fortsatt ikke helt hva det betyr, men jeg får vel ringe noen og høre. Om man må har oppkjøring, tar det vel kjapt en mnd ekstra her i oslo.

 

Håper dett kan hjelpe andre i samme situasjon. Søk, klag, søk.. men ikke ha for store forhåpninger. Og IKKE ha aktive prikker. Det slår veldig negativt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår