Gå til innhold

Motorlampe kommer og går, ifm kamsensor. Opel Omega B 2.0 16v. Film nederste post

Ranger emnet


turbotrondsen

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har i lang tid slitt med kamsensor som har vært vrang.

Bilen har gått i nødmodus, og jeg har lest ut kode 92.

Bestilte en ny sensor og byttet denne. Da ble bilen grei, for ei stund.

 

Har de siste mnd`ene slitt med at den stadig vekk går i nødmodus når jeg starter om morgenene. Så er det ikke verre enn å kjøre 2-3 min, stoppe den mens jeg kjører og starte igjen, så er motorlampe borte og bilen går som ei kule...

 

Har lest rundt forbi at enten er disse sensorene gåene, eller ikke.

 

Lurer også på om den ene kammen kan stå ei tann feil? Har hørt at det er overvåkning på de bilene, på registeret, og at dette slår ut på kode 92 (Kamsensor)

 

Noen som kan komme med innspill på hva som feiler bilen egentlig?

 

I går ble den helt jævlig. Sladda og herja, og nødmodus kom og nå vil den ikke gi seg :(

Endret av turbotrondsen

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da gav den også feilkode 92 når du leste av diagnosen?

Forundrer meg ikke om kablene har tatt skade av olje "lekkasjen"

i toppdekselet. Pluggene kommer i kontakt med olja som gir feil strøm, og det går vel kanskje utover kablene og over tid?

 

Har bytta plugger to ganger siden den begynte å fuske.

Første gang holdt det et par uker, men sist holdt det bare noen dager. Kanskje det lukter nye pluggledninger og da..

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta bilen igjen istad, motorlampa lyste som forventet.

Kjørte ei runde og ble igrunn forbanna og holdt full gass på 4500omd som den sperrer på, i 10sek eller noe. Stoppa og starta den så forsvant lampa og alt var normalt.

Stoppa og starta den igjen, og lampa lyste da igjen...

 

Faen i helvete. Kamsensoren HAR jeg jo faktisk byttet.

Stikker på Bilxtra i morra og kjøper plugger/kabler og toppdekselpakning, og håper det ordner seg.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjør oksygensensorfeilen at din sperrer på 4500omd? Trodde bare det var kam - og veivsensoren som resulterte i det.

 

Men er det noen som kan bekrefte at oljebad rundt pluggene ikke bare spiser plugger, men at det også går ut over pluggledningene og over tid?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Problemet mitt er jo at den gir utslag for at kamsensor er defekt, noe den strengt tatt ikke skal være.

Derfor jeg begynner å vurdere andre ting som påvirker den sensoren, eller får feil tenning som gir utslag o.l.

 

På min bil byttet jeg kamsensor etter feilkode .... kjørte en stund så kom feilen tilbake.

 

Det viste seg da at den ene pluggledningen lå å periodisk kortsluttet grunnet defekt isolasjon.

 

Sjekk pluggkablene før du kjøper nye da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil byttet jeg kamsensor etter feilkode .... kjørte en stund så kom feilen tilbake.

 

Det viste seg da at den ene pluggledningen lå å periodisk kortsluttet grunnet defekt isolasjon.

 

Sjekk pluggkablene før du kjøper nye da

 

Jeg ohmet kablene for ei stund siden, men jeg husker ikke verdiene jeg fikk da.

 

Kan du huske hva du fikk? Så kan jeg ta utgangspunkt i det, og forhåpentligvis kan jeg jo lokalisere feilen.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ohmet kablene for ei stund siden, men jeg husker ikke verdiene jeg fikk da.

 

Kan du huske hva du fikk? Så kan jeg ta utgangspunkt i det, og forhåpentligvis kan jeg jo lokalisere feilen.

 

En vanlig feil på disse er at veivsensor er dårlig, og du får faktisk feilkode kamsensor. Har du problemer med å starte eller den går veldig dårlig en stund etter start? da kan veivsensor være feil. Ville prøvet å bytte denne først. Prøv på huggern om du kan få kjøpt ett par stykker som du kan prøve. De nye uorginale er det faktisk mye feil med. Står mye om det på omega forumet hvis du søker etter sensor...

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig feil på disse er at veivsensor er dårlig, og du får faktisk feilkode kamsensor. Har du problemer med å starte eller den går veldig dårlig en stund etter start? da kan veivsensor være feil. Ville prøvet å bytte denne først. Prøv på huggern om du kan få kjøpt ett par stykker som du kan prøve. De nye uorginale er det faktisk mye feil med. Står mye om det på omega forumet hvis du søker etter sensor...

 

Den bruker bittelitt lenger tid på å starte når den faktisk går i nødmodus. Den fusker lite som kald, men med en gang den blir varm, har jeg et helvetes leven :/

 

Er det mange forskjellige typer til disse motorene? Eller kan jeg kjøpe et par stk som sagt på huggeren, og alle passer...?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå i ettertid at toppdekselpakninga ikke er gåen, bare vært noe oljesøl fra min og tidligere eiers side ved påfylling.

 

Men igjen, bilen har jo brukt plugger.

 

Kan veivsensoren være delvis defekt, eller ryker de tvert?

Om de er delvis defekt, så styrker jo det teorien om at denne har begynt å bli dårlig og da vil pluggene bli fortere dårlig..

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slenger meg med her jeg..

Har en omega b 2.0, som motorlampe begynte å lyse etter motor vask.

Har prøvd å ta av kontakten på kamsensoren, og blåse godt å grundig nedi der. men ikke noe forbedring. det kom opp mye vann med de første blåsene. Men lampa lyser enda. Noen innspill på dette?

-I'm so terrific I have my own toll-free number: 1-800-UNBELIEVABLE-

 

*1998 Ford Scoprio 2.3 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår