Gå til innhold

Startmotoren på 98 primera er plutselig helt død


reza karimi

Anbefalte innlegg

Hei

primera-en startet og gikk helt greit, parkerte den gikk inn henta noe, kom ut for å starte bilen, så var den plutselig helt død. når jeg vrir nøkkelen så skjer det ingenting. starteren reagerer ikke i det hele tatt, hører bare en klikk og ferdig.

 

hva er problemet? kan startmotoren dø sånn plutselig?

hvor sitter startmotoren på disse biler egentlig?

 

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan dø plutselig ja, men det kan også hende du har litt for lite strøm på batteriet(selv om lys og slikt fungerer). Startmotoren trekker veldig mye strøm, så det kreves et godt batteri. Hvis f.eks en celle har kortslutta i batteriet ditt, får du bare et klikk når du prøver å starte. Jeg ville prøvd med startkabler fra annen bil, funker det da så er det batteriet. Funker det ikke, så er det startmotoren/innslaget.

 

Hvis du har ettermontert alarm på bilen, kan det være grunn til å mistenke den også forresten(startsperre).

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startmotoren sitter i overgangen mellom motor og girkasse, men jeg husker ikke om den er foran motoren eller bak motoren på din bil. Den er ihvertfall på størrelse med en 0,5 ølboks, kanskje litt større. På noen biler er den litt vanskelig å komme til, men det er bare å kjenne seg fram.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg hadde en 98modell primera fra 2004-2009 og opplevde samme året som jeg fikk den at starteren gikk i stykker. Hvis jeg satt og "viglet" på bilen med foten på utsiden av døra mens jeg vred om hendte det at den kom helt til den plutselig var DØD...

 

Kostet meg den gang i 2004 2100kr for starter inkl arbeid. Var fryktelig klønete og komme til som JChE nevner og mine mekke ferdigheter måtte si pass.

 

Jeg hørte av nissan verkstedet at starteren pleide og gå i stykker når bilen var kjørt et sted mellom 150.000 og 200.000km..

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

 

Jeg hørte av nissan verkstedet at starteren pleide og gå i stykker når bilen var kjørt et sted mellom 150.000 og 200.000km..

 

Kenneth

veit ikke helt. titta litt under panseret i dag, fant ikke starteren(var litt mørk egentlig) tenkte å prøve meg for siste gang om den starter, merkelig nok så startet bilen på første forsøk. rarrrrrrrrrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender at startaren kan koma og gå slik.. Då er den som regel på tur til å ta kveld.

På Nissan kostar ein startar i dag rundt 4000,-, trur eg.

 

Har du 98 modell, så har du startsperre!

Berre GT type har alarm originalt.

 

Startsperra fungerar på den måten at bilen startar, men stoppar etter ca 3 sekund.

Så det kan du utelukke..

 

 

 

Akkurat same skjedde med bilen min for 2 veker sidan. Køyrte den 100 m, stoppa den og fekk aldri liv att.

Blir nok startarskifte på meg.

 

 

 

Skjer det att, kan du prøve og slå litt på startaren mens du vrir om nøkkelen (må vera to personar, ja).

Hender at det fungerar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

vi har en primera 97mod 2.0 se her, som startmotoren røyk på i fjor vinter, det var ganske kurant å skifte, hvis man fjerner ett stag mellom innsuget og blokka på motoren, da går det greit. noen mnd etterå røyk reg kjedet på bilen, og motoren tok kvelden. det ble mer jobb :( si fra hvis du skulle trenge noe veiledning til byttet..

1986 Golf II Gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Samboeren har en Primera p11 med akkurat samme problemet. Starteren døde plutselig. Men ventet man litt så startet den plutselig ut av det blå. Det som hjelper er å slå/dunke på releet, boksen som sitter fast i motoren, for å da løsne litt. Dette hjalp ihvertfall oss. Men utrolig irriterende og som nevnt tidligere må man være to. En ny starter koster ikke allverdens på ebay så med del og arbeid kan man komme unna med ca 2500 kr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår