Gå til innhold

Vil kun i femte gir!


ventura87

Anbefalte innlegg

Har hatt litt problemer med Carismaen min i det siste, og nå har det dukket opp enda ett

 

Idet jeg skulle dra fra skolen idag rygget jeg ut fra plassen jeg stod, for så å sette den i første gir og kjøre avgårde. Problemet var bare at den ikke gikk i første, ei heller noen andre gir utenom femte giret. Den gikk heller ikke i revers, som jeg nettopp hadde den i. Det hele endte med tauing hjem..

 

Vel hjemme jekket jeg den opp for å ta en titt for å se om det kunne være noe galt med staget eller foringene som går fram til girkassen. Der prøvde jeg å "overstyre" girstangen og staget ved å jokke og dra litt i stangen akkurat der hvor den er koblet til kassen. Med denne metoden klarte jeg å sette den i femte gir, men ingen andre. Det ser ut som om stangen som går inn i kassen beveger seg normalt i vertikal (loddrett) retning.

 

Det som skjer når jeg prøver å sette i gir er at jeg møter stor motstand som "gir litt etter" men går aldri i gir. Femtegiret fungerer helt som vanlig.

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt? Frykter at girkassen har tatt kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hvis det i ettertid skulle ha kommet noen og kikket på denne tråden (ser den er gammel og går ut ifra at det er ordnet nå), så kan jeg fortelle at jeg hadde akkurat samme problemet. Fikk sjekket både foringer og stager og you name it, endte med tauing til mitsubishi verksted hvor jeg forventet en regning høyere enn noen jeg hadde vært borti før!

 

Det gikk heldigvis fint, det er en type "vegg" inni girkassen med spor for de forskjellige girene, denne hadde visst forskjøvet seg slik at når jeg girte - så gikk ikke forlengelsen av girspaken inn i sporene, men traff rett i veggen istedenfor. 5. gir på denne bilen er visst uavhengig av revers og 1.-4. gir såvidt jeg har forstått, derfor fungerer stort sett den og. Kostet meg 2000 kr på merkeverksted!

Opplever noen andre dette problemet kan det være lurt å si ifra til verkstedet om dette "fenomenet" slik at dere slipper å betale de for mange unødvendige arbeidstimer.

 

Er også kjent at foringene i giroverføringen tar kvelden på denne bilen og man kan oppleve samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår