Gå til innhold

opel manta a v8 - sette i en 3.5l rover v8 og volvo 140 aksling

Ranger emnet


morty123

Anbefalte innlegg

Hei, har jo da vært så heldig å fått meg en Opel Manta A 1600 1973 modell med 1900 motor som jeg kommer til å pusse opp til jeg blir 18:D

Har tenkt endel på å kansje sette i en 3.5l rover v8 og volvo 140 aksling siden det er mange jeg har snakket med sier at dette passer rett på. Men er det vanskelig å få det til å passe og hva må til for å få dette godkjent?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er en del jobb å bygge om til Volvoaksling. Siden den ikke har momenthylse som Opel-akslingen må man vel lage til 3-link eller 4-link. Av samme grunn må du ha delt mellomaksel og oppheng for lagring av denne.

Må også sveise Opel fjærskåler på Volvoakslingen.

Tror ikke man uten videre får det godkjent heller....?

 

Du kan sikkert bruke aksling fra annen Opel enn Ascona/Manta A, men hvilke vet jeg ikke. Ascona/Manta B blir nok for bred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er samme styrke i Ascona A og Ascona B aksel, bare bredden som er different.

Hvorfor bytte ut akslingen. Den er jo holdbar i massevis.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt hende men jeg har hørt fra endel at det var ganske dårlige bakaksler men kan godt hende at de har lite greie på det da men.... men la oss si at jeg bytter til 2.2i med turbo vist det er mulig i manta, må jeg da ha en sterkere bakaksling og hva er da bra og bruke? :helpme:

 

som dere kansje skjønner så er jeg ganske fersk så jeg trenger all hjelp jeg kan få :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakakselen til Ascona A og B er på ingen måte dårlig. har vært brukt i rally siden tidenes morgen. Men med dagens turbo motorer og 3-400hk og villmannskjøring på tørr asfalt med breie dekk blir det fort for mye for det meste av aksler. Volvo 1030 og 1030 aksel (fra 240) har vist seg å holde ut med slike effekter over lengre tid. Noe også pga pris, og tilgang på deler. En overhalt Opel aksel koster noe mere enn en overhalt volvo aksel med sperre.

 

Du må også husk på at med volvo aksel må det som nevnt nytt oppheng til. Samt ny mellomaksel og annet feste for den.

Å få slikt oppheng til å fungere er mye jobb, men det betaler seg. Ingen ting slår ett godt 4link system når det kommer til å få kreftene ned i bakken.

 

Prøv først med orginal akselen du, den holder nok noen år med herjing ;)

 

Ang motor, start med 1900 motoren du. De tåler sykt med juling så sant du sveiser skvalpe plate i bunnpanna og har ei god og tett oljepumpe som gir riktig trykk. (se haynes boka om overhaling) Sjekk også lokket på pumpa, ofte at dreva har sliti spor i alulokket, slik at pumpa "lekker" og ikke leverer optimalt trykk.

Endret av TMB

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

går fint ann å sette rover 8`r i den. her er en manta b med v8. Men jeg vill anbefale deg å sette inn en 2,4 fra omega. den passer nesten rett i og går bra. pleier å være noen til salgs på forumet til opel motorsport club av og til :)

post-21897-13804853283969_thumb.jpg

Endret av Thor-Eivind

Opel ascona b-16v

Opel Calibra 4x4 turbo

Audi a4 1,8tq

Suzuki drz-400sm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Passer med girkassa å motorfester(fra 1900 motor), svinghjul å clutch må du også bruke fra gamle motoren da 2,4 svinghjul er for digert :) Du må også bytte over bunnpanna fra den gamle motoren,husk å kjøp ny bunnpanne pakning (150 kr på opel).

 

Ang. eu burde bilen være eu godkjent før du bytter motor. Du får godkjent bilen med 2,4 motor men da må du ha bremser fra rekord 2,2.

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår