Gå til innhold

Hydraulisk clutch-problemer

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

"Pasient": '90 Toyota Camry 2.0 GLi

 

Problem: Clutch løser ikke ut.

 

Feilsøking: Fant lekkasje/svetting på både clutchhovedsylinder og slavesylinder. Byttet begge disse og luftet (etterhvert som det ikke virket allikevel) både med trykk, vakuum og pumping.

 

Resultat: Clutchen løser stort sett bare delvis ut, ikke helt. Ca. 1 av 30 ganger jeg tråkker på clutchen løser den ut som den skal, det kan vare alt fra kun et girskift til noen minutter før den er tilbake til å bare løse delvis ut igjen.

 

Det *kan* jo være noe med selve clutchen, eller det *kan* være luft et eller annet sted ennå. Noen gode tips? Det er jo aldri noe feil med bilen ellers, så helt typisk at den skal streike når det er -20..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte du inn nye deler, eller brukte?

 

Det er svært vanlig at slavesylinderen ryker, og disse får man overhalingssett til på toyota. Hvis du har satt inn en brukt er den kanskje like dårlig...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... da ville jeg fått med meg en medhjelper til å skyve på utløserarmen mens en sitter inni bilen og prøver å gire. Da finner du enkelt ut om det er hydraulikken eller selve clutchen som kødder.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forsøkt å lufte enda mer, både fra hovedsylinder til slave og baklengs, og det er prøvd å skifte begge to enda en gang også. Ingenting hjelper og den oppfører seg helt likt hver eneste gang, så da tror jeg det bare er å konstatere at det trolig er noe i selve clutchen som er kaputt. Jaja, da gjelder det bare å finne noen som kan ta den jobben rimelig, jeg ligger IKKE ute i snøen på en gårdsplass og skifter clutch! :P

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har du prøvd rett metode for lufting, nemlig å la clutchfjærene presse lufta/væska ut gjennom luftenippelen, ikke pedalen. Pump opp pedal, hold den inne, åpne nippel og slipp ut luft.

 

Ellers er en annen fin metode å la tyngdekraften jobbe, ikke alltid det funker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår