Gå til innhold

lyst på E28, hva bør jeg se etter?

Ranger emnet


TurboAlven

Anbefalte innlegg

har mer eller mindre bestemt meg for at når escorten er solgt så skal jeg handle E28 :) er ikke nøye på motor så ser mest på 518 og 520 :P

 

men lurer hva jeg må se etter på en slik bil? rust hvor? typiske feil/ mangler?

ser helst etter en mest mulig orginal bil.. styrer litt unna biler med ombygninger, hvaertfall som ikke er godkjent..

Evt, hva er grei pris for en e28 518/520 i grei stand? :)

 

Mvh TurboAlven

ALDRI mer bestille deler fra Parts&Retards...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mer eller mindre bestemt meg for at når escorten er solgt så skal jeg handle E28 :) er ikke nøye på motor så ser mest på 518 og 520 :P

 

men lurer hva jeg må se etter på en slik bil? rust hvor? typiske feil/ mangler?

ser helst etter en mest mulig orginal bil.. styrer litt unna biler med ombygninger, hvaertfall som ikke er godkjent..

Evt, hva er grei pris for en e28 518/520 i grei stand? :)

 

Mvh TurboAlven

 

http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E28/

 

Ta en bil fra 85 eller nyere. Faceliften kom 09/84 og endel ble forbedret.

 

Rust er i innerskjermer/hjulhus (mot bagasjerom) bak, fjørtårn foran, skøyten mellom kanal og gulv, pluss typisk jekkefester og kanaler.

 

Det er ikke dritdyre deler til disse bilene, så om det er en som har noe slark er ikke det verdens undergang. Veldig lettskrudde er de også. Traversforingene ryker annenhvert år, typisk rett før EU-kontroll, om du kjører litt aktivt. Disse er anbefalt å fylle med rutelim for bedre holdbarhet. Jeg er igang med å bytte de ut til powerflex, så rutelimtrikset er ennå uprøvd.

 

518i har ganske hardcore motorer, sålenge de har kjøling og olje går de omtrent evig.

520i har registerreim, men er en greit skuddsikker motor om den tas godt vare på.

 

Jeg vil egentlig anbefale 528i eller 535i, men de er ekstremt vanskelige å komme over i nogenlunde stand/pris for tiden.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha drevet og bygget e28 i to år nå så sitter jeg igjen med følgende erfaringer:

 

- 518 / 520 er som regel ikke kjørt i stykker av ungdommer

- kasterstag, hjelpesnekkeforing,travversforinger og knekte fjører bak er standar på alle sammen.

- bruk tid på og sjekke de firkantene som folk tror er jekkfester, pleier og ruste i nedkant av fremrehjulbue, i bunn av a-stolpen.

 

Om bilen har hengerfeste, sjekk infestninger i gulv og bakplate.

sjekk oppheng og rør til bensintank ( de pleier som regel og ruste ( de tre lufte rørene ut i fra tanken )

 

518 har som regel ikke servo, og tromler bak.

518-525 har den lille bakstillingen og kan ikke ha like breie hjul\felger som 528-m5

 

Sjekk etter rust i framkant nede på dører, og forksjermer, rundt takluka og vindusramma forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for seriøse svar!

da bør jeg altså se etter en som er 85 eller nyere, skjekke godt for rust på de nevnte plassene og helst prøve å finne en med servo :)

 

518 å 520 motor hørtes jo greit ut, liker at ting holder!

 

hva er Ok pris for en bil jeg sikter mot? :)

er ute etter en bil som er kjørebar og i relativt god stand..

ALDRI mer bestille deler fra Parts&Retards...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår