Gå til innhold

bygge rc av e36

Ranger emnet


jan_erik

Anbefalte innlegg

Skal hente et tomt karros av e36 til helga som jeg tenkte og bygge på, ikke tenkt og ha den ferdig før 2012 sesongen. Så da lurer jeg på hva som er tingen og satse på til denne, og da tenker jeg på alt fra understell drivverk, motor og div. Blir nok ikke værsting til første sesong men noe som er greit og kunne bygge vidre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Den gul/svarte fra Harstad er gamle bilen min. Den fungerer meget bra!

Det står BMW M3 bakaksling på den med sperr og utv. fra Køhler. Demperene er vanlige gass dempere.

Nye eieren har montert M3 motor, helt rått!

 

Mitt tips til deg er å bruke litt tid på å få rette balansen i bilen, pass på at du har ca 48% framme og 52% bak. Da blir det en veldig lettkjørt bil :)

 

Du kan få tak i 4,50 utv. fra 318 som har automat.

 

Lykke til med byggingen. Legg ut litt bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det bilder kommer når prosjektet begyner og ta form :) Er fortsatt i planlegings fasen og bilen skal ikke være klar før 2012 sesongen så har god tid enda.

 

Men ligger an til og bli volvo deler på denne, dette fordi det er billigere og bygge og drifte.

Endret av jan_erik
feil årstall bilen skulle være ferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Vil du bygge deg volvobakaksling på e-36`en altså? Jeg vet om et firma som har bygget dette på en bil som har fungert veldig på i rallycross. Kanskje de har bilder til deg:) Vil si at kostnad og kjørbarhet volvo/m3 bakaksling er nokså likt, hver av dem er bra på sin egen måte. Men det er jo vesentlig mindre arbeid å sette på en m3 bakstilling da..

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en volvobakaksling med alle innfestninger og innmat kommer sikkert på 25.000 kr.

en m3 bakstilling får du brukt for 12-13.000 kr og så må du kjøpe ny sperr og utveksling fra køhler for sikkert 17.000 kr.

Da har jeg ikke regnet med demperne på begge akslingene.

Skal finne ut hva det firmaet heter;)

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det :)

 

volvo:

sperre ca 3500

wattlink ca 5000

fourlink ca 2000

utveksling 7300

1031 aksel 1500

ca 20000 slik jeg har regnet men seff kan godt hende at det er feil

 

 

bmw og hva det koster har jeg ikke peiling på fant ikke noe sted der dom selger slikt med et søk heller, har du noen linker?

men man må se på driftskostnader også vis bmw sin ryker er den nok dyrere og serve en volvo sin, men jeg har jo ikke begynt enda så

det vil jo gjenstå og se hva det blir enda. men hode mitt sier volvo, sikkert for at det er godt utprøvd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må en også ta i vurdering hva man trives å kjøre med. Men det er jo bare å begynne en plass å prøve seg fram:) når det gjelder innfesting av en volvoaksel er det sikkert flere supernasjonalførere som kan hjelpe deg med det. Morstad, bmsport, nyberg m.flere.. folk som har satt inn volvoaksler på biler tidligere som vet hva de snakker om. Det er en egen vitenskap med stagvinkler og lengder osv...En volvoaksel kan fungere så bra at det nesten løfter fronten i starten, eller stikk motsatt. Alt etter hvordan det er blitt montert på bilen.

Da er det enklere å klakke på en m3 aksel som jo fungerer helt greit.

Endret av evopower

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo seff. men da er man også låst relativt til et dyrt oppsett som det ikke går ann og få gjort mer start rask? ble det riktig? hehe jo da smaks sak er vel en faktor også... Men dette er et lav budsjett bygg med vidre muligheter til og oppgradere :) og da må man snu på vær krone 3-4 ganger. Og volvo er velprøvd og billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår