Gå til innhold

j_loftaas: Merc 190 3L Diesel "drifter" (delvis på gang etter mye omm og menn!)

Ranger emnet


j_loftaas

Anbefalte innlegg

halla, tengte eg sku legge ut "prosjektet" mitt her så folk kan no si ka de ener om det :P

 

bilen er da en Merc 190 91mod, og va oprinelig en 1,8L slapp sak men har med årene hatt litt diverse motorer, faktisk alt fra 1,8-2,6 bensiner og no har den fått en 3L turbo diesel motor fra en 91mod W124 :)

 

det som er gjort med bilen er egentli ikkje så alt for mye og skryte over enda men de ska komme seg med tiden :)

 

av understell er det bare Gule koni med H&R fjærer (ca. 100\80 senk)

og stabb stag fra en 300D(W124) men skal se ka eg får tak i av foringer stag ++ i understellet med tiden :)

 

motor så er det egentli bare en 300TDT med en Holset Hx52 turbo som er "prøve" montert og startet men uten om det så er det orginalt enn så lenge :)

 

bremser så er det bare 190 2,6 skiver og kalippere forran (skal og se ka eg finner og oppgradere der)

 

får vel lage en liten liten liste som eg ska prøve og krysse ut på ting som er gjort :)

 

[x]-turbo(Holset Hx52\55)

[x]-cooler(noe halvstort noe)

[]-få tak i og montere radiator

[]-nye stoler

[]-nytt ratt

[]-nye foringer i alt av understell

[]-lage nytt "instrument panel" (altså der som speedo og sånt er)

[]-lakke bilen(ubestemt farge)

[]-hyd. brekk

[]-lage eksos

[]-få tak i bur

 

ellers så ska eg prøve og legge ut bilder i 1 post fra ca. når eg fikk bilen til kordan den står i dag :)

 

 

her er vell de første bildene eg tok av bilen for 3 år siden eller noe sånt :) (ikkje noe glans bilde den gang heller :P )

aa2.jpg

aa3.jpg

aa4.jpg

etter noen uker så fant eg ut at en kammerat hadde en lorinser front fanger han ikkje brukte, så da ble den henta og montert

aa.jpg

å etter det så fikk eg monter vinga som eg fikk med bilen (noe 16V kopi eller noe sånt tror eg?)

DSC01194.jpg

DSC01196.jpg

og her står stakkeren og venter på ny motor(like lav uten motor som en kammerat sin va med motor :D )

DSC01198.jpg

DSC01200.jpg

og inni mellom disse bildene og neste så har det da vert "noen" motorer i den bilen som ikkje er dokumentert :P da 2L og 2,3L motorer..

 

men no bjynner ting og sje her, fikk tak i en billig B230FT (riktig, Volvo motor ;) ) som eg tengte og få til og passe nedi der + taxi skiltet eg tilfeldig "fant" en plass :P

DSC01214.jpg

DSC01209.jpg

DSC01209.jpg

DSC01231.jpg

modda litt grill når eg sku ha volvo maskine i

ijess9.jpg

aa7-Copy.jpg

 

men dette gikk jo i vasken da volvo har sumpen på panna i bak kant og på den siden av traversen så er jo styre staga mine :( så da va vi tilbake på tenkinga...

og det endte med at eg fikk tak i en W124 260 som ble donor bil :)

har bare dette ene bildet av motoren på vei i :)

yuifiy.jpg

 

her er da bilde av bilen kordan den såg ut etter 2,6L va komt i og "ferdig"

IMG_4129.jpg

IMG_4121.jpg

IMG_4120.jpg

IMG_4119.jpg

IMG_4117.jpg

IMG_4115.jpg

IMG_4114.jpg

 

+ litt reklame av det "lokale" foretaket :P

IMG_4122.jpg

 

her er motoren nett døtte nedi

DSC00011-Copy.jpg

DSC00017-Copy.jpg

DSC00014-Copy.jpg

 

og har har bilen rulla ut av garasjen for egen maskin

DSC00020-Copy.jpg

 

også er eg vel som de fleste andre på min alder, ingenting er godt nokk og mye vill ha mer :D så fant tak i en "liten" turbo og monterte + en cooler eg skal se om eg får plass til med tiden

DSC00032-Copy.jpg

DSC00042.jpg

DSC00045.jpg

DSC00047.jpg

 

også et bile av donor bilene (300TDT forran og 260 bak) :)

DSC00005-Copy.jpg

 

og her stopper det for denne gang :)

bilen står no og venter på garasje plass og at eg ska bestille bur til den :)

 

dette er en bil som ikkje blir gjort noe med hele tiden kver dag enda så kan ta litt tid mellom oppdateringene forleby :)

 

og beklager om posten er slitsom og lese eller mye skrive feil, men sliter litt med dysleksi, men prøver og rette de største skrive feilene som er når eg der dem :)

 

så de er bare og komme med "ris og ros", eventuelt noen gode løsninger og ide`r da eg tar i mot de meste :)

 

jim

Endret av j_loftaas

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er fetest i svart, så bank ut de værste bulkene, sparkle de og rullemal den i matt svart! :D Da blir den fet :p

 

Skjønnte ikke helt hva den volvomotoren hadde der å gjøre :p Fikk du alt sammen og kjørbart? :)

 

hehe, volvo motoren hadde egentli ikkje noe oppi der og gjøre :P menne hadde den liggende så da måtte en jo bare prøve, men fikk de aldri på gang da eg ikkje orket tanken på og skjere ut gir kasse tunellen for og få motoren langt nokk bak så bunn panna gikk klar traversen :) svart matt jah :D tanken har vert vurdert ;)

 

 

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du banke ut bulker og sparkle de. Ikke noe vits i å male den om du skal ha alle de fæle bulkene :p

 

vell, er jo egentli bare panser og bakluke som er bulka da, er kansje en og annen liten bulk på bile og men :P panser og bak luke skal muligenst bynnest :)

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha sperre på den? fra 16v f.eks? eller sveise?

 

hva blir farge og felger? jeg ville lakkert 190n hvit, det er fargen 190 kler best når det ikke er rust på dem.

 

Anbefaler også å få justert pumpa som sitter på motoren, skal vere greit å få borti 180hk av den, det går dritbra i en lett 190e, spesielt med så mye moment.

 

Felger burde du kjøpe Kerscher carmona 9x16 rund baut fra kerscher.de med uni-ringer til mercedes. fineste felgene som er laget og kler 190e veldig bra, eller hvis du får tak i borbet a brukt.

 

Du bør også ha 3" rakrør og sportsfilter for rette lyden og bedre gassrespons, samt spare turboen for litt varme.

Hvis du skal ha den hvit, så er lett toning av rutene helt frem også meget pent, og xenon og avantgarde-grill. Samme sotinga som er på delebilen din f.eks, w124.

 

Da hadde du hatt en helt sinnsvakt rå 190e som ville blitt en publikumsfavoritt på treff.

 

Girkasse skal du bruke fra 300 diesel 124 eller? jeg hadde en med 5-trinns manuell.. det er det du burde satse på om du klarer å finne ei slik kasse.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha sperre på den? fra 16v f.eks? eller sveise?

 

hva blir farge og felger? jeg ville lakkert 190n hvit, det er fargen 190 kler best når det ikke er rust på dem.

 

Anbefaler også å få justert pumpa som sitter på motoren, skal vere greit å få borti 180hk av den, det går dritbra i en lett 190e, spesielt med så mye moment.

 

Felger burde du kjøpe Kerscher carmona 9x16 rund baut fra kerscher.de med uni-ringer til mercedes. fineste felgene som er laget og kler 190e veldig bra, eller hvis du får tak i borbet a brukt.

 

Du bør også ha 3" rakrør og sportsfilter for rette lyden og bedre gassrespons, samt spare turboen for litt varme.

Hvis du skal ha den hvit, så er lett toning av rutene helt frem også meget pent, og xenon og avantgarde-grill. Samme sotinga som er på delebilen din f.eks, w124.

 

Da hadde du hatt en helt sinnsvakt rå 190e som ville blitt en publikumsfavoritt på treff.

 

Girkasse skal du bruke fra 300 diesel 124 eller? jeg hadde en med 5-trinns manuell.. det er det du burde satse på om du klarer å finne ei slik kasse.

 

takker for mye gode ide`r :D

ang diff så er det ESAB sperre på den, og det kommer det nokk til og vere og, noe billigere og bytte kver gang de ryker i forhold til 16v differ :)

 

planen er forleby og jusse pumpa så mye den klarer og levere :) ivertfall til eg en gang får peng til og se meg råd til Myna pumpe,

bare håpe eg får nokk diesel til den turbo`n på jussa orginal pumpe :) (Holset Hx52\55)

 

og felger så blir det nokk di som er fremme på den, bare lakka kvite i første omgang, så får vi se ka som sjer med tiden..

 

gir kasse så er det 5 trins manuell kassa fra 260`n som står på..

 

farge vet eg ikkje enda, men blir masa på att eg må lakke den kjedlig oransje av 2 kammerater som bygger bil:P (en supra og en 200sx) men som sakt, ikkje noe er planlagt enda..

 

når det kommer til eksos så lurte eg på om eg sku går for 4"? down pipe så det blir apsålutt ingen motstan sjøl om turboen er så stor, og 3" der ifra.. (mye ide`r men ikkje noe som er bestemt enda)

og kon filter står direkte på turbo no, skal lage noe rør så den ikkje står rett i "sjit spruten"..

 

men det som er først prioritert no er og få bestilt bur til neste måned så en kan bjynne og montere :)

 

ellers så va tanken og kansje få drifte lisens på den og prøve seg litt i drifting :)

 

 

 

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått prosjekt, sleng ut film av hvordan bilen går da? :driving

 

Hvilket ratt står det i den 300TDT stasjonsvogn delebilen din? :) Er ute etter et skinnratt uten airbag nemlig.

 

skal bestille bur no om ikkje så lenge, så når det er komt i og litt mere med motor er fedig så skal det nokk bli film ;)

 

rattet va nokk bare et fælt BBS TRE! ratt :S men de stal brodder`n :)

Endret av j_loftaas

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje så mye nytt siden sist, uten om at bilen har fått tak over seg igjen :D så da går det ant og gjøre noe.. så nuh venta an berre på peng så en kan henta bur :D

 

laga en liten liste over det eg kunne komme på i farten som ska gjørest med bilen :)

Endret av j_loftaas

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått prosjekt, sleng ut film av hvordan bilen går da? :driving

 

Hvilket ratt står det i den 300TDT stasjonsvogn delebilen din? :) Er ute etter et skinnratt uten airbag nemlig

 

Jeg har, men kan ikke selge det til deg før jeg har skaffet meg nytt ratt :)

 

Og, tøft prosjekt! :spin

MVH

Christian RIbe

 

Mercedes-Benz 1222 NG `85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår